Siirry suoraan sisältöön

Toiminnan mahdollistaminen I (10 op)

Toteutuksen tunnus: STTS1505-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

15.03.2021 - 21.05.2021

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

8 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Toimintaterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Mari Kantanen
  • Kaisa Jokinen
  • Tanja Hilli-Harju
  • Heidi Kihlström

Vastuuopettaja

Tanja Hilli-Harju

Ryhmät

  • STT19SM
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa keskeisimpiä toiminnan ongelmia erityisesti työikäisten ja ikääntyneiden osalta. Opiskelija osaa valita, yhdistää ja soveltaa erilaisia toimintaterapian interventiokeinoja päivittäisten toimintojen, työn ja levon tukemiseksi ja mahdollistamiseksi erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tunnistaa etäkuntoutuksen keinoja toimintaterapiassa. Opiskelija perustelee keinojen valinnan toiminnan analyysiä ja synteesiä hyödyntäen huomioiden yksilön, ympäristön ja toiminnan.

Sisältö

Kompensaatioon, taitojen ja toimintavalmiuksien harjoittamiseen ja vahvistamiseen, konsultaatioon ja opetukseen perustuvat toimintaterapian keinot päivittäisten toimintojen, työn ja levon mahdollistamiseksi erilaisissa somaattisissa ja mielenterveyden haasteissa.
Käden lastojen valmistamisen perusteet.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

5 erinomainen
Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti keskeisimpiä toiminnan ongelmia työikäisten ja ikääntyneiden osalta. Opiskelija osaa kriittisesti valita, yhdistää ja soveltaa kehittävällä otteella erilaisia toimintaterapian interventiokeinoja päivittäisten toimintojen, työn ja levon tukemiseksi ja mahdollistamiseksi erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija perustelee keinojen valinnan monipuolisesti ja kriittistä ajattelua osoittaen toiminnan analyysiä ja synteesiä hyödyntäen huomioiden yksilön, ympäristön ja toiminnan laaja-alaisesti.

4 kiitettävä
Opiskelija tunnistaa monipuolisesti keskeisimpiä toiminnan ongelmia työikäisten ja ikääntyneiden osalta. Opiskelija osaa valita, yhdistää ja soveltaa erilaisia toimintaterapian interventiokeinoja päivittäisten toimintojen, työn ja levon tukemiseksi ja mahdollistamiseksi erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija perustelee keinojen valinnan monipuolisesti toiminnan analyysiä ja synteesiä hyödyntäen huomioiden yksilön, ympäristön ja toiminnan laaja-alaisesti.

3 hyvä
Opiskelija osoittaa tunnistavansa keskeisimpiä toiminnan ongelmia työikäisten ja ikääntyneiden osalta. Opiskelija osaa valita ja yhdistää perustellusti erilaisia toimintaterapian interventiokeinoja päivittäisten toimintojen, työn ja levon tukemiseksi ja mahdollistamiseksi erilaisissa toimintaympäristöissä. Soveltaminen on osin puutteellista. Opiskelija perustelee keinojen valinnan toiminnan analyysiä ja synteesiä hyödyntäen huomioiden yksilön, ympäristön ja toiminnan.

2 tyydyttävä
Opiskelija osoittaa tunnistavansa toiminnan ongelmia työikäisten ja ikääntyneiden osalta, mutta perustelut ovat niukkoja. Opiskelija osaa valita erilaisia toimintaterapian interventiokeinoja päivittäisten toimintojen, työn ja levon tukemiseksi ja mahdollistamiseksi erilaisissa toimintaympäristöissä, mutta niiden yhdistäminen ja soveltaminen on osin puutteellista. Opiskelija perustelee keinojen valinnan niukasti. Toiminnan analyysin ja synteesin hyödyntäminen on niukkaa ja yksilön, ympäristön ja toiminnan huomiointi jää osin epäselväksi.

1 välttävä
Opiskelija osoittaa tunnistavansa joitain toiminnan ongelmia työikäisten ja ikääntyneiden osalta. Opiskelija osaa valita joitain toimintaterapian interventiokeinoja päivittäisten toimintojen, työn ja levon tukemiseksi ja mahdollistamiseksi erilaisissa toimintaympäristöissä, mutta niiden yhdistäminen ja soveltaminen on puutteellista. Keinojen valintojen perustelut ovat vähäisiä. Toiminnan analyysin ja synteesin hyödyntäminen on puutteellista. Yksilön, ympäristön ja toiminnan huomiointi jää epäselväksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 hyvä Opiskelija osoittaa tunnistavansa keskeisimpiä toiminnan ongelmia työikäisten ja ikääntyneiden osalta. Opiskelija osaa valita ja yhdistää perustellusti erilaisia toimintaterapian interventiokeinoja päivittäisten toimintojen, työn ja levon tukemiseksi ja mahdollistamiseksi erilaisissa toimintaympäristöissä. Soveltaminen on osin puutteellista. Opiskelija perustelee keinojen valinnan toiminnan analyysiä ja synteesiä hyödyntäen huomioiden yksilön, ympäristön ja toiminnan.

4 kiitettävä Opiskelija tunnistaa monipuolisesti keskeisimpiä toiminnan ongelmia työikäisten ja ikääntyneiden osalta. Opiskelija osaa valita, yhdistää ja soveltaa erilaisia toimintaterapian interventiokeinoja päivittäisten toimintojen, työn ja levon tukemiseksi ja mahdollistamiseksi erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija perustelee keinojen valinnan monipuolisesti toiminnan analyysiä ja synteesiä hyödyntäen huomioiden yksilön, ympäristön ja toiminnan laaja-alaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 erinomainen Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti keskeisimpiä toiminnan ongelmia työikäisten ja ikääntyneiden osalta. Opiskelija osaa kriittisesti valita, yhdistää ja soveltaa kehittävällä otteella erilaisia toimintaterapian interventiokeinoja päivittäisten toimintojen, työn ja levon tukemiseksi ja mahdollistamiseksi erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija perustelee keinojen valinnan monipuolisesti ja kriittistä ajattelua osoittaen toiminnan analyysiä ja synteesiä hyödyntäen huomioiden yksilön, ympäristön ja toiminnan laaja-alaisesti.

Esitietovaatimukset

Johdanto toiminnan mahdollistamiseen