Siirry suoraan sisältöön

Ryhmät toimintaterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: STTS1503-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

11.01.2021 - 13.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Toimintaterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Liisa Mattila

Vastuuopettaja

Jaana Ritsilä

Ryhmät

  • STT19SMS
    Toimintaterapeutti, Seinäjoki

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ryhmätoiminnan teoreettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä toimintaterapiassa.

Opiskelija ymmärtää luovan toiminnan ja toiminnallisuuden mahdollisuudet toimintaterapiaryhmän ohjaamisessa.

Opiskelija osaa:
- perustella, milloin terapeuttinen ryhmätoiminta on suositeltavaa
- suunnitella ryhmäkokonaisuuden ja yksittäiset ryhmäkerrat tavoitteellisesti ja toimintakeskeisesti luovaa, merkityksellistä ja tarkoituksenmukaista toimintaa hyödyntäen
- ohjata toimintaterapeuttista ryhmää ja toimia ryhmässä eri rooleissa
- huomioida ryhmän kokonaisuutena
- arvioida ryhmäläisten osallistumista ja toimimista sekä sosiaalisia vuorovaikutustaitoja ryhmässä

Sisältö

Ryhmämuotoisen toimintaterapian teoreettiset perusteet, ryhmän suunnittelu, tavoitteiden määrittely, toiminnan valinta, toiminnan analyysi ja synteesi, toimintaterapiaryhmän ohjaaminen, ryhmän ohjaajan tehtävät, ryhmän ja ryhmäläisten arviointi, luovat toiminnat ja toiminnan käyttäminen ryhmäinterventiossa, oman ammatillisen toiminnan reflektointi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Cole, M. 2018. Group dynamics in occupational therapy: the theoretical basis and practice application of group interventions. e-kirja

Parkinson, Sue, 2017. Recovery through activity; increasing participation in everyday life. e-kirja

Opetusmenetelmät

Webinaarit, oppimistehtävät, verkkokeskustelu, kontaktioppimisen tunnit, ryhmäkertojen suunnittelu, ohjaaminen ja reflektointi. Osallistumista kontaktitunneille edellytetään. Opintojakso soveltuu sekä päivä- että monimuoto-opiskelijalle.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon kuuluva ryhmän ohjaaminen (2op) toteutetaan pääosin työelämänyhteistyönä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

1. suoritus 20.3.21
2. suoritus 16.4.21
3. suoritus 9.5.21

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojaksoon kuuluvan ryhmän ohjaaminen on mahdollista suorittaa ohjaamalla toiminnallista ryhmää opiskelijan itsensä etsimän yhteistyötahon luona, työpaikalla, harjoittelupaikassa, tai ohjaamalla TOIVO-ryhmää.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit ja oppimistehtävät 2 op, kontaktioppimisen tunnit 1 op, ryhmäkertojen suunnittelu, ohjaaminen ja reflektointi 2op. Opiskelijan kuormitus yhteensä 135 t eli 5op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aikana toteutetaan oppimista tukevaa itse- ja vertaisarviointia kontaktioppimisen tunneilla sekä liittyen ryhmän ohjaamiseen. Opettaja antaa kirjallista palautetta opintojakson päätteeksi laadittavasta ryhmäyhteenvedosta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

HYVÄKSYTTY

Toimintaterapiaryhmiin liittyvä teoreettinen osaaminen:
Opiskelija tuntee toimintaterapiaryhmän ohjaamiseen liittyvät teoreettiset periaatteet, joita ovat: ryhmän muodostaminen, tavoitteiden asettelu, ryhmän ohjaaminen, ryhmäprosessin huomioiminen ryhmän ohjauksessa, toiminnan käyttäminen ryhmässä, ryhmän havainnoiminen, ryhmän päättäminen sekä ryhmäyhteenvedon kirjaaminen. Opiskelija tuo em. osaamisensa esiin ko. opintojaksolla määritellyllä tavalla esim. verkkokeskustelussa, webinaarissa tai dialogikeskusteluissa.

Toimintaterapiaryhmän ohjaaminen:
Opiskelija toteuttaa sovitun ryhmätoiminnan aktiivisena itsenäisenä toimijana hyvässä vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä asiakkaiden sekä muiden toimijoiden kanssa. Hän osaa arvioida realistisesti omaa rooliaan ryhmänohjaajana ja kykenee kehittämään ryhmänohjaustaitojaan. Opiskelija osaa hyödyntää toimintaterapiaryhmiin liittyvää teoriaa ja luotettavia lähteitä ohjaamansa toimintaterapiaryhmän kirjallisessa suunnitelmassa, ryhmäkertojen toteutuksessa sekä reflektoidessaan kirjallisesti ryhmän toteutusta.

Luovuus ja toiminnallisuus toimintaterapiaryhmissä:
Opiskelija kokeilee useita luovia ja toiminnallisia menetelmiä ja osaa soveltaa niitä toimintaterapiaryhmiin. Hän käyttää luovaa, asiakkaille tarkoituksenmukaista ja merkityksellistä toimintaa ohjaamassaan toimintaterapiaryhmässä.

HYLÄTTY
Hyväksytyn kriteerit eivät täyty jollakin em. osa-alueella.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY Opiskelija tuntee toimintaterapiaryhmän ohjaamiseen liittyvät teoreettiset periaatteet, joita ovat: ryhmän muodostaminen, tavoitteiden asettelu, ryhmän ohjaaminen, ryhmäprosessin huomioiminen ryhmän ohjauksessa, toiminnan käyttäminen ryhmässä, ryhmän havainnoiminen, ryhmän päättäminen sekä ryhmäyhteenvedon kirjaaminen. Opiskelija toteuttaa sovitun ryhmätoiminnan aktiivisena itsenäisenä toimijana hyvässä vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä asiakkaiden sekä muiden toimijoiden kanssa. Hän osaa arvioida realistisesti omaa rooliaan ryhmänohjaajana ja kykenee kehittämään ryhmänohjaustaitojaan. Opiskelija osaa hyödyntää toimintaterapiaryhmiin liittyvää teoriaa ja luotettavia lähteitä ohjaamansa toimintaterapiaryhmän kirjallisessa suunnitelmassa, ryhmäkertojen toteutuksessa sekä reflektoidessaan kirjallisesti ryhmän toteutusta. Opiskelija kokeilee useita luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Hän osaa soveltaa luovaa, asiakkaille tarkoituksenmukaista ja merkityksellistä toimintaa ohjaamassaan toimintaterapiaryhmässä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee ryhmän ohjaamisen periaatteet ja on osallistunut suljettuun ryhmäkokonaisuuteen ryhmäläisenä.Opiskelija tuntee toimintaterapian peruskäsitteet ja perusarvot. Opiskelijalla on käsitys toimintaterapeutin työstä.