Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus varhaislapsuudessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1805-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

15.03.2021 - 21.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Riikka Rantanen
  • Merja Nybacka

Vastuuopettaja

Riikka Rantanen

Ajoitusryhmät

  • Monimuotoinen opetus 1 (Paikkoja: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SOS19S1
    Sosionomi

Pienryhmät

  • Monimuotoinen opetus 1

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa tunnistaa sekä arvioida lapsen kehitykseen liittyvää vaihtelua ja poikkeamia
• ymmärtää varhaisen ja erityisen tuen merkityksen osana varhaiskasvatuksen perustehtävää
• tuntee erityiskasvatuksellisia menetelmiä ja palveluja
• osaa tukea ja ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lasta yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti arjen toiminnoissa
• tuntee voimavaralähtöisen, moniammatillisen ja perheiden kanssa tehtävän yhteistyön ohjauksensa perustana
• toimii tunnistaen omat arvolähtökohtansa ja noudattaen ammattinsa eettisiä periaatteita

Sisältö

• varhaisen ja erityisen tuen järjestäminen varhaiskasvatuksessa sekä siirtymävaihe kouluun
• lapsen kehityksellisten poikkeamien tunnistaminen sekä tukemisen periaatteet
• erityispedagogisen arvioinnin perusteet ja tukimenetelmiä
• moniammatillinen yhteistyö
• yhteistyö perheen ja vanhempien kanssa

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu kevätlukukaudellla 2021, aikavälillä 15.3.-30.4.2021.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Teos Pihlaja, P. & Viitala, R. (toim.) 2018. Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus sekä kontaktiopetuksessa esillä oleva materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakso perustuu flipped learning -ajatteluun, jossa opiskelija valmistautuu kontaktiopetukseen annetun ennakkomateriaalin pohjalta. Kontaktiopiskelussa sisältöjä työstetään ja jäsennetään yhdessä mm. alustusten, ryhmätehtävien ja keskustelujen avulla. Opiskelija voi osallistua opetukseen joko luokassa tai verkon kautta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla pyritään toteuttaa vierailijakäyntejä, joiden toteutuminen varmistuu vasta lähempänä opintojakson toteutusta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tenttipäivä on viikolla 17 ja hylättyjen tenttien uusintamahdollisuuden viikoilla 21 ja 23.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää:

- kontaktiopetusta ja yhdessä oppimista 28 tuntia
- ennakkomateriaaliin perehtyminen 35 tuntia (á 5 t/kerta)
- oman oppimisen reflektointia ja oppimispäiväkirjan kirjoittamista 21 tuntia (á 3 t/kerta)
- tenttiin valmistautuminen 47 tuntia ja tentti sekä opintojakson yhteenveto 4 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija reflektoi oppimiaan asioita kirjoittamalla henkilökohtaista oppimispäiväkirjaa opintojakson aikana. Lisäksi opiskelijalla on mahdollisuus tehdä vapaaehtoisia, kuhunkin sisältöalueeseen liittyviä tehtäviä oppimisen ja itsearvioinnin tueksi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5) Opiskelija
• osaa tunnistaa ja arvioida lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia
• osaa perustella ja soveltaa erityiskasvatuksellisia menetelmiä
• osaa tukea ja ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti
• osoittaa työotteessaaan voimavaralähtöisyyttä sekä asiakkaita arvostavaa kohtaamista ja ammattieettiset periaatteet
• on osallistunut aktiivisesti sekä kontaktiopiskeluun että keskusteluun oppimisympäristöissä ja suorittanut sovitut tehtävät annetussa aikataulussa
• osoittaa harjoitustehtävissään innovatiivisuutta ja käsittelee kirjallisissa tehtävissä aihetta tehtävän mukaisesti, näkökulma aiheeseen on kattava, monipuolinen ja kriittisesti perusteltu, lähdeaineisto on monipuolinen ja relevantti, sisältäen myös vieraskielisiä lähteitä
• on noudattanut Jamkin raportointiohjeita

Kiitettävä (4) Opiskelija
• osaa tunnistaa ja nimetä lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia
• osaa soveltaa ja perustella erityiskasvatuksellisia menetelmiä
• osaa tukea ja ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti, opiskelijan työotteessa näkyy voimavaralähtöisyys sekä asiakkaita arvostava kohtaaminen ja ammattieettiset periaatteet
• on osallistunut hyvin sekä kontaktiopetukseen että keskusteluun oppimisympäristöissä ja suorittanut sovitut kirjalliset tehtävät annetussa aikataulussa. Hän käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja näkökulma aiheeseen on kattava ja monipuolinen, hän yhdistelee aihetta laajempaan yhteyteen ja perustelee aihevalintoja ja lähdeaineistossa on keskeiset aihealueen lähteet
• on noudattanut Jamkin raportointiohjeita.

Hyvä (3) Opiskelija
• osaa tunnistaa ja nimetä lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia
• osaa käyttää ja perustella erityiskasvatuksellisia menetelmiä
• osaa tukea erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti ja opiskelijan työotteessa näkyy asiakkaita arvostava kohtaaminen ja ammattieettiset periaatteet.
• osallistuu kontaktiopetukseen ja keskusteluun oppimisympäristöissä sekä suorittaa sovitut tehtävät annetussa aikataulussa. Opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja näkökulma aiheeseen on kattava ja hän yhdistelee aihetta laajempaan yhteyteen ja perustele aihevalintoja
• on noudattanut Jamkin raportointiohjeita

Tyydyttävä (2) Opiskelija
• osaa nimetä lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia
• tietää erityiskasvatuksellisista menetelmistä ja niiden käytöstä
• osaa tukea erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti ja hänen työotteessaan näkyy asiakkaita arvostava kohtaaminen ja ammattieettiset periaatteet
• on osallistunut pääosin kontaktiopetukseen ja keskusteluun oppimisympäristöissä, hän on suorittanut sovitut tehtävät, joissa hän käsittelee aihetta suppeasti ja yhdistää jonkin verran aihetta laajempaan yhteyteen ja perustelee niukasti aihevalintoja
• on pääosin noudattanut Jamkin raportointiohjeita

Välttävä (1) Opiskelija
• osaa määritellä näkyvimpiä lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia
• osaa nimetä erityiskasvatuksellisia menetelmiä ja kertoa niiden käytöstä
• osaa tukea erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti ja hänen työotteessaan näkyvät ammattieettiset periaatteet
• on osallistunut osittain kontaktiopetukseen ja niukasti keskusteluun oppimisympäristöissä ja hän on suorittanut sovitut tehtävät,joissa hän käsittelee aihetta puutteellisesti ja yhdistää sitä jonkin verran aihetta laajempaan yhteyteen ja perustelee niukasti aihevalintoja
• on noudattanut Jamkin raportointiohjeita pääosin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia • osaa soveltaa ja perustella erityiskasvatuksellisia menetelmiä • osaa tukea ja ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti, opiskelijan työotteessa näkyy voimavaralähtöisyys sekä asiakkaita arvostava kohtaaminen ja ammattieettiset periaatteet • on osallistunut hyvin sekä kontaktiopetukseen että keskusteluun oppimisympäristöissä ja suorittanut sovitut kirjalliset tehtävät annetussa aikataulussa. Hän käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja näkökulma aiheeseen on kattava ja monipuolinen, hän yhdistelee aihetta laajempaan yhteyteen ja perustelee aihevalintoja ja lähdeaineistossa on keskeiset aihealueen lähteet • on noudattanut Jamkin raportointiohjeita.

Hyvä (3) Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia • osaa käyttää ja perustella erityiskasvatuksellisia menetelmiä • osaa tukea erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti ja opiskelijan työotteessa näkyy asiakkaita arvostava kohtaaminen ja ammattieettiset periaatteet. • osallistuu kontaktiopetukseen ja keskusteluun oppimisympäristöissä sekä suorittaa sovitut tehtävät annetussa aikataulussa. Opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja näkökulma aiheeseen on kattava ja hän yhdistelee aihetta laajempaan yhteyteen ja perustele aihevalintoja • on noudattanut Jamkin raportointiohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia • osaa perustella ja soveltaa erityiskasvatuksellisia menetelmiä • osaa tukea ja ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti • osoittaa työotteessaaan voimavaralähtöisyyttä sekä asiakkaita arvostavaa kohtaamista ja ammattieettiset periaatteet • on osallistunut aktiivisesti sekä kontaktiopiskeluun että keskusteluun oppimisympäristöissä ja suorittanut sovitut tehtävät annetussa aikataulussa • osoittaa harjoitustehtävissään innovatiivisuutta ja käsittelee kirjallisissa tehtävissä aihetta tehtävän mukaisesti, näkökulma aiheeseen on kattava, monipuolinen ja kriittisesti perusteltu, lähdeaineisto on monipuolinen ja relevantti, sisältäen myös vieraskielisiä lähteitä • on noudattanut Jamkin raportointiohjeita.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee varhaiskasvatuksen tai perhetyön perusteita ja hahmottaa niiden keskeisimmät toimintaympäristöt sekä tunnistaa alle kouluikäisen lapsen hoidon, kasvun ja kehityksen pääpiirteet. Opiskelijalla on käytännön kokemusta varhaiskasvatuksen tai perhetyön ympäristöissä toimimisesta, esim. harjoittelujen kautta.