Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit (5 op)
Toteutuksen tunnus: YSEA0300-9S6S2
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Christina Mantsinen
- Sirpa Tuomi
Ryhmät
-
YSY19S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lähtökohdista. Lisäksi tarkoituksena on, että osallistujat ymmärtävät systemaattisen suunnittelun ja arvioinnin merkityksen väestön terveyden edistämisessä sekä osana julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin toimijoiden terveyttä ja hyvinvointia edistävää toimintaa.
Opintojakson osaamiset
Terveyden edistämisen asiantuntijaosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi kykenet soveltamaan terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden ja yhteisöjen sekä julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden terveyden edistämisen toiminnan kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa.
Sisältö
Terveyden determinantit
Terveyden eriarvoisuus
Terveyden edistämisen suunnittelu- ja arviointimallit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kemm, J. 2014. Health Promotion. Ideology, Discipline, and Specialism. Oxford University Press. Green, T. & Tones, K. 2010. Health promotion planning and strategies. 2nd edition. United Kingdom: SAGE Publications Ltd. Milestones in Health Promotion. Statements from Global Conferences. 2009. WHO. Health promotion. (elektroninen julkaisu) (http://www.who.int/healthpromotion/en/ ) http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1057615. IUHPE Accreditation / Practitioners www.iuhpe.orgAjankohtainen materiaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Oppimistehtävä ja sen esitys (100%).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- luennot ja seminaarit 16 h- verkko-opiskelu 40 h- itsenäinen työskentely 79 hYhteensä 135 h
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen ja organisaatioiden terveyden edistämisen koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa.
Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa kuvata terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen asiantuntijuuteen kuuluvia sisältöjä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija osaa soveltaa keskeisiä terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Opiskelija osaa arvioida omaa terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan ja sen kehittymistä.
Kiitettävä 4
Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Hän osaa yhdistellä eri tiedonlähteistä hankittua tietoa. Hän osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen suunnitteluun ja arviointiin liittyvää materiaalia. Hän osaa arvioida kriittisesti myös omaa terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan ja sen kehittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija osaa soveltaa luovasti, tutkimustietoon perustuen terveyden edistämisen malleja ja lähestymistapoja yksilöiden, yhteisöjen, organisaatioiden ja kuntien terveyden edistämisen kehittämisessä, koordinoinnissa, suunnittelussa ja arvioinnissa. Opiskelija osaa kehittää luovasti terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan.