Puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio (5 op)
Toteutuksen tunnus: SZZZ1527-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.11.2020 - 30.11.2020
Ajoitus
15.03.2021 - 14.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kätilö (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Heli Horn
Vastuuopettaja
Jaana Ritsilä
Ryhmät
-
SOS18S1Sosionomi
-
SFT20SMFysioterapeutti
-
SFT20S1Fysioterapeutti
-
SOS19S1Sosionomi
-
SOS19SMSosionomi
-
SOS20S1Sosionomi
-
SFT18SMFysioterapeutti
-
ZJA20SSSOAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomit
-
SOS18SMSosionomi
-
SFT19SMFysioterapeutti
-
SFT18S1Fysioterapeutti
-
SFT19S1Fysioterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää puhetta tukevan ja korvaavan kommunikaation (AAC) merkityksen puhevammaisen asiakkaan / potilaan osallisuuden ja hyvinvoinnin mahdollistajana. Hän tuntee erilaisia puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä ja niihin liittyviä apuvälineitä. Hän motivoituu vuorovaikutukseen ja kommunikointiin puhevammaisten ihmisten kanssa. Opiskelija osaa pohtia ja yhdistää opintojakson sisältöjä oman alansa asiakastyöhön. Opiskelija osaa tukea erityistä tukea tarvitsevan asiakkaan vuorovaikutusta ja kommunikointia sekä edistää yhteisön edellytyksiä puhetta tukevan ja korvaavan kommunikaation käyttämiseen oman ammattialansa näkökulmasta.
Sisältö
Keskeisinä sisältöinä ovat puhevammaisen henkilön yksilölliset tuen tarpeet ja tukemisen lähtökohdat, AAC-käsitteen määrittely, erilaiset AAC-kommunikaation menetelmät (ele- ja esinekommunikaatio, kuva- ja symbolikommunikaatio, piirroskommunikaatio ja tukiviittomat, selkokieli, bliss kieli). Opintojaksolla tehdään kommunikaatioharjoituksia.
Aika ja paikka
Opintojakson neljään webinaariin tulee osallistua. .
Lisätietoja opiskelijoille
CampusOnline: 10 opiskelijaa
Avoin AMK: 11 sosionomipolun opiskelijaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kontaktiopetukseen /webinaareihin osallistuminen, tehtävät sekä oppimispäiväkirja arvioidaan suoritettu (S) - hylätty.
Osaamisen näyttötehtävä arvioidaan numeerisesti 0-5 erillisten arviointikriteerien mukaisesti.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu opiskelijan suoritusten kokonaisuudesta ja niistä saaduista arvosanoista.
ARVOSANA 1
Opiskelija on osallistunut kontaktiopetukseen ja keskusteluun verkko-oppimisympäristössä.
Hän suorittaa sovitut tehtävät opintojakson loppuun mennessä.
Tehtävissään opiskelija käsittelee opintojakson aiheita, mutta asioiden yhdistelemisessä kokonaisuuksiksi on puutteita. Myös perusteluja näkökulmien rajaukselle tai valinnoille on niukasti.
Ammatillisen osaamisen näyttötehtävän arvosana on 1-2.
Lähdeaineisto on hiukan yksipuolista.
Oppimispäiväkirja on laadittu ohjeen mukaisesti ja se sisältää opiskelijan itsearviointia.
Kirjallisissa tehtävissä opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja noudattaa osittain korkea-asteen ammatillisen kirjoittamisen ohjeita
ARVOSANA 2
Opiskelija on osallistunut kontaktiopetukseen ja keskusteluun verkko-oppimisympäristössä.
Hän suorittaa sovitut tehtävät opintojakson loppuun mennessä.
Tehtävissään opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson aiheita ja kykenee yhdistelemään niitä kokonaisuuksiksi.
Ammatillisen osaamisen näyttötehtävän arvosana on 1-3.
Lähdeaineisto on hiukan yksipuolista, kuitenkin relevanttia.
Oppimispäiväkirja on laadittu ohjeen mukaisesti ja se sisältää opiskelijan itsearviointia.
Kirjallisissa tehtävissä opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja noudattaa osittain korkea-asteen ammatillisen kirjoittamisen ohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
ARVOSANA 3
Opiskelija on osallistunut hyvin kontaktiopetukseen ja keskusteluun verkko-oppimisympäristössä.Hän suorittaa sovitut tehtävät annetussa aikataulussa.
Tehtävissään opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson aiheita ja kykenee yhdistelemään niitä kokonaisuuksiksi sekä perustelemaan niitä.
Ammatillisen osaamisen näyttötehtävän arvosana on 2-4.
Lähdeaineisto on hiukan yksipuolista, kuitenkin relevanttia ja osoittaa harkintaa niiden käytössä.
Oppimispäiväkirja on laadittu huolella ja se osoittaa opiskelijan kykyä itsearviointiin.
Kirjallisissa tehtävissä opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja noudattaa korkea-asteen ammatillisen kirjoittamisen ohjeita.
ARVOSANA 4
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kontaktiopetukseen ja keskusteluun verkko-oppimisympäristössä.
Hän suorittaa sovitut tehtävät annetussa aikataulussa.
Tehtävissään opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson aihealueiden keskeisimmät sisällöt ja niiden väliset yhteydet sekä kykenee perustelemaan näkemyksiään.
Ammatillisen osaamisen näyttötehtävän arvosana on 3-5.
Lähdeaineisto on monipuolista, relevanttia ja osoittaa harkintaa niiden käytössä. Opiskelija on hyödyntänyt myös vieraskielisiä lähteitä.
Oppimispäiväkirja on laadittu huolella ja se osoittaa opiskelijan hyvää itsearvioinnin taitoa.
Kirjallisissa tehtävissä opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja noudattaa korkea-asteen ammatillisen kirjoittamisen ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ARVOSANA 5
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kontaktiopetukseen ja keskusteluun verkko- oppimisympäristössä.
Hän suorittaa sovitut tehtävät annetussa aikataulussa.
Tehtävissään opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson aihealueet ja niiden laajemmat asiayhteydet sekä kykenee perustelemaan näkemyksiään.
Ammatillisen osaamisen näyttötehtävän arvosana on 4-5.
Lähdeaineisto on monipuolinen, relevantti ja osoittaa lähdekriittisyyttä. Opiskelija on hyödyntänyt myös vieraskielisiä lähteitä.
Oppimispäiväkirja on laadittu huolella ja se osoittaa opiskelijan hyvää itsearvioinnin taitoa.
Kirjallisissa tehtävissä opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja noudattaa korkea-asteen ammatillisen kirjoittamisen ohjeita.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on kokemusta työskentelystä sosiaali- ja terveysalan asiakkaiden kanssa. Opiskelija hallitsee viestinnän ja vuorovaikutuksen perusteet.