Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdetyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZZZ1539-9S0S2

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Tanja Tervanen
  • Leila Nisula
  • Raija Lundahl

Ryhmät

  • SOS18S1
    Sosionomi
  • SOS18SM
    Sosionomi

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa reflektoida omia arvojaan ja asenteitaan mielenterveyden häiriöitä ja päihdeongelmia kohtaan
- tietää päihdeilmiön ja -ongelmien sekä mielenterveyden monimuotoisuuden
- tietää päihde- mielenterveyspalvelut sekä niitä ohjaavan lainsäädännön
- harjaantuu puheeksiottamisen taidossa
- tuntee motivoivan keskustelun (MI) lähtökohdat ja periaatteet

Sisältö

Päihde- ja mielenterveyden häiriöt biopsykososiaalisena ilmiönä
Päihde- ja mielenterveyspalvelut ja keskeinen lainsäädäntö
Päihde- ja mielenterveystyön menetelmät
Motivointi ja motivoiva haastattelu
Sosionomeilla lisäksi:
Huoli puheeksi -menetelmä

Kuntoutuksen ohjaaja, lisäksi: Päihde- ja mielenterveysongelmat sekä kriisit ilmiönä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kuhanen C., Oittinen P.& Kanerva A. 2014. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. Oksanen J. 2014. Motivointi työvälineenä. Jyväskylä: PS-kustannus. Eriksson, E. & Arnkil, T. 2012. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. (Löytyy verkkojulkaisuna) Partanen A., Holmberg J., Inkinen, M., Kurki M., Salo-Chydenius 2015: Päihdehoitotyö. Helsinki: SanomaPro.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

- Päiväopiskelu: Harjoitukset, kirjalliset työt ja itsearviointi. - Monimuoto-opiskelu: verkko tehtävät, osallistuminen motivoivan haastattelun kontaktipäivään

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Sosionomit, päiväopiskelu: kontaktiopiskelua 22 h, vierailijat/opintokäynnit 8 h, itsenäistä opiskelua 105 h.- Sosionomit ja Kuntoutuksen ohjaajat, monimuoto-opiskelu: kontaktiopiskelua 10 h, webinaarit 6h, itsenäinen opiskelu 119 h. Yhteensä 135 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Vastuuopettajat:Sosionomit: Tuija Ketola Kuntoutuksen ohjaajat: Katja Hämäläinen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1)
Opiskelija tuntee päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä

Tyydyttävä (2)
Opiskelija tuntee päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä myös läheisen näkökulmasta. Hän nimeää erilaista päihde- ja mielenterveyden häiriötä koskevaa tutkimus- ja kokemustietoa. Hän kertoo esimerkkejä tiedon soveltamismahdollisuuksista mielenterveys ja päihdepalveluiden kehittämisessä sekä omassa työssään. Opiskelija nimeää päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevaa lainsäädäntöä. Hän osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa sekä reflektoi omia asenteitaan ja arvojaan suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä. Opiskelija hyödyntää lähteitä aiheiden tarkastelussa sekä tarkastelee aihetta useiden esimerkkien kautta. Opiskelija noudattaa JAMKin raportointiohjetta kirjallisissa esityksissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija tuntee päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä myös läheisen näkökulmasta. Hän analysoi erilaista päihde- ja mielenterveyden häiriötä koskevaa tutkimus- ja kokemustietoa. Hän esittelee tiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveys ja päihdepalveluiden kehittämisessä sekä omassa työssään. Opiskelija kuvaa päihde- ja mielenterveyspalveluita jäsentyneesti kokonaisuutena sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan lainsäädännön pääpiirteittäin. Hän osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa sekä reflektoi omia asenteitaan ja arvojaan suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä. Opiskelija osaa hyödyntää lähteitä aiheiden tarkastelussa sekä tarkastelee aihetta useiden esimerkkien kautta. Opiskelija noudattaa JAMKin raportointiohjetta kirjallisissa esityksissä.

Kiitettävä (4) Opiskelija tietää päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä myös läheisen näkökulmasta. Hän arvioi monipuolisesti erilaista päihde- ja mielenterveyden häiriötä koskevaa tutkimus- ja kokemustietoa. Hän analysoi tiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveys ja päihdepalveluiden kehittämisessä sekä omassa työssään. Opiskelija kuvaa päihde- ja mielenterveyspalveluita jäsentyneesti kokonaisuutena sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan lainsäädännön pääpiirteittäin. Hän osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa sekä reflektoi monipuolisesti omia asenteitaan ja arvojaan suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä. Opiskelija osaa hyödyntää useita lähteitä aiheiden tarkastelussa sekä tarkastella aihetta useiden esimerkkien kautta. Opiskelija käyttää JAMKin raportointiohjetta moitteettomasti kirjallisissa esityksissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen(5) Opiskelija tietää päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä myös läheisen näkökulmasta. Hän arvioi monipuolisesti ja kriittisesti erilaista päihde- ja mielenterveyden häiriötä koskevaa tutkimus- ja kokemustietoa. Hän ehdottaa tiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveys ja päihdepalveluiden kehittämisessä sekä omassa työssään. Opiskelija osaa luoda kokonaiskuvan nykyisistä päihde- ja mielenterveyspalveluista sekä tuntee niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan lainsäädännön pääpiirteittäin. Hän osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa sekä reflektoi monipuolisesti omia asenteitaan ja arvojaan suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä. Opiskelija osaa hyödyntää useita lähteitä monipuolisesti aiheiden tarkastelussa sekä tarkastella aihetta useiden esimerkkien kautta. Opiskelija käyttää JAMKin raportointiohjetta moitteettomasti kirjallisissa esityksissä.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on kokonaiskuva sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmästä. Hän osaa nimetä hyvinvointiin ja terveyteen vaikuttavia tekijöitä.