Ohjauksen orientaatioista potkua asiakas- ja palveluohjaukseen (2 op)
Toteutuksen tunnus: SZ00BS66-3002
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Anu Pelkonen
Vastuuopettaja
Anu Pelkonen
Ryhmät
-
ZJA23KSAvoin AMK, sote
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi olet omaksunut
- perustiedot ohjauksen orientaatioista, erilaisista ohjaustyyleistä ja case management-ohjausprosessista.
- tunnistat ohjausvuorovaikutustilanteisiin liittyviä tekijöitä ja niiden merkityksen ohjauksen vaikuttavuudelle
- tunnet ohjaustyön teoreettista perustaa ja ohjausprosessin eri vaiheita ja osaat suhteuttaa oman roolisi ohjaajana osaksi asiakkaan prosessia
- tiedät erilaisia ohjauksen käytäntöjä sosiaali- ja terveydenhuollon työssä
Sisältö
- Ohjauksen orientaatiot: ohjauksen monitieteinen perusta ja ohjaustilannetta ohjaavat toimintalinjat
- Ohjaustyylit: hyväksyvä, jäsentävä, katalysoiva ja konfrontoiva ohjaustyyli ja niiden soveltaminen asiakasohjaus- ja palveluohjustyössä
- Case management: case management -toimintamalli asiakas- ja palveluohjausprosessin lähtökohtana
Aika ja paikka
Non stop
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle- oppimisympäristön materiaalit.
Pakarinen, Eine (2019) Maahanmuuttajien ohjaus työvoimahallinnossa ja aikuiskoulutuksessa - kohti interkulttuurista ohjausta. Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, 27(2). Sivut 194-201. https://journal.fi/janus/article/view/75825/41905
Pikkarainen, Aila, Hökkä, Päivi, Vähäsantanen, Paloniemi, Susanna & Eteläpelto, Anneli (2019) Ikääntyneet aikuiset kuntoutustyöntekijöiden puheessa. Työn kohteesta osallistuvaksi aikuiseksi? Aikuiskasvatus 3/2019. Sivut 194-207. https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/85709/44664
Punna, Mari, Malinen, Kaisa, Sevón Eija, Sihvonen Sanna (2017). Kannattaako asiakkaan toimijuuden ja itseohjautuvuuden vahvistaminen? Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 2017/54. Sivut 155-158. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/67589/kannattaako%20asiakkaan%20toimijuuden.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vehviläinen, Sanna (2020). Ohjauksen orientaatiot ja dilemmat. Teoksessa Salo, Olli-Pekka (toim.) Teoriaa ja työkaluja ohjatun harjoittelun kehittämiseen. Tampere: eNorssi. Sivut 2-19. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/vehvilainen-2020_ohjauksen-orientaatiot-ja-dilemmat.pdf
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
---
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti non stop
Harjoitustehtäviä voi uusia niin monta kertaa, kuin haluaa. Tentin suorittamiseksi on kolme yrityskertaa.
Kansainvälisyys
---
Vaihtoehtoiset suoritustavat
---
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen opiskelu, Aineistoon perehtyminen, harjoitustehtävät ja online tentti 54h
Sisällön jaksotus
---
Lisätietoja opiskelijoille
Moodle -oppimisympäristön automatiikka arvioi ja hyväksyy harjoitustehtävät ja online tentin
Avoin AMK ja CampusOnline -paikkamäärää ei rajattu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Lopputentti on 80% oikein suoritettu
Esitietovaatimukset
---
Lisätiedot
Opintojakson sekä verkkotentin suorituksella on mahdollista hakea osahyväksilukua Jyväskylän ammattikorkeakoulun käytänteiden mukaisesti Ohjaustyön perusteet ja menetelmät (4 op) -opintojaksosta.