Siirry suoraan sisältöön

Ympäristön arviointi ja muokkaaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: STTS1508-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Avoin AMK

Opettaja

  • Aila Pikkarainen
  • Minna Seikkula

Vastuuopettaja

Aila Pikkarainen

Ryhmät

  • ZJA19SSKKD
    Avoin amk, KKD, Kotikuntoutus kotihoidossa

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ympäristö- ja esteettömyys -käsitteiden monimuotoisuuden. Opiskelija osaa hankkia ympäristön arviointiin ja muokkaamsieen liittyvää tietoa ja tuntee esteettömyyteen liittyvää tutkimus- ja kehittämistoimintaa. Opiskelija osaa toimia esteettömän ja muokattavissa olevan ympäristön luomiseksi sekä toiminnallisen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi. Opiskelija tuntee yhteiskunnan ja organisaatioiden mahdollisuuksia vaikuttaa esteettömyyteen. Opiskelija kykenee arvioimaan ympäristön esteettömyyttä ja ratkaisemaan esteettömyyteen liittyviä ongelmia. Opiskelija tuntee joitakin teknologisia ratkaisuja sekä hyvinvointiteknologian mahdollisuuksia.

Sisältö

Ympäristö ja esteettömyys käsitteinä ja tutustuminen niihin liittyvään tutkimustietoon.

Kuntoutumistalo.fi Apuvälineet https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo/ammattilaisille/apuvälineet
Fyysisen esteettömyyden arviointi ja ympäristön muokkaaminen.

Aika ja paikka

Webinaarit elo- ja syyskuussa. Luokkatilat loka-, marras- ja joulukuulle 2020.

22.- 23.10.2020 kontaktipäivät = to 22.10 klo 9-12.00 Ympäristön arviointi ja muokkaaminen

19.-20.11.2020 kontaktipäivät = to 19.11 klo 13-14.30 Ympäristön arviointi ja muokkaaminen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Invalidiliitton ESKE-sivusto https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/esteettomyystietokanta

Terveyskylä.Kuntoutumistalo.fi Apuvälineet https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo/ammattilaisille/apuvälineet

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Vammaispalveluiden käsikirja. Asunnon muutostyöt https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/itsenaisen-elaman-tuki/asuminen/asunnon-muutostyot

ESKEH-kartoituslomakkeet ja opas. Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoitusopas. 2019. Invalidiliitto. https://www.invalidiliitto.fi/eskeh-kartoituslomakkeet-ja-opas

Toimintaterapianimikkeistö. 2017. Kuntaliitto. http://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/site/assets/files/2411/toimintaterapianimikkeisto.pdf

Opetusmenetelmät

Avoimen amkin toteutus KKD-ryhmälle, jossa aikataulutettua ja läsnäolovelvoitteisia kontaktioppimisen opetustilanteita ja oppimistehtäviä.

Opintojakso toteutetaan syksyn 2020 aikana integroituna KKD-opintojen muihin syksyn 2020 opintojaksoihin.

Opintojakso edellyttää läsnäoloa kontaktitunneilla joko luokkahuoneessa tai virtuaaluisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

KKD-opiskelijoiden tehtävät integroidaan heidän työelämässä tapahtuvaan arkityöhönsä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

1. suorituskerta on opintojakson päättymisajankohta
2. suorituskerta on 2 viikkoa opintojakson loputtua
3. suorituskerta on 4 viikkoa opintojakson lopuutua

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kokonaissuoritus on opiskelijan työtä 81 h = 3 op
kontaktioppimisen tunnit 17,5 h
oppimistehtävät ja kontaktitunneille valmistautuminen 63,5 h

Lisätietoja opiskelijoille

Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä käydään oppimisympäristön kautta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1.Opiskelija hallitsee perustiedot ympäristöstä ja esteettömyydestä.

2. Opiskelija hallitsee perustiedot ympäristöstä ja esteettömyydestä. Hän löytää esteettömyyteen liittyvää tietoa ja osaa jakaa hankkimaansa tietoa opintojaksolla. Opiskelija tuntee esteettömyyden keskeisimmät kotimaiset ja kansainväliset tietolähteet. Opiskelija ottaa vastuun opintojakson tehtävistä ja projekteista.
3. Opiskelija hallitsee perustiedot ympäristöstä ja esteettömyydestä. Hän kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja tiedon soveltamiseen. Opiskelija osaa jakaa hankkimaansa tietoa opintojaksolla. Opiskelija tuntee estteetömyyden keskeisimmät kotimaiset ja kansainväliset tietolähteet. Opiskelija ottaa vastuun opintojakson tehtävistä ja projekteista ja toimii sovituilla tavoilla sekä kehittävällä työotteella huomioiden muut toimijat ja halliten tiimityön periaatteet.
4.Opiskelija hallitsee perustiedot ympäristöstä ja esteettömyydestä. Opiskelija osaa jakaa hankkimaansa tietoa opintojaksolla. Hän hankkii tietoja oma-aloitteisesti, itsenäisesti ja kriittisesti arvioiden. Opiskelija tuntee opintojakson/osaamisalueen laajan, sekä kansallisen että kansainvälisen tietoperustan ja osaa käyttää sitä erilaisten tehtävien ja oppimisprojektien itsenäisessä toteuttamisessa.
Opiskelija tuntee estteetömyyden keskeisimmät kotimaiset ja kansainväliset tietolähteet. Opiskelija ottaa vastuun opintojakson tehtävistä ja projekteista ja toimii sovituilla tavoilla sekä kehittävällä työotteella huomioiden muut toimijat ja halliten tiimityön periaatteet.
5 Opiskelijalla on pitkälle laajat tiedot fyysisen ympäristön esteettömyydestä. Opiskelija osaa muodostaa opintojakson/osaamisalueen kansainväliseen ja myös uusimpaan tietoperustaan pohjautuvaa, omakohtaista tietoa. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti hankkimaansa tietoa oppimistehtävien yhteistoiminnallisessa toteuttamisessa. Opiskelija osaa ratkaista esteettömyyden yllättäviäkin ongelmia innovatiivisesti, luoden uusia toimintatapoja ja näkökulmia. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja hankkimiaan taitoja laaja-alaisesti, kriittisesti ja kehittävästi. Opiskelija ottaa aloitteellisesti vastuun opintojakson tehtävistä ja projekteista kehittävää työotetta osoittaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3. Opiskelija hallitsee perustiedot ympäristöstä ja esteettömyydestä. Hän kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja tiedon soveltamiseen. Opiskelija osaa jakaa hankkimaansa tietoa opintojaksolla. Opiskelija tuntee estteetömyyden keskeisimmät kotimaiset ja kansainväliset tietolähteet. Opiskelija ottaa vastuun opintojakson tehtävistä ja projekteista ja toimii sovituilla tavoilla sekä kehittävällä työotteella huomioiden muut toimijat ja halliten tiimityön periaatteet. 4.Opiskelija hallitsee perustiedot ympäristöstä ja esteettömyydestä. Opiskelija osaa jakaa hankkimaansa tietoa opintojaksolla. Hän hankkii tietoja oma-aloitteisesti, itsenäisesti ja kriittisesti arvioiden. Opiskelija tuntee opintojakson/osaamisalueen laajan, sekä kansallisen että kansainvälisen tietoperustan ja osaa käyttää sitä erilaisten tehtävien ja oppimisprojektien itsenäisessä toteuttamisessa. Opiskelija tuntee estteetömyyden keskeisimmät kotimaiset ja kansainväliset tietolähteet. Opiskelija ottaa vastuun opintojakson tehtävistä ja projekteista ja toimii sovituilla tavoilla sekä kehittävällä työotteella huomioiden muut toimijat ja halliten tiimityön periaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Opiskelijalla on pitkälle laajat tiedot fyysisen ympäristön esteettömyydestä. Opiskelija osaa muodostaa opintojakson/osaamisalueen kansainväliseen ja myös uusimpaan tietoperustaan pohjautuvaa, omakohtaista tietoa. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisesti hankkimaansa tietoa oppimistehtävien yhteistoiminnallisessa toteuttamisessa. Opiskelija osaa ratkaista esteettömyyden yllättäviäkin ongelmia innovatiivisesti, luoden uusia toimintatapoja ja näkökulmia. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja hankkimiaan taitoja laaja-alaisesti, kriittisesti ja kehittävästi. Opiskelija ottaa aloitteellisesti vastuun opintojakson tehtävistä ja projekteista kehittävää työotetta osoittaen.