Siirry suoraan sisältöön

Tieto- ja laatujohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSJA0104-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 35

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Tapio Mäkelä

Vastuuopettaja

Tapio Mäkelä

Ryhmät

  • YSY19SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt tieto- ja laatujohtamisen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja työkaluihin osana sosiaali- ja terveysalan johtamista ja esimiestyötä.

Osaamiset
Johtamisosaaminen
Eettinen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

Opintojakson tavoitteet
Osaat hyödyntää tieteelliseen tietoon perustuvaa näyttöä tieto- ja laatujohtamisessa sosiaali- ja terveysalalla. Tunnistat ja osaat hyödyntää tietojohtamisen teorioita ja toimintamalleja sosiaali- ja terveysalalla. Tiedostat digitaalisen datan hyödyntämisen mahdollisuudet ja hahmotat uusimman teknologian mahdollisuudet työyhteisön kehittämiseksi ja johtamisen tukena. Hallitset joitain työyhteisön yhteisölliseen kehittämiseen, oppimiseen sekä johtamiseen liittyviä tietojohtamisen välineitä.

Tunnet asiakaslähtöisen laadun kehittämisen sekä laatuajattelun periaatteet ja laatujärjestelmiä. Tunnistat ja käsitteellistät erilaisia toimintaympäristöjä, joihin voidaan soveltaa laatujohtamista. Osaat valita tilanteeseen sopivat laadun toimintatavat, johtaa muutosta ja suunnitella muutoksen toimeenpano tukevia ratkaisuja.

Sisältö

Vuorovaikutussuhteet ja rajapinnat sosiaali- ja terveysalan eri toimijoiden välillä ja uuden teknologian tuomat mahdillisuudet
Tietojohtamisen teoreettiset lähtökohdat ja tietointensiivisen organisaation peruskäsitteet ja rakenteet
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen työ ja oppiminen
Tietojohtamisen ja johtajuuden työkalut digitaalisessa ympäristössä
Teknologiat ja välineet, joilla edistetään sosiaali- ja terveydenhuollon organisaation kykyä luoda arvoa tiedolla ja osaamisella.

Laatujohtamisen teoreettiset lähtökohdat ja käytännöt. Asiakaskeinen laatu toiminnan lähtökohtana ja tuloksena. Keskeiset sosiaali- ja terveysalan laatusuositukset. Laatu, laatuajattelu ja laatujärjestelmien tunnistaminen. Laatutyökalut laadun kehittämisen lähtökohtana. Mittarit ja jatkuva laadun parantaminen;

Organisaatioiden strategisten valintojen merkitys tieto- ja laatujohtamisen näkökulmasta. Digitalisaation lisäarvon tuottavuuden ja työelämän laadun kehittämiselle. Tietoturvallisuuden huomioiminen sosiaali- ja terveyspalveluissa

Tieteellinen ja käytäntöä tukeva ajankohtainen keskustelu sosiaali- ja terveyspalveluiden tieto- ja laatujohtamisesta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Leskelä, R-L., Haavisto, I., Jääskeläinen, A-, Helander, N., Sillanpää, V., Laasonen, V., Ranta, T. & Torkki, P. 2019. Tietojohtaminen ja sen kehittäminen: tietojohtamisen arviointimalli ja suosituksia maakuntavalmistelun pohjalta. Valtioneuvosto, julkaisuja. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161659/42_19_Tulevaisuuden_tietojohtaminen.pdf

Klemola, K., Uusi-Illikainen, J. & Askola, T. 2014. Sosiaali- ja terveyspalveluiden tietojohtamisen käsikirja. Sitra. https://www.sitra.fi/julkaisut/sosiaali-ja-terveyspalveluiden-tietojohtamisen-kasikirja/

CAF - Organisaation kehittäminen itsearvioinnin avulla 2013. http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/tuke/arviointi-laatu/laatu/caf/Documents/CAF%202013%20suomeksi.pdf

Tavoitteena hyvä elämä, hyvä hoiva, hyvä työ. 2020. Toim. R. Räsänen. https://www.esperi.fi/sites/default/files/attachments/Laaturyhm%C3%A4n_raportti_tammikuu_2020_0.pdf

Gast, J. Gundolf K., Harms R., Collado, E.M. 2019. Knowledge management and coopetition: How do cooperating competitors balance the needs to share and protect their knowledge? Industrial Marketing Management; 77: 65–74. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2018.12.007

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus, jossa hyödynnetään kontakti- ja verkko-opiskelua sekä itsenäistä opiskelua ja vertaistukea.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

ennakkotehtävä ja siihen valmistautuminen 10 h
luennot ja työpajat 20 h
vertaisen arviointi 10 h
virtuaaliopiskelu 45 h
itsenäinen työskentely 50 h

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 5 paikkaa
Opintojakso toteutetaan projektimaisesti, jossa luennot, työryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely täydentävät toisiaan. Arviointimenetelminä ohjaajan välitön palaute, itse- ja vertaisarviointi, loppupalaute.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija ymmärtää tieto- ja laatujohtamisen perusteet. Hän tunnistaa joitakin tieto- ja laatujohtamisen teorioita tai toimintamalleja. Hän tuntee joitakin tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja, mittareita ja käytänteitä
.
Tyydyttävä 2
Opiskelija hallitsee tieto- ja laatujohtamisen perusteet ja toimintaympäristön muutokseen liittyvän ajattelun. Hän tuntee tieto- ja laatujohtamisen teorioita ja toimintamalleja. Opiskelija hallitsee joitakin tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja, mittareita ja käytänteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tieto- ja laatujohtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja ja mittareita käytäntöön.

Kiitettävä 4
Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tieto- ja laatujohtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa tieto- ja laatujohtamisen lähestymistapoja ja mittareita käytäntöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tieto- ja laatujohtamisen käytännöstä suhteessa näyttöön perustuvaan tietoon sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tieto- ja laatujohtamisen lähestymistavoista ja mittareiden käyttöönotosta. Hän kehittää toimintaa niiden perusteella organisaation strategisia valintoja tukevalla tavalla.