Siirry suoraan sisältöön

Digitalisaatio liiketoiminnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: YLDX1570-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 06.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Digitaalinen toimitusketju (YAMK)

Opettaja

  • Eero Aarresola
  • Pasi Lehtola

Vastuuopettaja

Eero Aarresola

Ryhmät

  • YTM22S1
    Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
  • ZJAYTM22S1
    Avoin amk, Digitaalinen toimitusketju, Verkko

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:

Digitalisaatio on muuttanut ja tulee muuttamaan meidän kaikkien elämäämme – halusimme sitä tai emme. Tästä syystä on tärkeää ymmärtää mistä itse ilmiössä on oikeastaan kyse ja toisaalta mistä ei. Jäsentämättömänä ”möhkäleenä” digitalisaatio ja sen vaikutukset saattavat tuntua ehkäpä hieman pelottaviltakin. Tämän opintojakson käytyäsi suhtautumisesi ilmiöön perustuu tunnistettuihin faktoihin ja sitä kautta ymmärrät mitä mahdollisuuksia digitalisaatio tarjoaa niin yhteiskunnallisella kuin yritystasolla.

Opintojakson osaamiset:

Digitalisaatio-osaaminen
Johtamisosaaminen
Strategiaosaaminen
Kansainvälisyys –ja viestintäosaaminen
Yrittäjyys- innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:

Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet ja niiden syntymekanismit. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina.

Sisältö

Opintojakson sisältö rakentuu seuraavista teemoista:

- Digitalisaatio ilmiönä
- Digitaalinen murros
- Digitalisaation tuomat mahdollisuudet
- Digitalisaation johtaminen
- Uudet teknologiat

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lindgren, J., Mokka, R., Neuvonen, A. & Toponen, A. 2019. Digitalisaatio - murroksen koko kuva. Helsinki: Tammi
Hämäläinen, V., Maula, H. & Suominen, K. 2016. Digiajan strategia. Helsinki: Alma Talent.
Ilmarinen, V. & Koskela, K. 2015. Digitalisaatio – Yritysjohdon käsikirja. Helsinki: Talentum.

Opetusmenetelmät

Luennot ja työpajatyöskentely etäkontaktipäivillä.
Case stydy -työskentely/opetus etäkontaktipäivällä
Oppimistehtävät

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee luennoitsijoita työelämästä.
Opintojakson oppimistehtävät ovat luonteeltaan työelämää kehittäviä/tutkivia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.

Kansainvälisyys

Kansainvälisyys toteutuu opintojaksolla KV -artikkelien käyttämisenä opetusmateriaalina.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Etäkontaktiluennot 20 h
Oppimistehtävät 70 h
Opiskelumateriaaliin perehtyminen 45 h
Yhteensä 135 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arviointi pohjautuu oppimistavoitteista johdettuihin arviointikriteereihin. Jokainen oppimistehtävä arvioidaan arviointiasteikolla (0-5) ja opintojakson kokonaisarvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvosta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1: Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet ja niiden syntymekanismit. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina.

Tyydyttävä 2: Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet ja niiden syntymekanismit. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla ja tunnistaa tarkoituksenmukaiset kehittämismahdollisuudet oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3: Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet, niiden syntymekanismit ja vaikuttavuuden oman organisaation toimintaympäristöön. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla ja tunnistaa tarkoituksenmukaiset kehittämismahdollisuudet oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina.

Kiitettävä 4: Opiskelija ymmärtää digitaalisen murroksen eri osa-alueet, niiden syntymekanismit ja vaikuttavuuden oman organisaation toimintaympäristöön. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla ja tunnistaa tarkoituksenmukaiset kehittämismahdollisuudet oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina ja ymmärtää niiden soveltuvuudet omalle alalle.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5: Opiskelija ymmärtää syvällisesti digitaalisen murroksen eri osa-alueet, niiden syntymekanismit ja vaikuttavuuden oman organisaation toimintaympäristöön. Opiskelija tietää mahdollisuudet, joita digitalisaatio tuo liiketoiminnan kehittämiseen yleisellä tasolla ja tunnistaa tarkoituksenmukaiset kehittämismahdollisuudet oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa keskeiset teknologiat, jotka toimivat digitalisaation mahdollistajina ja ymmärtää niiden soveltuvuudet omalle alalle sekä omaan organisaatioon.

Esitietovaatimukset

-