• Life balance - tasapainoa elämään (SZZ30500-3003),
         15.03.2021 – 16.05.2021,  5 op  (ZJA19SSHKD) — Lähiopetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija tunnistaa oman elämänsä tasapainoon liittyviä tekijöitä ja osaa asettaa elämän tasapainoa ja hyvinvointiaan tukevia tavoitteita. Hän osaa arvioida ja kehittää toimintatapojaan ja ajatteluaan. Hän tietää vahvuutensa ja löytää konkreettisia keinoja tavoitteidensa saavuttamiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää hyvinvointiaan tukevaa tietoa omien tarvoitteiden edistämiseen. Opiskelija tunnistaa stressitekijöitä omassa elämässään ja tuntee stressinhallintakeinoja. Opiskelija kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan. Hän kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen. Opiskelijalla on valmiuksia vaikuttaa työhyvinvointiinsa tulevassa työssään.
    Edeltävä osaaminen
    -
    Sisältö
    - elämän toimintojen tasapainon ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkitys
    - omien toimintojen ja tapojen tarkastelu
    - henkilökohtaisten tavoitteiden asettaminen
    - tavoitteiden saavuttamista tukevien teema-alueiden käsittely
    - oman toiminnan arviointi ja hyvinvointisuunnitelman laatiminen
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Hyväksytty – hylätty

    Hyväksytty
    Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan, oppimiseen ja toimintatapojen kehittämiseen. Hänellä on oman opiskelunsa vaiheeseen liittyvät ongelmanratkaisutaidot, joita hän osaa käyttää myös ennakoimattomissa tilanteissa. Opiskelija ottaa vastuun annetuista ammatillisista tehtävistä ja projekteista ja toimii sovituilla tavoilla sekä kehittävällä sisäisen yrittäjyyden periaatteita hyödyntävällä
    työotteella. Hän osaa suunnitella, organisoida ja kehittää omaa toimintaansa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti kontaktitunneille ja suorittaa opintojakson tehtävät annettujen ohjeiden mukaan.

    Hylätty:

    Opiskelija ei ota vastuuta omasta toiminnastaan, eikä osoita halukkuutta suunnitella omaa toimintaansa. Hän ei osallistu kontaktitunneille tai ota vastuuta oppimistehtävien suorittamisesta.


    Opintojakson arvioinnissa hyödynnetään myös itsearviointia.
    Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
    hyväksytty: Kykenet itsenäiseen tiedonhankintaan, oppimiseen ja toimintatapojen kehittämiseen. Otat vastuun annetuista tehtävistä ja toimit sovituilla tavoilla. Osaat suunnitella, organisoida ja kehittää omaa toimintaasi. Osallistut aktiivisesti kontaktitapaamisiin ja suoritat opintojakson tehtävät annettujen ohjeiden mukaan.

    hylätty: Et ota vastuuta omasta toiminnastaan etkä osoita halukkuutta suunnitella ja kehittää omaa toimintaasi. Et osallistu kontaktitunneille. Et tee oppimistehtäviä.





    Hyväksytty – hylätty Hyväksytty Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan, oppimiseen ja toimintatapojen kehittämiseen. Hänellä on oman opiskelunsa vaiheeseen liittyvät ongelmanratkaisutaidot, joita hän osaa käyttää myös ennakoimattomissa tilanteissa. Opiskelija ottaa vastuun annetuista ammatillisista tehtävistä ja projekteista ja toimii sovituilla tavoilla sekä kehittävällä sisäisen yrittäjyyden periaatteita hyödyntävällä työotteella. Hän osaa suunnitella, organisoida ja kehittää omaa toimintaansa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti kontaktitunneille ja suorittaa opintojakson tehtävät annettujen ohjeiden mukaan. Hylätty: Opiskelija ei ota vastuuta omasta toiminnastaan, eikä osoita halukkuutta suunnitella omaa toimintaansa. Hän ei osallistu kontaktitunneille tai ota vastuuta oppimistehtävien suorittamisesta. Opintojakson arvioinnissa hyödynnetään myös itsearviointia.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakson toteutus perustuu kontaktiopetukseen. Opintojaksolla pidetään alku- ja loppuseminaarit ja työskennellään niiden välissä pienryhmissä. Opintojakson tehtävät toteutetaan itsenäisinä tehtävinä: henkilökohtaiset tavoitteet, kirjallisuuden reflektointi, toiminnalliset tehtävät ja tulevaisuuden suunnitelman laatiminen.

    Opettaja

    Maaret Rutanen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Leskinen, T.& Hult H-M. 2010. Kokonaisvaltainen hyvinvointi. Kristallisoi toimintasi. Saavuta tavoitteesi. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.

    Matuska, K., Christiansen, C., Polatajko, H. & Davis, J. (toim.) 2009. Life balance: multidisclipnary theories and research. Thorofare, Nj: SLACK Inc.; Berhesda, MD: AOTA Press.

    Henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttamista tukeva materiaali.

    Opettaja

    Maaret Rutanen, Heidi Kihlström

    Ajoitus

    15.03.2021 - 16.05.2021

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Seminaarit ja ryhmätapaamiset kontaktitapaamisina 1 op (27h).

    Verkkotyöskentely 1 op (27h).

    Kirjallisuuteen perehtyminen ja henkilökohtaiset oppimistehtävät. 3 op (81 h)

    Aikataulu

    Opintojakso etenee viikottaisilla tehtävillä ja opintojakson suorittaminen edellyttää aikataulun mukaan etenemistä.

    Ryhmä
    • ZJA19SSHKD
    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö