Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSEA0300-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 06.09.2020

Ajoitus

24.08.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 35

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Sirpa Tuomi

Vastuuopettaja

Sirpa Tuomi

Ryhmät

  • YSY20ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
  • ZJA20SSYT
    Avoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lähtökohdista. Lisäksi tarkoituksena on, että osallistujat ymmärtävät systemaattisen suunnittelun ja arvioinnin merkityksen väestön terveyden edistämisessä sekä osana julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin toimijoiden terveyttä ja hyvinvointia edistävää toimintaa.

Opintojakson osaamiset
Terveyden edistämisen asiantuntijaosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen

Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi kykenet soveltamaan terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen sekä julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden terveyden edistämisen toiminnan kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa.

Sisältö

Terveyden determinantit
Terveyden eriarvoisuus
Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kemm, J. 2014. Health Promotion. Ideology, Discipline, and Specialism. Oxford University Press.
Green, J., Cross, R., Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health promotion: planning and strategies. 4nd edition. United Kingdom: SAGE. (Health and health promotion, Assessing health and its determinants, Health promoting planning - a strategic approach, Evaluation)
Milestones in Health Promotion. Statements from Global Conferences. 2009. WHO. Health promotion. (elektroninen julkaisu) (http://www.who.int/healthpromotion/en/ ) http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1057615.
IUHPE Accreditation / Practitioners www.iuhpe.org
Ajankohtainen materiaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Luennot ja työpajat, webinaarit, pienryhmätyöskentely, vertaiskeskustelu, kirjallinen oppimistehtävä ja sen esittäminen; vedrkko-oppimisympäristönä Moodle.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojaksoa voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Kontaktiluennot ja työpajat 19 tuntia
- Webinaarit ennakkotehtävineen 8 tuntia
- Oppimistehtävät verkossa 27 tuntia
- Itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävien tekeminen) 81 tuntia
- Yhteensä 135 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 5 TE polkupaikkaa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen ja organisaatioiden terveyden edistämisen koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen asiantuntijuuteen kuuluvia sisältöjä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Opiskelija osaa arvioida omaa terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan ja sen kehittymistä.

Kiitettävä 4
Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Hän osaa yhdistellä eri tiedonlähteistä hankittua tietoa. Hän osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen suunnitteluun ja arviointiin liittyvää materiaalia. Hän osaa arvioida kriittisesti myös omaa terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan ja sen kehittymistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija osaa soveltaa luovasti, tutkimustietoon perustuen terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Opiskelija osaa kehittää luovasti terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan.