Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSEA0200-9S0S2

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Sirpa Tuomi

Ryhmät

  • YSY18S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Tarkoituksena on, että saat valmiuksia toimia terveyden ja hyvinvoinnin vaativan tason asiantuntijana julkisen,yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioissa. Opit johtamaan ja koordinoimaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa erilaisissa organisaatioissa ja sidosryhmäyhteistyössä.

Kurssin käytyäsi saat seuraavat osaamiset:
Ennakoiva kehittäminen (Osaat johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen)
Oppimaan oppiminen (Edistät omaa ja työyhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia)
Työelämässä toimiminen (Omaat valmiudet kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää)
Kestävä kehitys (Kehittät kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä tukee kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa)

Oppimistulokset:
Opintojakso suoritettuasi tiedät kansainväliset vaatimukset terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuudelle ja strategiselle johtamiselle.Kykenet kriittisesti arvioimaan omaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuuttasi ja pyrit sen jatkuvaan kehittämiseen, yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen. Osaat arvioida tulevaisuussuuntautuneesti, kriittisesti ja kestävän kehityksen näkökulmat huomioiden oman toimialansa ja palveluiden muutoksia sekä niiden vaikutuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimintaan. Osaat aktivoida ja tehdä yhteistyötä verkostojen ja sidosryhmien kanssa edistääkseen terveyden ja edistämisen strategian toteutumista ja näyttöön perustuvaa toimintaa. Hyödynnät näyttöön perustuvia terveyden edistämisen johtamisen työvälineitä kehittäessäsi ja johtaessasi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa.

Sisältö

Asiantuntijuus terveyden edistämisen johtamisessa
Terveyden edistämisen strategiat ja ohjelma
Verkosto- ja sidosryhmäyhteistyö terveyden edistämisen johtamisessa
Näyttöön perustuvat terveyden edistämisen johtamisen työvälineet
Terveyden edistämisen vaikuttavuuden arviointi
Kestävä kehitys

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Eriksson, A. 2011. Health-Promoting Leadership: A Study of the Concept and Critical Conditions for Implementation and Evaluation. NHV Report 2011:6. Doctoral Thesis. http://www.nhv.se/upload/biblioteket/andrea%20eriksson%20kappa.pdf)Health Impact Assessment. Past achivement, current understanding and future progress. 2013. Edited by Kemm, J., Oxford, UK: Oxford University Press. OR Integrating Health Impact Assessment with the Policy Process. Lessons and experiences from around the world. 2013. Edited by O’Mullane, M. Oxford, UK: Oxford University Press.IUPHE Accreditation/ Health Promotion Practitioners. http://www.iuhpe.orgJohnson, A. & Paton, K. 2007. Health Promotion and Health Services. Management for change.Leppo, K., Ollila, E., Peña, S., Wismar, M. & Cook, S. (ed.) 2013. Health in All Policies (HiAP). Seizing opportunities, implementing policies. Pages: 25-42, 307-338. http://www.euro.who.int/en/about-us/partners/observatory/publications/studies/health-in-all-policies-seizing-opportunities,-implementing-policiesQuigley, R., den Broeder, L., Furu, P., Bond, A., Cave, B. & Bos, R. 2006. Health Impact Assessment International Best Practice Principles, Special Publication Series No. 5. Fargo, USA: International Association for Impact Assessment. https://iaia.org/publicdocuments/special-publications/SP5.pdfStåhl, T., Wismar, M., Ollila, E., Lahtinen & Leppo, K. 2006. Health in All Policies. Prospects and potentials. Ministry of Social Affairs and Health. p. 3-20, 145-188.Tulevaisuuden asiantuntijuutta rakentamassa. FUTUREX – Future Experts -hanke. 2013. Toim. A. Rouhelo & H. Trapp. Turun yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Brahean julkaisuja B:1 Turku:Turun yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Brahea. (Viitattu 11.3.2016) http://futurex.utu.fi/julkaisut.php. (soveltuvin osin) WHO. Health2020. http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-policy/health-2020-the-european-policy-for-health-and-well-being

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osallistuminen kontakteille ja webinaareihin.Terveyden edistämisen asiantuntijuuden portfolio

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot, työpajat, webinaarit 20 h Verkko-opiskelu 40 h Itsenäinen opiskelu 75 h Yhteensä 135 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytyssä suorituksessa
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan kansainvälisen arviointimittarin mukaisesti sekä tuo esille omia kehittämiskohteitaan terveyden edistämisen osaamisessa. Opiskelija osoittaa opintojakson aikana kykyä yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen. Hän arvioi tulevaisuussuuntautuneesti ja kriittisesti oman toimialansa ja palveluiden muutoksia sekä niiden vaikutuksia terveyden edistämisen toimintaan ja sen johtamiseen. Opiskelija tietää millaisia verkostoja ja sidosryhmiä terveyttä edistävään toimintaan liittyy hän omalla toimialueellaan. Hän ottaa haltuun erilaisia verkostoja ja sidosryhmiä osallistavia ja yhteistyötä aktivoivia työmenetelmiä, joiden avulla hän voi edistää terveyden edistämisen strategian toteutumista ja kehittää tutkittuun tietoon perstuvaa toimintaa. Opiskelija osaa hyödyntää tutkittuun tietoon perustuvia terveyden edistämisen johtamisen työvälineitä kehittäessään ja johtaessaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa julkisissa, yksityisissä tai kolmannen sektorin organisaatioissa.