Perhe- ja verkostokeskeinen vuorovaikutus mielenterveys- ja päihdetyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YSLM0200-9S6S1
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Katja Kokkinen
Ryhmät
-
YSY18S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija:
- Osaa suunnitella ja kehittää ammatillista perhe- ja verkostokeskeisestä vuorovaikutusta terveyttä edistäen
- Osaa kriittisesti arvioida ja kehittää kommunikaatio- ja vuorovaikutustaitojaan perhe- ja verkostokeskeisessä työskentelyssä
- Hallitsee näyttöön perustuvien menetelmien käytön perhe- ja verkostokeskeisessä vuorovaikutuksessa ja osaa arvioida niiden vaikuttavuutta
Sisältö
- Mielenterveyden edistäminen, ongelmien ennaltaehkäisy ja hoito perhe- ja verkostokeskeisestä näkökulmasta
- Perhe- ja verkostokeskeinen työskentely mielenterveys- ja päihdetyössä
- Perhe- ja verkostokeskeiset menetelmät mielenterveys- ja päihdetyössä
- Ammatillisuus perhe- ja verkostokeskeisen vuorovaikutuksen näkökulmasta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
eMenthe: e-Learning materials on mental health. www.ementhe.eu. Seikkula, J. & Arnkill, T. E. 2009. Dialoginen verkostotyö. Larivaara, P., Lindroos, S. & Heikkilä, T. (toim.) 2009. Potilas, perhe ja perusterveydenhuolto. Duodecim. (soveltuvin osin) Ajankohtaiset kansalliset ja kansainväliset tieteelliset artikkelit ja muu osoitettu kirjallisuus
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osallistuminen intensiivipäiville JAMK:ssa Kirjalliset tehtävät verkko-oppimisympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Virtuaaliopiskelu 40 h Aktiivinen osallistuminen intensiivipäivillä 20 h Itsenäinen työskentely (sisältäen kirjalliset tehtävät) 75 hYhteensä 135h
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Erinomainen (5): Opiskelija osaa kriittisesti arvioida, reflektoida ja kehittää omia kommunikaatio ja vuorovaikutustaitojaan perhe- ja verkostokeskeisessä työskentelyssä. Hän hallitsee näyttöön perustuvien menetelmien käytön perhe- ja verkostokeskeisestä vuorovaikutuksesta ja arvioi käytettyjen menetelmien vaikuttavuutta kriittisesti eri näkökulmista, argumentoiden ja perustellen. Opiskelija osoittaa tiedon syvällistä analysointia, vertailua ja arviointia eri näkökulmista. Lähdemateriaali on monipuolista, myös kansainvälisiä tietolähteitä on hyödynnetty kattavasti. Opiskelijan sallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija noudattaa JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Kiitettävä (4): Opiskelija osaa arvioida, reflektoida ja kehittää omia kommunikaatio ja vuorovaikutustaitojaan perhe- ja verkostokeskeisessä työskentelyssä. Hän hallitsee näyttöön perustuvien menetelmien käytön perhe- ja verkostokeskeisestä vuorovaikutuksesta ja arvioi käytettyjen menetelmien vaikuttavuutta kriittisesti.
Opiskelija analysoi ja yhdistelee tietoa tuomalla esille eri näkökulmia sekä vertailemalla niiden eroja ja yhtäläisyyksiä. Lähdemateriaali on monipuolista, myös kansainvälisiä tietolähteitä on hyödynnetty. Opiskelijan osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija noudattaa JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Hyvä (3): Opiskelija arvioi ja kehittää omia kommunikaatio ja vuorovaikutustaitojaan perhe- ja verkostokeskeisessä työskentelyssä. Hän käyttää jonkin verran näyttöön perustuvia menetelmiä perhe- ja verkostokeskeisestä vuorovaikutuksesta ja arvioi käytettyjen menetelmien vaikuttavuutta. Opiskelija soveltaa tietoa ja tuo esille useita olennaisia asioita. Hän osoittaa omaa pohdintaa ja/tai käyttää havainnollistavia esimerkkejä. Lähdemateriaali on asianmukaista, myös kansainvälisiä tietolähteitä on hyödynnetty jonkin verran. Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista
Kirjallisissa tehtävissä opiskelija noudattaa pääosin JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Tyydyttävä (2): Opiskelija arvioi omia kommunikaatio ja vuorovaikutustaitojaan perhe- ja verkostokeskeisessä työskentelyssä. Hän käyttää vähän näyttöön perustuvia menetelmiä perhe- ja verkostokeskeisestä vuorovaikutuksesta ja tuo esiin käytettyjen menetelmien merkityksen. Opiskelija löytää opintojakson sisällön näkökulmasta olennaisia asioita. Esimerkit osoittavat omaa ajattelua, mutta yhteydet teoriatiedon ja esimerkkien välillä ovat puutteelliset. Sisältö on niukka eikä rajausta ole perusteltu. Lähdemateriaali on enimmäkseen asianmukaista, kansainvälisiä lähteitä ei ole juurikaan hyödynnetty. Opiskelijan osallistuminen opintojaksolle on vaihtelevaa. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija noudattaa vain osin JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Välttävä (1): Opiskelija perustelee omia kommunikaatio ja vuorovaikutustaitojaan perhe- ja verkostokeskeisessä työskentelyssä. Hän käyttää niukasti näyttöön perustuvia menetelmiä perhe- ja verkostokeskeisestä vuorovaikutuksesta ja tuo esiin maininnan tasolla käytettyjen menetelmien pääkohdat. Opiskelija tuo esiin käsiteltävän asian kannalta joitakin olennaisia asioita luettelomaisesti tai lähteitä toistaen. Tehtävistä puuttuu selkeä näkökulma ja asioiden esitystapa on pinnallinen. Opiskelijan oma reflektio puuttuu, joten yhteydet valittujen teemojen välillä ei tule esiin. Lähdemateriaali on puutteellista, kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty sattumanvaraisesti tai ei ollenkaan. Opiskelijan osallistuminen opintojaksolle on vaihtelevaa.
Kirjallisissa tehtävissä opiskelija noudattaa puutteellisesti JAMK:n kirjallisen työn ohjeita.
Esitietovaatimukset
AMK-tutkinto