Siirry suoraan sisältöön

Osallistava asiakastyö (7 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1515-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 21.05.2021

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Kati Honkanen
  • Riikka Rantanen
  • Anniina Berg

Vastuuopettaja

Kati Honkanen

Ryhmät

  • SOS18SM
    Sosionomi

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee
¿ osallisuuden ja yhteisöllisyyden käsitteiden taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat.
¿ kansalaislähtöisten osallistavien menetelmien hyödyntämisen toimintakyvyltään erilaisten ja eri-ikäisten kanssa tehtävässä osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavassa asiakastyössä ja erilaisissa yhteisöissä.
¿ sosiaalialan asiakastyön menetelmien analysoinnin ja soveltamisen palveluiden tuottamisessa yksilötasolta rakenteelliseen työhön.
¿ ekologisesti kestävien asiakas- ja yhteisölähtöisten pienprojektien ja tapahtumien suunnittelun ja toteutuksen.
¿ ekososiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman arjen jäsentämisessä.

Sisältö

Opintojakson kaikille opiskelijoille yhteiset teoriasisällöt, 2 op:
Osallisuuden tukemisen teoreettiset lähtökohdat
Kansalaisosallisuus ja kuntien osallisuuden edistämistyö (rakenteellinen sosiaalityö)
Ekososiaalinen työ, Green Care ja kestävä kehitys sekä niissä käytetyt osallisuutta tukevat työmenetelmät
Eri asiakasryhmille osallisuutta edistävät palvelut ja menetelmät
Sosiokulttuurinen innostaminen ja siinä hyödynnettävät osallisuutta vahvistavat menetelmät

Eriytyvän, vaihtoehtoisen sisällön, 5 op, opiskelija valitsee henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa mukaan esim. seuraavista teemoista
¿ varhaiskasvatus: lapset/lapsiperheet ja osallisuus
¿ kuntoutus: sosiaalinen kuntoutus ja osallisuutta edistävät menetelmät
¿ vammaistyö
¿ kehitysvammaisten parissa tehtävä työ
¿ lastensuojelu
¿ perhetyö
¿ seniori- ja vanhustyö
¿ rikosseuraamusala
¿ mielenterveystyö
¿ muu mahdollinen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Syksy 2021 54 h.
Webinaarit 3 h, seminaarit 16 h, tiimi- ja verkko-opiskelu 35 h.

Kevät 2021 135 h.
Webinaarit 6 h, seminaari 8 h, projektityöskentely (suunnitelma 17 h, projektityön toteutus työelämässä 60 h, projektiraportti 40 h, projektin esittely ja vertaisarviointi 4 h).

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa
¿ selittää ja analysoida yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta
¿ soveltaa teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin
¿ arvioida asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ suunnitella ja kehittää osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin.
¿ tulkita ja tehdä johtopäätöksiä sekä kehittää osallisuutta vahvistavaa toimintaa toteutuneiden menetelmien perusteella.

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa
¿ selittää yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta
¿ analysoida teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin
¿ kuvata asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ suunnitella osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin.
¿ tulkita ja tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.

Hyvä (3) Opiskelija osaa
¿ kuvata yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta
¿ selittää teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjen tilanteisiin
¿ nimetä asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ ideoida osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin.
¿ tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.

Tyydyttävä (2) Opiskelija osaa
¿ nimetä yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteitä sekä niihin liittyviä asiayhteyksiä
¿ tunnistaa teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan joitakin ko. ilmiöitä arjen tilanteisiin
¿ nimetä asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ tietää osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä kuvata niitä erilaisissa asiakastyön tilanteissa.
¿ kuvata kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.

Välttävä (1) Opiskelija osaa
¿ tunnistaa yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteitä sekä niiden merkitystä asiakkaiden osallisuuden vahvistamisessa
¿ tietää joitakin teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä tunnistaa joitakin ko. ilmiöitä arjen tilanteissa
¿ nimetä yhden asiakastyöskentelyyn vaikuttavan teoreettisen lähtökohdan asiakastyön tilanteessa.
¿ luokitella osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä kuvata niitä erilaisissa asiakastyön tilanteissa.
¿ kuvata kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija osaa kuvata yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta - selittää teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjen tilanteisiin - nimetä asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä - ideoida osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin - tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa selittää yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta - analysoida teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin - kuvata asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä - suunnitella osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin - tulkita ja tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa selittää ja analysoida yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta - soveltaa teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin - arvioida asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä - suunnitella ja kehittää osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin - tulkita ja tehdä johtopäätöksiä sekä kehittää osallisuutta vahvistavaa toimintaa toteutuneiden menetelmien perusteella.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa arvioida asiakkaan palvelutarpeita ja voimavaroja erilaisissa toimintaympäristöissä. Hän tietää ja osaa soveltaa asiakastyön työmenetelmiä. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä tavalla.