Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus varhaislapsuudessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1805-0K0S4

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Riikka Rantanen
  • Sanna Häkkinen

Ryhmät

  • SOS18S1
    Sosionomi

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa tunnistaa sekä arvioida lapsen kehitykseen liittyvää vaihtelua ja poikkeamia
• ymmärtää varhaisen ja erityisen tuen merkityksen osana varhaiskasvatuksen perustehtävää
• tuntee erityiskasvatuksellisia menetelmiä ja palveluja
• osaa tukea ja ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lasta yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti arjen toiminnoissa
• tuntee voimavaralähtöisen, moniammatillisen ja perheiden kanssa tehtävän yhteistyön ohjauksensa perustana
• toimii tunnistaen omat arvolähtökohtansa ja noudattaen ammattinsa eettisiä periaatteita

Sisältö

• varhaisen ja erityisen tuen järjestäminen varhaiskasvatuksessa sekä siirtymävaihe kouluun
• lapsen kehityksellisten poikkeamien tunnistaminen sekä tukemisen periaatteet
• erityispedagogisen arvioinnin perusteet ja tukimenetelmiä
• moniammatillinen yhteistyö
• yhteistyö perheen ja vanhempien kanssa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Pihlaja, P. & Viitala, R. Varhaiserityiskasvatus. 2018. PS-kustannus.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

• Päiväopiskelu ja monimuoto-opiskelu: Aktiivinen osallistuminen kontaktiopiskeluun, itsenäinen opiskelu verkko-oppimisympäristössä, oppimispäiväkirja sekä kirjallinen osaamisen näyttötehtävä ja vertaisarviointi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Kontaktiopetusta joko lähiopetuksena (päiväopiskelijat) tai verkon välityksellä (monimuoto-opiskelijat) 32 t, • Ennakkotehtävät 10 t,• Oppimispäiväkirja 20 t • Itsenäinen oppimistehtävä45 t ja vertaisarviointi 28 t. Yhteensä 135 t.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan hybridiopetuksena: opintojaksolla on 2o paikkaa lähiopetuksen ryhmään ja 10 paikkaa etäopetuksen ryhmään. Ryhmien opetus toteutuu yhdessä saman aikataulun mukaisesti. Tarkempi toteutuksen aikataulu löytyy opinto-oppaasta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5) Opiskelija
• osaa tunnistaa ja arvioida lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia
• osaa perustella ja soveltaa erityiskasvatuksellisia menetelmiä
• osaa tukea ja ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti
• osoittaa työotteessaaan voimavaralähtöisyyttä sekä asiakkaita arvostavaa kohtaamista ja ammattieettiset periaatteet
• on osallistunut aktiivisesti sekä kontaktiopiskeluun että keskusteluun oppimisympäristöissä ja suorittanut sovitut tehtävät annetussa aikataulussa
• osoittaa harjoitustehtävissään innovatiivisuutta ja käsittelee kirjallisissa tehtävissä aihetta tehtävän mukaisesti, näkökulma aiheeseen on kattava, monipuolinen ja kriittisesti perusteltu, lähdeaineisto on monipuolinen ja relevantti, sisältäen myös vieraskielisiä lähteitä
• on noudattanut Jamkin raportointiohjeita

Kiitettävä (4) Opiskelija
• osaa tunnistaa ja nimetä lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia
• osaa soveltaa ja perustella erityiskasvatuksellisia menetelmiä
• osaa tukea ja ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti, opiskelijan työotteessa näkyy voimavaralähtöisyys sekä asiakkaita arvostava kohtaaminen ja ammattieettiset periaatteet
• on osallistunut hyvin sekä kontaktiopetukseen että keskusteluun oppimisympäristöissä ja suorittanut sovitut kirjalliset tehtävät annetussa aikataulussa. Hän käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja näkökulma aiheeseen on kattava ja monipuolinen, hän yhdistelee aihetta laajempaan yhteyteen ja perustelee aihevalintoja ja lähdeaineistossa on keskeiset aihealueen lähteet
• on noudattanut Jamkin raportointiohjeita.

Hyvä (3) Opiskelija
• osaa tunnistaa ja nimetä lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia
• osaa käyttää ja perustella erityiskasvatuksellisia menetelmiä
• osaa tukea erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti ja opiskelijan työotteessa näkyy asiakkaita arvostava kohtaaminen ja ammattieettiset periaatteet.
• osallistuu kontaktiopetukseen ja keskusteluun oppimisympäristöissä sekä suorittaa sovitut tehtävät annetussa aikataulussa. Opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja näkökulma aiheeseen on kattava ja hän yhdistelee aihetta laajempaan yhteyteen ja perustele aihevalintoja
• on noudattanut Jamkin raportointiohjeita

Tyydyttävä (2) Opiskelija
• osaa nimetä lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia
• tietää erityiskasvatuksellisista menetelmistä ja niiden käytöstä
• osaa tukea erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti ja hänen työotteessaan näkyy asiakkaita arvostava kohtaaminen ja ammattieettiset periaatteet
• on osallistunut pääosin kontaktiopetukseen ja keskusteluun oppimisympäristöissä, hän on suorittanut sovitut tehtävät, joissa hän käsittelee aihetta suppeasti ja yhdistää jonkin verran aihetta laajempaan yhteyteen ja perustelee niukasti aihevalintoja
• on pääosin noudattanut Jamkin raportointiohjeita

Välttävä (1) Opiskelija
• osaa määritellä näkyvimpiä lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia
• osaa nimetä erityiskasvatuksellisia menetelmiä ja kertoa niiden käytöstä
• osaa tukea erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti ja hänen työotteessaan näkyvät ammattieettiset periaatteet
• on osallistunut osittain kontaktiopetukseen ja niukasti keskusteluun oppimisympäristöissä ja hän on suorittanut sovitut tehtävät,joissa hän käsittelee aihetta puutteellisesti ja yhdistää sitä jonkin verran aihetta laajempaan yhteyteen ja perustelee niukasti aihevalintoja
• on noudattanut Jamkin raportointiohjeita pääosin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia • osaa soveltaa ja perustella erityiskasvatuksellisia menetelmiä • osaa tukea ja ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti, opiskelijan työotteessa näkyy voimavaralähtöisyys sekä asiakkaita arvostava kohtaaminen ja ammattieettiset periaatteet • on osallistunut hyvin sekä kontaktiopetukseen että keskusteluun oppimisympäristöissä ja suorittanut sovitut kirjalliset tehtävät annetussa aikataulussa. Hän käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja näkökulma aiheeseen on kattava ja monipuolinen, hän yhdistelee aihetta laajempaan yhteyteen ja perustelee aihevalintoja ja lähdeaineistossa on keskeiset aihealueen lähteet • on noudattanut Jamkin raportointiohjeita.

Hyvä (3) Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia • osaa käyttää ja perustella erityiskasvatuksellisia menetelmiä • osaa tukea erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti ja opiskelijan työotteessa näkyy asiakkaita arvostava kohtaaminen ja ammattieettiset periaatteet. • osallistuu kontaktiopetukseen ja keskusteluun oppimisympäristöissä sekä suorittaa sovitut tehtävät annetussa aikataulussa. Opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja näkökulma aiheeseen on kattava ja hän yhdistelee aihetta laajempaan yhteyteen ja perustele aihevalintoja • on noudattanut Jamkin raportointiohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia • osaa perustella ja soveltaa erityiskasvatuksellisia menetelmiä • osaa tukea ja ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti • osoittaa työotteessaaan voimavaralähtöisyyttä sekä asiakkaita arvostavaa kohtaamista ja ammattieettiset periaatteet • on osallistunut aktiivisesti sekä kontaktiopiskeluun että keskusteluun oppimisympäristöissä ja suorittanut sovitut tehtävät annetussa aikataulussa • osoittaa harjoitustehtävissään innovatiivisuutta ja käsittelee kirjallisissa tehtävissä aihetta tehtävän mukaisesti, näkökulma aiheeseen on kattava, monipuolinen ja kriittisesti perusteltu, lähdeaineisto on monipuolinen ja relevantti, sisältäen myös vieraskielisiä lähteitä • on noudattanut Jamkin raportointiohjeita.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee varhaiskasvatuksen tai perhetyön perusteita ja hahmottaa niiden keskeisimmät toimintaympäristöt sekä tunnistaa alle kouluikäisen lapsen hoidon, kasvun ja kehityksen pääpiirteet. Opiskelijalla on käytännön kokemusta varhaiskasvatuksen tai perhetyön ympäristöissä toimimisesta, esim. harjoittelujen kautta.