Siirry suoraan sisältöön

Puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZZZ1527-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

15.03.2021 - 14.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kätilö (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Jaana Ritsilä
  • Heli Horn

Vastuuopettaja

Jaana Ritsilä

Ryhmät

  • SOS18S1
    Sosionomi
  • SFT20SM
    Fysioterapeutti
  • SFT20S1
    Fysioterapeutti
  • SOS19S1
    Sosionomi
  • SOS19SM
    Sosionomi
  • SOS20S1
    Sosionomi
  • SFT18SM
    Fysioterapeutti
  • ZJA20SSSO
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomit
  • SOS18SM
    Sosionomi
  • SFT19SM
    Fysioterapeutti
  • SFT18S1
    Fysioterapeutti
  • SFT19S1
    Fysioterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää puhetta tukevan ja korvaavan kommunikaation (AAC) merkityksen puhevammaisen asiakkaan / potilaan osallisuuden ja hyvinvoinnin mahdollistajana. Hän tuntee erilaisia puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä ja niihin liittyviä apuvälineitä. Hän motivoituu vuorovaikutukseen ja kommunikointiin puhevammaisten ihmisten kanssa. Opiskelija osaa pohtia ja yhdistää opintojakson sisältöjä oman alansa asiakastyöhön. Opiskelija osaa tukea erityistä tukea tarvitsevan asiakkaan vuorovaikutusta ja kommunikointia sekä edistää yhteisön edellytyksiä puhetta tukevan ja korvaavan kommunikaation käyttämiseen oman ammattialansa näkökulmasta.

Sisältö

Keskeisinä sisältöinä ovat puhevammaisen henkilön yksilölliset tuen tarpeet ja tukemisen lähtökohdat, AAC-käsitteen määrittely, erilaiset AAC-kommunikaation menetelmät (ele- ja esinekommunikaatio, kuva- ja symbolikommunikaatio, piirroskommunikaatio ja tukiviittomat, selkokieli, bliss kieli). Opintojaksolla tehdään kommunikaatioharjoituksia.

Aika ja paikka

Opintojakson neljään webinaariin tulee osallistua. .

Lisätietoja opiskelijoille

CampusOnline: 10 opiskelijaa
Avoin AMK: 11 sosionomipolun opiskelijaa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kontaktiopetukseen /webinaareihin osallistuminen, tehtävät sekä oppimispäiväkirja arvioidaan suoritettu (S) - hylätty.
Osaamisen näyttötehtävä arvioidaan numeerisesti 0-5 erillisten arviointikriteerien mukaisesti.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu opiskelijan suoritusten kokonaisuudesta ja niistä saaduista arvosanoista.

ARVOSANA 1
Opiskelija on osallistunut kontaktiopetukseen ja keskusteluun verkko-oppimisympäristössä.
Hän suorittaa sovitut tehtävät opintojakson loppuun mennessä.
Tehtävissään opiskelija käsittelee opintojakson aiheita, mutta asioiden yhdistelemisessä kokonaisuuksiksi on puutteita. Myös perusteluja näkökulmien rajaukselle tai valinnoille on niukasti.
Ammatillisen osaamisen näyttötehtävän arvosana on 1-2.
Lähdeaineisto on hiukan yksipuolista.
Oppimispäiväkirja on laadittu ohjeen mukaisesti ja se sisältää opiskelijan itsearviointia.
Kirjallisissa tehtävissä opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja noudattaa osittain korkea-asteen ammatillisen kirjoittamisen ohjeita

ARVOSANA 2
Opiskelija on osallistunut kontaktiopetukseen ja keskusteluun verkko-oppimisympäristössä.
Hän suorittaa sovitut tehtävät opintojakson loppuun mennessä.
Tehtävissään opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson aiheita ja kykenee yhdistelemään niitä kokonaisuuksiksi.
Ammatillisen osaamisen näyttötehtävän arvosana on 1-3.
Lähdeaineisto on hiukan yksipuolista, kuitenkin relevanttia.
Oppimispäiväkirja on laadittu ohjeen mukaisesti ja se sisältää opiskelijan itsearviointia.
Kirjallisissa tehtävissä opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja noudattaa osittain korkea-asteen ammatillisen kirjoittamisen ohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

ARVOSANA 3
Opiskelija on osallistunut hyvin kontaktiopetukseen ja keskusteluun verkko-oppimisympäristössä.Hän suorittaa sovitut tehtävät annetussa aikataulussa.
Tehtävissään opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson aiheita ja kykenee yhdistelemään niitä kokonaisuuksiksi sekä perustelemaan niitä.
Ammatillisen osaamisen näyttötehtävän arvosana on 2-4.
Lähdeaineisto on hiukan yksipuolista, kuitenkin relevanttia ja osoittaa harkintaa niiden käytössä.
Oppimispäiväkirja on laadittu huolella ja se osoittaa opiskelijan kykyä itsearviointiin.
Kirjallisissa tehtävissä opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja noudattaa korkea-asteen ammatillisen kirjoittamisen ohjeita.

ARVOSANA 4
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kontaktiopetukseen ja keskusteluun verkko-oppimisympäristössä.
Hän suorittaa sovitut tehtävät annetussa aikataulussa.
Tehtävissään opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson aihealueiden keskeisimmät sisällöt ja niiden väliset yhteydet sekä kykenee perustelemaan näkemyksiään.
Ammatillisen osaamisen näyttötehtävän arvosana on 3-5.
Lähdeaineisto on monipuolista, relevanttia ja osoittaa harkintaa niiden käytössä. Opiskelija on hyödyntänyt myös vieraskielisiä lähteitä.
Oppimispäiväkirja on laadittu huolella ja se osoittaa opiskelijan hyvää itsearvioinnin taitoa.
Kirjallisissa tehtävissä opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja noudattaa korkea-asteen ammatillisen kirjoittamisen ohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ARVOSANA 5
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kontaktiopetukseen ja keskusteluun verkko- oppimisympäristössä.
Hän suorittaa sovitut tehtävät annetussa aikataulussa.
Tehtävissään opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson aihealueet ja niiden laajemmat asiayhteydet sekä kykenee perustelemaan näkemyksiään.
Ammatillisen osaamisen näyttötehtävän arvosana on 4-5.
Lähdeaineisto on monipuolinen, relevantti ja osoittaa lähdekriittisyyttä. Opiskelija on hyödyntänyt myös vieraskielisiä lähteitä.
Oppimispäiväkirja on laadittu huolella ja se osoittaa opiskelijan hyvää itsearvioinnin taitoa.
Kirjallisissa tehtävissä opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja noudattaa korkea-asteen ammatillisen kirjoittamisen ohjeita.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on kokemusta työskentelystä sosiaali- ja terveysalan asiakkaiden kanssa. Opiskelija hallitsee viestinnän ja vuorovaikutuksen perusteet.