• Sosiaali- ja terveysalan asiakkuus ja palvelujärjestelmät (SZZZ2000-3032),
         03.01.2022 – 11.03.2022,  5 op  (ZJA22KSSHM, ...) — Lähiopetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus
    Tällä opintojaksolla opit tuntemaan erilaiset asiakkuudet ja palvelujärjestelmät sosiaali- ja terveysalalla.

    Opintojakson osaamiset
    Sosiaali-, terveys ja kuntoutusalan asiakkuusosaaminen
    Eettinen osaaminen


    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opintojakson käytyäsi tunnet sosiaali- ja terveysalan muuttuvan palvelujärjestelmän ja palveluja koskevan lainsäädännön. Tunnistat asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sosiaali- ja terveyspalveluissa. Ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen ja asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön merkityksen. Ymmärrät osallisuuden ja toimijuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa
    Sisältö
    Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä
    Sosiaali- ja terveysalan palveluita ohjaava keskeinen lainsäädäntö ja valvonta
    Sosiaali- ja terveyspalveluiden merkitys yksilöille, yhteisöille ja yhteiskunnalle
    Asiakkuutta ja asiakkaan asemaa ohjaava lainsäädäntö
    Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet sosiaali- ja terveysalalla
    Asiakkaan osallisuus- ja toimijuus sosiaali- ja terveyspalveluissa
    Hyvinvointiteknologia ja robotiikka sosiaali- ja terveysalan asiakkuuksissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Välttävä 1
    Osaat tarkastella sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ja palveluihin liittyvää lainsäädäntöä yhdestä näkökulmasta kapea-alaisesti. Tunnistat jonkin asiakasryhmän tarpeita sosiaali- ja terveyspalveluissa. Osaat määritellä asiakaslähtöisyyden käsitettä kapea-alaisesti ja ymmärrät asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön merkityksen. Osaat määritellä osallisuuden ja toimijuuden osatekijöitä kapea-alaisesti.


    Tyydyttävä 2
    Osaat tarkastella sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ja palveluihin liittyvää lainsäädäntöä kahdesta olennaisesta näkökulmasta. Osaat määritellä kahden tai useamman asiakasryhmän tarpeita sosiaali- ja terveyspalveluissa. Ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen ja osaat määritellä sen vähintään kahdesta eri näkökulmasta. Ymmärrät asiakkaan asemaan ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön merkityksen. Osaat määritellä osallisuuden ja toimijuuden osatekijöitä laajemmin.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Hyvä 3
    Osaat tarkastella sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää ja palveluihin liittyvää lainsäädäntöä useammasta toisiinsa liittyvistä näkökulmista. Ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen ja osaa tarkastella sitä useammasta toisiinsa liittyvistä näkökulmista. Ymmärrät asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittelevän lainsäädännön merkityksen ja tarkastelet sitä useammasta toisiinsa liittyvistä näkökulmista. Osaat tarkastella osallisuutta ja toimijuutta esimerkein havainnollistaen.


    Kiitettävä 4
    Edellisten lisäksi pystyt tarkastelemaan asiakaslähtöisyyttä ja sosiaali- ja terveys- palvelujärjestelmää useasta olennaisesta näkökulmasta ja tuot esille myös kriittisiä ristiriitaiselta näyttäviä näkökohtia. Tarkastelet aihetta kuitenkin vain yhdestä asiayhteydestä (konteksti) käsin. Osaat tuoda havainnollistaen esille ammattilaisen toiminnan merkityksen osallisuuden ja toimijuuden tukemisessa ja toteutumisessa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen 5
    Edellisten lisäksi pystyt tarkastelemaan opintojakson teemoja useasta eri näkökulmasta ja osaat tehdä niistä johtopäätöksiä. Osaat tarkastella aihetta laajemmasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Ennakkovalmistautuminen lähikontakteille ja webinaareihin (flipped learning)
    Pienryhmätyöskentely (case study)
    Vuorovaikutteinen oppiminen keskustellen
    Päiväkirjatyöskentely ja opiskeltavien teemojen reflektio

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    ETENE. Sosiaali- ja terveysalan eettiset periaatteet - ovatko ne valideja tulevaisuudessa? ETENE-julkaisuja 46. Saatavana sähköisenä.
    FINLEX. Ajantasainen lainsäädäntö.
    Ihalainen, Jarmo, Kettunen Terttu. Turvaverkko vai trampoliini;sosiaaliturvan mahdollisuudet. WSOYpro, painovuosi 2016 tai uudempi.
    Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. 2011. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Saatavana sähköisenä.
    Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020. Sosiaali- ja terveyspolitiikan strategia. STM julkaisuja 2011:1. Saatavana sähköisenä.
    Virtanen, P. ym. 2011. Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen. Saatavana sähköisenä.
    Kaasalainen, K., Neittaanmäki, P. Terveys- ja hyvinvointiteknologian sovelluksia ikääntyneiden terveyden edistämisessä ja kustannusvaikuttavien palvelujen kehittämisessä. 2018. Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja No 63/2018. Jyväskylän yliopisto. Saatavilla sähköisenä

    Opettaja

    Jenni Ikola-Mäki, Minna Seikkula

    Toimipiste

    Lutakon kampus

    Ajoitus

    03.01.2022 - 11.03.2022

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    5op=135h
    Itsenäinen ennakkovalmistautuminen kontakteille 15h
    Ryhmämuotoinen ennakkotehtävä 10h
    Lähikontaktit ja webinaarit 20h
    Oppimispäiväkirja 25h
    Oppimistehtävä 20h
    Itsenäinen työskentely 45h

    Ilmoittautumisaika

    01.11.2021 - 09.01.2022

    Ryhmä
    • ZJA22KSSHM
    • SOK22KS
    • SAR22KM
    • SAR22K1
    Paikkoja

    0 - 25

    Arviointimenetelmät

    Avoin AMK: 5 opiskelijaa, ovatko paikat min-max luvussa?

    Tutkinto-ohjelma

    Toimintaterapeutti (AMK), Kuntoutuksen ohjaaja (AMK), Kätilö (AMK), Sosionomi (AMK), Sairaanhoitaja (AMK), Fysioterapeutti (AMK)

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Hyvinvointiyksikkö