Siirry suoraan sisältöön

Tuotantologistiikan kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TLBX2570-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.01.2021 - 10.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Logistiikka, biotalous (AMK)

Opettaja

  • Juha Sipilä

Vastuuopettaja

Juha Sipilä

Ryhmät

  • TLB18SM
    Logistiikan tutkinto-ohjelma, biotalous

Tavoitteet

Oppija osaa tuotannonsuunnittelun ja –johtamisen perusteet sekä tuotannonohjauksen osana biotalouden tilaus-toimitusketjua. Oppija tuntee tuotantojärjestelmien haasteet ja mahdollisuudet tuotantologistiikassa.

Sisältö

Tuotannon perusteet, tuotannonohjaus, tuotantojärjestelmät, tuoterakenteet/reseptit, materiaalinohjaus, verkostoajattelu, tuotannon lay-out ja virtaukset, laatuajattelu sekä tuotannon kustannuslaskenta.

Aika ja paikka

Kontaktit ja projektityön tekemisen rytmitys kalenterimerkintöjen mukaisesti. Ryhmän toiveiden mukaisesti ja projektityön etenemisen mukaan aikatauluja voidaan sovittaa parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Chapman S. The Fundamentals of Production Planning and Control, Uusi-Rauva ym. Teollisuustalous, harjoitustyöhön liittyvät varaosakuvat, varaosalistat Excel ja T-lomakkeet ja luentomateriaali.

Opetusmenetelmät

Tuotantologistiikan kehittäminen -opintojakson toteutus on kahtiajakoinen: osaamisen tueksi opiskelijat tutustuvat teoria-aineiston avulla tuotantoon liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja ilmiöihin, minkä avulla opitaan ymmärtämään tuotannon suunnittelun ja johtamisen merkitys ja menetelmiä. Toinen keskeinen kokonaisuus on opintojaksoon liittyvä laaja projektityö, jossa suunnitellaan erillisen toimeksiannon mukaisesti tuotantoyrityksen keskeiset toiminnot ml. sen käynnistämiseen ja tuotannon johtamiseen liittyvä talouden hallinta teknisten valintojen ja päätösten lisäksi. Opintojaksolla ei ole erillistä perinteistä tenttiä, vaan opiskelijat arvoivat ryhmien tuotokset loppuesityksissä. Varsinainen arviointi perustuu opettajan asettamiin kriteereihin, minkä lisäksi kukin projektiryhmä tekee itsearvion.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Erillistä yksilötenttiä ei tässä opintojaksossa ole. Oppiminen ja osaaminen arvioidaan projektiyön avulla.

Kansainvälisyys

Projektityön case pyrkii kansainvälisille markkinoille.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakson toteutus perustuu merkittävissä määrin projektityön tekemiseen ryhmätyönä. Muulla tavoin toteutettuna opintojakson tuottama osaaminen todennäköisesti jäisi vaillinaiseksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laskennallinen kuormitus on 135h. Kirjallisuus ja luentomateriaali on tarkoitettu sekä uuden oppimiseen että sen soveltamiseen harjoitustyön tukena. Projektityötä tehdään kontaktitunneilla, jolloin opettajan rooli on konsultoiva. Opiskelijat vastaavat toiminnastaan projektiryhmälleen, mikä edistää tiimityöskentelyn osaamisvalmiuksia.

Sisällön jaksotus

Opintojakson teoriaan opiskelijat paneutuvat pääsääntöisesti itsenäisesti ja soveltuvin osin ohjatusti. Erikseen sovitaan kokoonpanolabra, joka toteutetaan ryhmittäin tai vaihtoehtoisesti se toteutetaan videon avulla. Loppuesitykset pidetään ryhmittäin erillisen aikataulun mukaisesti. Esityksiin osallistuvat kaikki, sekä esittävä ryhmä että muut opiskelijat.

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimisen arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla ryhmän arvion ohella on tärkeä rooli.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

o kiitettävä (5) osaaja on saavuttanut erinomaisen tason osaamistavoitteissa. Lisäksi on osallistunut aktiivisesti oppimistilanteisiin.
o hyvä (3-4) osaaja on saavuttanut hyvä tason osaamistavoitteissa. Aktiivisuus on ollut epäsäännöllistä oppimistilanteissa.
o tyydyttävä (1-2) oppija osaa perusteet ymmärrettävällä tavalla soveltaa oppimistavoitteiden mukaisesti. Aktiivisuus on ollut epäsäännöllistä oppimistilanteissa.
Projektityön esitysten arvioinnissa on mukana ulkopuolinen liike-elämän asiantuntija.

Esitietovaatimukset

Kyky ymmärtää yritystoimintaa ja sen logistista prosessia sekä hakea tietoa itsenäisesti ja tuottaa raportteja.