Siirry suoraan sisältöön

Lähijohtaminen sosiaalipalveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1519-0K0S3

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Kati Honkanen
  • Timo Hintikka

Ryhmät

  • SOS17S1
    Sosionomi
  • SOS17SM
    Sosionomi

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• lähijohtamisen ja lähiesimiestyön periaatteet ja eri osa-alueet sekä ymmärtää niiden merkityksen perustehtävän toteuttamisessa
• henkilöstöjohtamisen, toimivan henkilöstösuunnittelun, ammatillisen osaamisen ja työn kehittämiseen liittyvät käsitteet ja niiden merkityksen osana johtamista
• johtamiseen liittyvän peruslainsäädännön sekä työsuojelu- ja työhyvinvoinnin perusteet
• tiimityön periaatteet ja tiimivastaavan keskeiset tehtävät
• opiskelija ymmärtää sosiaali- ja kasvatusalan konteksteissa tapahtuvan johtamisen erityispiirteet

Sisältö

•Lähijohtamisen perusteet
• Johtamisteoriat, johtamisen psykologia ja erilaiset johtamiskäsitykset
• Työhyvinvoinnin ja työsuojelun osa-alueet
• Henkilöstöhallinto: henkilöstösuunnittelun ja perustehtävän kannalta oleellinen lainsäädäntö
• Tiimivastaavan tehtävät ja tiimityö
• Sosiaalipalveluyksiköiden ja varhaiskasvatuksen johtamisen erityispiirteet

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Niiranen V.ym. (2010) Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki. Hakapaino Oy Reikko, K., Salonen, K. & Uusitalo, I. (2010) Puun ja kuoren välissä. Lähijohtajuus sosiaali- ja terveysalalla. Tampere: Yliopistopaino.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

• Päiväopiskelu: Asiantuntijaluennot,seminaarityöskentely, virtuaaliopiskelu ja oppimistehtävät. • Monimuoto-opiskelu: Asiantuntijaluennot, seminaarityöskentely, virtuaaliopiskelu ja oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Päiväopiskelu: Kontaktiopetus 24 h,virtuaaliopiskelu ja oppimistehtävät 121 h.• Monimuoto-opiskelu: Kontaktiopetus 8 h,virtuaali- ja itsenäinen opiskelu 70 ja oppimistehtävät 57 h.Yhteensä 135 tuntia.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5) Opiskelija
• osaa perustella ja arvioida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisissa johtamistilanteisiin
• osaa ehdottaa ja perustella henkilöstöjohtamisessa ja -suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä
• osaa arvioida toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan keskeiset tehtävät
• osaa kehittää ja tehdä johtopäätöksiä lainsäädäntöön perustuen erilaisista perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteista
• osaa arvioida ja vertailla tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja perustehtävän johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti

Kiitettävä (4) Opiskelija
• osaa arvioida ja analysoida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisiin johtamistilanteisiin
• osaa analysoida henkilöstöjohtamisessa ja - suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä
• osaa arvioida toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan keskeiset tehtävät
• osaa arvioida lainsäädäntöön perustuen erilaisia perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita
• osaa arvioida tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja perustehtävän johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti

Hyvä (3) Opiskelija
• osaa esitellä ja vertailla erilaisia johtamisteorioita ja antaa niistä konkreettisia esimerkkejä
• osaa selittää toimintaa henkilöstöjohtamisesta ja – suunnittelusta konkreettisten esimerkkien pohjalta sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamiseen että työn kehittämiseen liittyviä periaatteita
• osaa selittää toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan tehtäviä
• osaa selittää lainsäädäntöön perustuen perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita
• osaa esitellä tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja perustehtävän johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti

Tyydyttävä (2) Opiskelija
• osaa esitellä ja kuvata erilaisia johtamisteorioita ja konkreettisia esimerkkejä
• osaa antaa esimerkin henkilöstöjohtamisesta ja – suunnittelusta ja luokitella työn kehittämisen menetelmiä
• tietää keskeisen lainsäädännön ja osaa selittää lainsäädäntöön perustuen perustehtävän sekä työhyvinvoinnin ja työsuojelun käsitteet
• osaa selittää toimivan tiimityön työskentelyä ja tietää tiimivastaavan tehtäviä
• osaa raportoida keskeisiä tekijöitä asiakastyön ja perustehtävän johtamisessa oman suuntautumisalueensa mukaisesti

Välttävä (1) Opiskelija
• osaa nimetä erilaisia johtamisteorioita ja osaa kuvata konkreettisen esimerkin
• osaa kuvata henkilöstöjohtamisen ja – suunnittelun käsitteet ja nimetä yksittäisiä työn kehittämisen menetelmiä
• osaa nimetä joitakin johtamiseen liittyviä lakeja ja kuvata niiden merkitystä perustehtävään sekä ymmärtää työsuojelun ja työhyvinvoinnin käsitteet
• osaa nimetä tiimityön työskentelyä ja tiimivastaavan tehtäviä
• osaa nimetä erilaisia tekijöitä asiakastyön ja perustehtävän johtamisessa oman suuntautumisalueensa mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija • osaa esitellä ja vertailla erilaisia johtamisteorioita ja antaa niistä konkreettisia esimerkkejä • osaa selittää toimintaa henkilöstöjohtamisesta ja – suunnittelusta konkreettisten esimerkkien pohjalta sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamiseen että työn kehittämiseen liittyviä periaatteita • osaa selittää lainsäädäntöön perustuen perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita • osaa esitellä tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja asiakasprosessin johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti.

Kiitettävä (4) Opiskelija • osaa arvioida ja analysoida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisiin johtamistilanteisiin • osaa analysoida henkilöstöjohtamisessa ja - suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä • osaa arvioida lainsäädäntöön perustuen erilaisia perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteita • osaa arvioida tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja asiakasproses-sien johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija • osaa perustella ja arvioida erilaisten johtamisteorioiden soveltuvuutta erilaisissa johtamistilanteisiin • osaa ehdottaa ja perustella henkilöstö-johtamisessa ja -suunnittelussa konkreettisia esimerkkejä sekä työntekijöiden ammatillisesta osaamisesta että työn kehittämisestä • osaa kehittää ja tehdä johtopäätöksiä lainsäädäntöön perustuen erilaisista perustehtävän ja työsuojelun sekä työhyvinvoinnin tilanteista • osaa arvioida ja vertailla tutkimuksiin perustuen asiakastyön ja asiakasprosessien johtamista oman suuntautumisalueensa mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Opiskelija on saavuttanut ammatillisissa opinnoissaan käsityksen sosiaali ja terveysalan johtamisen ja laadun kysymyksistä sekä tiimitoiminnasta.