Siirry suoraan sisältöön

Tuotantotekniikan projektityö 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: TKST0100-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 16.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkko-opetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Opettaja

  • Hannu Kivistö

Vastuuopettaja

Hannu Kivistö

Ryhmät

  • TKN19SB
    Konetekniikka B

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa käytäntöön ammattiopinnoissa opetettuja asioita, hän harjaantuu teollisuuden työskentelytapoihin ja valmentautuu tuotantoinsinöörin tyypillisiin työtehtäviin.

Riippuen projektiaiheesta painotus voi olla erilainen seuraavissa
EA-KN Tieto ja ymmärrys: Projektin aikana opiskelijan systemaattinen ymmärrys tuotantotekniikan keskeisistä perusnäkökulmista ja -käsitteistä vahvistuu. Samalla konkretisoituu tekniikan laaja ja monitieteinen luonne.

EA-EN Tekninen analyysi: Opiskelija oppii tunnistamaan, muotoilemaan ja ratkaisemaan teknisiä ongelmia käyttäen opetettuja menetelmiä. Hän oppii soveltamaan tietoa analysointeja tehdessään sekä valitessaan tarvittavia analyysi- ja mallintamismenetelmiä.

TKNVA Valmistustekninen osaaminen: Opiskelija syventää tietouttaan valmistustekniikan menetelmistä, laitteista ja niiden mahdollisuuksista.

TKNYR Yritystalousosaaminen: Opiskelija harjaantuu kustannusnäkökulman huomioon ottamisessa valintoja ja pohdintoja tehdessään.

YHTVI Viestintäosaaminen: Opiskelija oppii/harjaantuu suullista ja kirjallista viestintää osallistuessaan seminaariesityksiin ja laatiessaan projektiraportin.
Opiskelija oppii tiimityöskentelytaitoja ja osaa huomioida tiimin henkilöt.

Sisältö

Opintojakson sisältönä on soveltaa käytäntöön opintokokonaisuudessa opeteltavia asioita. Samalla opiskelija syventää osaamistaan valitsemastaan aiheesta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Risto Pelin, Projektihallinnan käsikirja

Opetusmenetelmät

MUUTETTU KORONAEPIDEMIAN VUOKSI: Luennot, rymissä tai yksin tehtävät harjoitustehtävät.
Opintojaksosta kerätään sen puolivälissä vapaamuotoinen anonyymi palaute.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

MUUTETTU KORONAEPIDEMIAN VUOKSI: Tentti ja kaksi uusintaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

MUUTETTU KORONAEPIDEMIAN VUOKSI: 30 h luentoa 15 h harjoitustehtävien ohjausta 90 h itsenäistä työskentelyä.
Yhteensä 135 h

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimistehtävissä jatkuva kehittävä palaute.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Erinomainen (5): Kuten edellinen taso, mutta ongelma on erityisen vaativa ja soveltaminen käytäntöön on erittäin onnistunutta, mistä toimeksiantaja on myös samaa mieltä. Projektissa on tunnistettavissa innovatiivisuuden piirteitä. Projektissa on hyödynnetty laajasti muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja.

Kiitettävä (4): Kuten edellinen taso, mutta ongelma on vaativampi ja soveltaminen käytäntöön onnistuneempi. Projektissa on hyödynnetty laajahkosti muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja ja tiedonhaku on ollut laaja-alaista. Toimeksiantaja on hyvin tyytyväinen tuloksiin.

Hyvä (3): Opiskelija hallitsee kohtuullisen vaativan projektin, se etenee aikataulun mukaan ja toteutuksessa on hyödynnetty joitakin muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja. Ongelmaratkaisussa hän on pohtinut eri vaihtoehtoja ja tiedonhaku on ollut monipuolista. Toimeksiantaja on tyytyväinen projektin tuloksiin. Raportti on kirjoitettu JAMK opinnäytetyöohjeistusta noudattaen. Opiskelijan rooli seminaariesityksessä on merkittävä.

Tyydyttävä (2): Opiskelijalla on lieviä puutteita projektin kokonaisvaltaisessa toteutuksessa, se ei aivan etene aikataulun mukaan eikä toteutuksessa ole juurikaan osattu hyödyntää muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja. Ongelmaratkaisussa hän ei juurikaan ole pohtinut eri vaihtoehtoja ja tiedonhaku on ollut suppeahkoa. Hän saavuttaa projektissa vain osittain toimeksiantajaa tyydyttävät tulokset. Raporttia ei täysin ole kirjoitettu JAMKin opinnäytetyöohjeistusta noudattaen. Opiskelijan rooli seminaariesityksessä jää vaatimattomaksi.

Välttävä (1): Opiskelijalla on puutteita projektin kokonaisvaltaisessa toteutuksessa, se ei etene aikataulun mukaan eikä toteutuksessa ole osattu hyödyntää muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja. Ongelmaratkaisussa hän ei ole pohtinut eri vaihtoehtoja ja tiedonhaku on ollut suppeaa. Hän saavuttaa projektissa vain osittain toimeksiantajaa tyydyttävät tulokset. Raporttia ei ole kirjoitettu JAMKin opinnäytetyöohjeistusta noudattaen. Opiskelijan rooli seminaariesityksessä jää vaatimattomaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3): Opiskelija hallitsee kohtuullisen vaativan projektin, se etenee aikataulun mukaan ja toteutuksessa on hyödynnetty joitakin muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja. Ongelmaratkaisussa hän on pohtinut eri vaihtoehtoja ja tiedonhaku on ollut monipuolista. Toimeksiantaja on tyytyväinen projektin tuloksiin. Raportti on kirjoitettu JAMK opinnäytetyöohjeistusta noudattaen. Opiskelijan rooli seminaariesityksessä on merkittävä.

Kiitettävä (4): Kuten edellinen taso, mutta ongelma on vaativampi ja soveltaminen käytäntöön onnistuneempi. Projektissa on hyödynnetty laajahkosti muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja ja tiedonhaku on ollut laaja-alaista. Toimeksiantaja on hyvin tyytyväinen tuloksiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Kuten edellinen taso, mutta ongelma on erityisen vaativa ja soveltaminen käytäntöön on erittäin onnistunutta, mistä toimeksiantaja on myös samaa mieltä. Projektissa on tunnistettavissa innovatiivisuuden piirteitä. Projektissa on hyödynnetty laajasti muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on käsitys kappaletavarateollisuuden tuotannon ja sen kehittämisen perusteista.