Siirry suoraan sisältöön

Ohjauksen orientaatioista potkua asiakas- ja palveluohjaukseen (2 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00BS66-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

09.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Anu Pelkonen

Vastuuopettaja

Anu Pelkonen

Ryhmät

  • ZJA23KS
    Avoin AMK, sote

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi olet omaksunut
- perustiedot ohjauksen orientaatioista, erilaisista ohjaustyyleistä ja case management-ohjausprosessista.
- tunnistat ohjausvuorovaikutustilanteisiin liittyviä tekijöitä ja niiden merkityksen ohjauksen vaikuttavuudelle
- tunnet ohjaustyön teoreettista perustaa ja ohjausprosessin eri vaiheita ja osaat suhteuttaa oman roolisi ohjaajana osaksi asiakkaan prosessia
- tiedät erilaisia ohjauksen käytäntöjä sosiaali- ja terveydenhuollon työssä

Sisältö

- Ohjauksen orientaatiot: ohjauksen monitieteinen perusta ja ohjaustilannetta ohjaavat toimintalinjat
- Ohjaustyylit: hyväksyvä, jäsentävä, katalysoiva ja konfrontoiva ohjaustyyli ja niiden soveltaminen asiakasohjaus- ja palveluohjustyössä
- Case management: case management -toimintamalli asiakas- ja palveluohjausprosessin lähtökohtana

Aika ja paikka

Non stop

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle- oppimisympäristön materiaalit.

Pakarinen, Eine (2019) Maahanmuuttajien ohjaus työvoimahallinnossa ja aikuiskoulutuksessa - kohti interkulttuurista ohjausta. Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, 27(2). Sivut 194-201. https://journal.fi/janus/article/view/75825/41905

Pikkarainen, Aila, Hökkä, Päivi, Vähäsantanen, Paloniemi, Susanna & Eteläpelto, Anneli (2019) Ikääntyneet aikuiset kuntoutustyöntekijöiden puheessa. Työn kohteesta osallistuvaksi aikuiseksi? Aikuiskasvatus 3/2019. Sivut 194-207. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/85709/44664

Punna, Mari, Malinen, Kaisa, Sevón Eija, Sihvonen Sanna (2017). Kannattaako asiakkaan toimijuuden ja itseohjautuvuuden vahvistaminen? Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 2017/54. Sivut 155-158. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/67589/kannattaako%20asiakkaan%20toimijuuden.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vehviläinen, Sanna (2020). Ohjauksen orientaatiot ja dilemmat. Teoksessa Salo, Olli-Pekka (toim.) Teoriaa ja työkaluja ohjatun harjoittelun kehittämiseen. Tampere: eNorssi. Sivut 2-19. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/vehvilainen-2020_ohjauksen-orientaatiot-ja-dilemmat.pdf

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

---

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti non stop
Harjoitustehtäviä voi uusia niin monta kertaa, kuin haluaa. Tentin suorittamiseksi on kolme yrityskertaa.

Kansainvälisyys

---

Vaihtoehtoiset suoritustavat

---

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen opiskelu, Aineistoon perehtyminen, harjoitustehtävät ja online tentti 54h

Sisällön jaksotus

---

Lisätietoja opiskelijoille

Moodle -oppimisympäristön automatiikka arvioi ja hyväksyy harjoitustehtävät ja online tentin

Avoin AMK ja CampusOnline -paikkamäärää ei rajattu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Lopputentti on 80% oikein suoritettu

Esitietovaatimukset

---

Lisätiedot

Opintojakson sekä verkkotentin suorituksella on mahdollista hakea osahyväksilukua Jyväskylän ammattikorkeakoulun käytänteiden mukaisesti Ohjaustyön perusteet ja menetelmät (4 op) -opintojaksosta.