Siirry suoraan sisältöön

Osallistava asiakastyö (7 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1515-9S0S1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Riikka Rantanen
  • Tanja Tervanen
  • Leila Nisula
  • Raija Lundahl

Ryhmät

  • SOS17S1
    Sosionomi
  • SOS17SM
    Sosionomi

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee
¿ osallisuuden ja yhteisöllisyyden käsitteiden taustalla olevat teoreettiset lähtökohdat.
¿ kansalaislähtöisten osallistavien menetelmien hyödyntämisen toimintakyvyltään erilaisten ja eri-ikäisten kanssa tehtävässä osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavassa asiakastyössä ja erilaisissa yhteisöissä.
¿ sosiaalialan asiakastyön menetelmien analysoinnin ja soveltamisen palveluiden tuottamisessa yksilötasolta rakenteelliseen työhön.
¿ ekologisesti kestävien asiakas- ja yhteisölähtöisten pienprojektien ja tapahtumien suunnittelun ja toteutuksen.
¿ ekososiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman arjen jäsentämisessä.

Sisältö

Opintojakson kaikille opiskelijoille yhteiset teoriasisällöt, 2 op:
Osallisuuden tukemisen teoreettiset lähtökohdat
Kansalaisosallisuus ja kuntien osallisuuden edistämistyö (rakenteellinen sosiaalityö)
Ekososiaalinen työ, Green Care ja kestävä kehitys sekä niissä käytetyt osallisuutta tukevat työmenetelmät
Eri asiakasryhmille osallisuutta edistävät palvelut ja menetelmät
Sosiokulttuurinen innostaminen ja siinä hyödynnettävät osallisuutta vahvistavat menetelmät

Eriytyvän, vaihtoehtoisen sisällön, 5 op, opiskelija valitsee henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa mukaan esim. seuraavista teemoista
¿ varhaiskasvatus: lapset/lapsiperheet ja osallisuus
¿ kuntoutus: sosiaalinen kuntoutus ja osallisuutta edistävät menetelmät
¿ vammaistyö
¿ kehitysvammaisten parissa tehtävä työ
¿ lastensuojelu
¿ perhetyö
¿ seniori- ja vanhustyö
¿ rikosseuraamusala
¿ mielenterveystyö
¿ muu mahdollinen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Meri-Luoto T. & Mrila-Penttilä L. & Lehtinen E. 2015: Osallisuus. Osallisuuden ja kokemusasiantuntijuuden käsikirja. Ensi- ja turvakotiliiton käsikirja 2. - Jämsén, A. & Pyykkönen, A. (toim.) 2014: Osallisuuden jäljillä - www.jelli.fi/osallisuus/osallisuusaineisto/kirjallisuutta- Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Osuuskunta Vastapaino.- Malm, M., Matero, M., Repo, M. & Taivela, E-L. 2006. Esteistä mahdollisuuksiin. Vammaistyön perusteet. Sanoma Pro Oy. - Ihmisoikeudet. - Lasten oikeuksien sopimus.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Päiväopiskelu:¿ Kontaktiopetus ¿ Osallistavan menetelmän ohjauksen kokeilu ¿ Työelämässä tapahtuva asiakas-ja yhteisölähtöisen osallistavan projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi,¿ Projektisuunnitelma ja kirjallinen raportti projektin toteutumisesta,¿ Itsearviointi omasta oppimisesta ja vertaispalaute yhdestä projektiraportista. Monimuoto-opiskelu:¿ Kontaktiopetus: (webinaarit) ¿ Osallistavan menetelmän ohjauksen kokeilu omassa työyhteisössä ja sen esittely ¿ Työelämässä tapahtuva asiakas- ja yhteisölähtöisen osallistavan projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi,¿ Projektisuunnitelma ja kirjallinen raportti projektin toteutumisesta,¿ Itsearviointi omasta oppimisesta ja vertaispalaute yhdestä projektiraportista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Päiväopiskelu:Luennot 20 h, (joista syksyllä 14h ja keväällä 6 h) Tiimi ja verkko-opiskelu 43h Toiminnallisten seminaarien (2 krt) toteutus 8 h Itsenäisesti toteutettava projektityö 110 h. Monimuoto-opiskelu:Luennot: webinaarit 10 h,tiimi ja verkko-opiskelu 53 h,Toiminnallisten seminaarien (2krt.) toteutus 16 h.Itsenäisesti toteutettava projektityö 110 h. Yhteensä 189 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Vastuuopettajat:Leila Nisula, osallisuus ja osallisuuden teoriat Sanna Häkkinen, vammaistyö Raija Lundahl, mielenterveystyö

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa
¿ selittää ja analysoida yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta
¿ soveltaa teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin
¿ arvioida asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ suunnitella ja kehittää osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin.
¿ tulkita ja tehdä johtopäätöksiä sekä kehittää osallisuutta vahvistavaa toimintaa toteutuneiden menetelmien perusteella.

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa
¿ selittää yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta
¿ analysoida teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin
¿ kuvata asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ suunnitella osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin.
¿ tulkita ja tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.

Hyvä (3) Opiskelija osaa
¿ kuvata yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta
¿ selittää teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjen tilanteisiin
¿ nimetä asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ ideoida osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin.
¿ tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.

Tyydyttävä (2) Opiskelija osaa
¿ nimetä yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteitä sekä niihin liittyviä asiayhteyksiä
¿ tunnistaa teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan joitakin ko. ilmiöitä arjen tilanteisiin
¿ nimetä asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä.
¿ tietää osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä kuvata niitä erilaisissa asiakastyön tilanteissa.
¿ kuvata kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.

Välttävä (1) Opiskelija osaa
¿ tunnistaa yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteitä sekä niiden merkitystä asiakkaiden osallisuuden vahvistamisessa
¿ tietää joitakin teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä tunnistaa joitakin ko. ilmiöitä arjen tilanteissa
¿ nimetä yhden asiakastyöskentelyyn vaikuttavan teoreettisen lähtökohdan asiakastyön tilanteessa.
¿ luokitella osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä kuvata niitä erilaisissa asiakastyön tilanteissa.
¿ kuvata kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija osaa kuvata yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta - selittää teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjen tilanteisiin - nimetä asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä - ideoida osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin - tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa selittää yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta - analysoida teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin - kuvata asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä - suunnitella osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin - tulkita ja tehdä johtopäätöksiä kansalaisten osallisuuden vahvistumista toteutuneiden menetelmien perusteella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa selittää ja analysoida yhteisöllisyyden, osallisuuden ja rakenteellisen sosiaalityön käsitteisiin liittyviä asiayhteyksiä ja käsitteiden keskinäistä suhdetta - soveltaa teoriaperustan olennaisia tekijöitä sekä pystyy sijoittamaan ko. ilmiöitä arjentilanteisiin - arvioida asiakastyöskentelyyn vaikuttavia teoreettisia lähtökohtia asiakastyön eri yhteyksissä - suunnitella ja kehittää osallisuutta vahvistavia kansalaislähtöisiä menetelmiä sekä vertailla ja soveltaa niitä erilaisiin asiakastyön tilanteisiin - tulkita ja tehdä johtopäätöksiä sekä kehittää osallisuutta vahvistavaa toimintaa toteutuneiden menetelmien perusteella.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa arvioida asiakkaan palvelutarpeita ja voimavaroja erilaisissa toimintaympäristöissä. Hän tietää ja osaa soveltaa asiakastyön työmenetelmiä. Opiskelija osaa toimia eettisesti kestävällä tavalla.