• Mediakasvatus lasten ja nuorten kehityksen tukena (SZXX2024-3002),
         26.10.2020 – 18.12.2020,  5 op — Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Ymmärrät median merkityksen lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Sinulla on perustiedot eri median muodoista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista tukea lapsen ja nuoren kasvua, kehitystä ja oppimista. Pystyt tukemaan vanhempia tai huoltajia mediakasvatuksessa. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää teknologiaa lapsen tai nuoren hyvinvoinnin ja kuntoutuksen tukena. Motivoidut kehittämään ja käyttämään mediakasvatuksen ja teknologian mahdollisuuksia työskennellessäsi lasten ja nuorten parissa.
    Edeltävä osaaminen
    Opiskelija tietää tietokoneen, tabletin, älypuhelimen ja internetin käytön perusteet. Hänellä on perustiedot lasten ja nuorten kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta.
    Sisältö
    1. Mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet
    2. Suojelullinen näkökulma mediakasvatuksessa
    3. Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa
    4. Kouluikäisten ja nuorten mediakasvatus
    5. Mediatyökalut, menetelmät ja teknologian hyödyntäminen
    6. Mediavanhemmuus ja kasvatusyhteistyö
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    (1) Tunnistat median roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet osittain mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät niukasti erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja ja välineitä hyväksi lasten ja nuorten parissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen niukasti lähdemateriaalia. Noudatat osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.

    (2) Tunnistat median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet osittain mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät joitain mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa hyväksi lasten ja nuorten parissa. Kirjallisissa tehtävissään kuvaat aihealueen ilmiöitä perustelematta niitä ja käyttäen vain niukasti lähdemateriaalia. Noudatat osittain JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    (3) Ymmärrät median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.

    (4)Ymmärrät ja tiedostat median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa sekä osaa soveltaa niitä käytännössä tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    (5) Ymmärrät ja tiedostat erinomaisesti median merkityksen ja roolin lasten ja nuorten arjessa. Tunnet mediakasvatuksen keskeiset käsitteet ja periaatteet. Tiedät erilaisia mahdollisuuksia ja osaat käyttää median eri muotoja, välineitä ja teknologiaa sekä osaa soveltaa ja kehittää niitä käytännössä tukiessa lapsia ja nuoria. Osoitat kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä. Noudatat JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
    Lisätietoja opiskelijalle
    -

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Virtuaaliopinnot, jotka sisältävät vaihtoehtoisia oppimistehtäviä.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Virtuaalisen työtilan materiaali, dokumentit, videot, linkit ja tukimateriaali
    Kosola, S, Moisala, M, & Ruokoniemi, P (toim.) 2019. Lapset, nuoret ja älylaitteet - Taiten tasapainoon.
    Lahikainen, A-R, Mälkiä, T & Repo, K (toim.)2015. Media lapsiperheessä.
    Puska, Maija (toim.)2018. Mediametkaa osa 10. Mediakasvatuksen parhaat
    käytännöt.
    Willman, Veera (toim.) 2018. Mediakasvatuksen käsikirja

    Opettaja

    Timo Hintikka

    Ajoitus

    26.10.2020 - 18.12.2020

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Virtuaaliopiskelu: - itsenäinen työskentely 50 h - oppimistehtävät 70 h - keskustelut 15 h

    Ilmoittautumisaika

    03.08.2020 - 30.08.2020

    Paikkoja

    0 - 15

    Arviointimenetelmät

    CampusOnline: 20 opiskelijaa
    Avoin AMK: 5 opiskelijaa

    Tutkinto-ohjelma

    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK), Toimintaterapeutti (AMK), Sosionomi (AMK), Fysioterapeutti (AMK)

    Toteutustapa

    Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö