Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutuksen monitieteinen tietoperusta (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSMA0100-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 06.09.2020

Ajoitus

28.08.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Asta Suomi
  • Sanna Sihvonen

Vastuuopettaja

Sanna Sihvonen

Ryhmät

  • YSY20SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
  • ZJA20SSYM
    Avoin AMK, sote, Monialainen kuntoutus, YAMK-polku

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystä monialaisen kuntoutuksen tietoperustasta.

Opintojakson osaamiset
Monialaisen kuntoutuksen asiantuntijaosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana osaat huomioida kuntoutuksen monialaisena yhteiskunnallisena ilmiönä ja ennakoida kuntoutukseen liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä muutoksia. Osaat jäsentää kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja kuntoutusta ohjaavan lainsäädännön merkityksen kuntoutustoiminnassa. Tiedät ja osaat soveltaa kuntoutuksen teorioita, käsitejärjestelmiä ja malleja omalla erityisalallasi sekä perustat toimintasi tutkittuun tietoon.

Sisältö

Kuntoutuksen kehittämistarpeiden ennakointi
Kuntoutuksen palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö
Kuntoutuksen teoriat ja käsitteet
Kuntoutustoiminnan kehittäminen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Järvikoski, A. 2013. Monimuotoinen kuntoutus ja sen käsitteet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita. 43. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Verkkojulkaisu.
- Järvikoski, A. 2008. Kuntoutuskäsityksen muutos ja kuntoutuksen vaikuttavuuden tutkimus. Teoksessa Vaikuttavuus muutoksessa. Toim. J. Mäkitalo, J.Turunen & I. Vilkkumaa. Verve: Oulu.
- Härkäpää, K., Järvikoski, A. & Salminen, A-L. 2015. Kuntoutuksen teorioista ja ICF-mallista. Kuntoutus, 38, 2, 18 - 32
- McPherson, K., Gibson B. E. & Leplege A. 2015. Rethinking Rehabilitation: Theory and Practice. CRC Press. https://www.crcpress.com/Rethinking-Rehabilitation-Theory-and-Practice/McPherson-Gibson-Leplege/p/book/9781482249200. Soveltuvin osin.
- Law, M. & MacDermid, J. 2014. Evidence-Based Rehabilitation, A Guide for Practice. Thorofare: SLACK Incorporation. 3rd ed. Soveltuvin osin.
- Sipari S. & Mäkinen, E. 2012.Yhdessä rakentuva kuntoutusosaaminen. Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisusarja; Aatos-Artikkelit 6/2012.
- Laitinen, M. & Niskala, A. 2013. Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino.
- Sosiaalityön vaikuttavuus. 2012. Toim. A. Pohjola, T. Kemppainen & S. Väyrynen. Rovaniemi: Lapin Yliopistokustannus.
- Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. 2015. Toim. S. Väyrynen, K. Kostamo-Pääkkö & P. Ojaniemi. Tallinna: UniPressGlobal.

Opetusmenetelmät

Luennot, työpajat, seminaarit, itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot, työpajat, seminaarit 16h, itsenäinen opiskelu 87h, etäopiskelu 32h

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 5 polkupaikkaa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija tuntee kuntoutuksen tietoperustaa ja hyödyntää sitä joiltakin osin kehittämistoiminnassa. Hän osaa nimetä kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tietoperustaa ja hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistoiminnassa. Hän osaa nimetä kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tietoperustaa ja hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistoiminnassa ennakoiden tulevaa. Hän osaa soveltaa kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista.

Kiitettävä 4
Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tietoperustaa kriittisesti ja hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistoiminnassa ennakoiden tulevaa ja luoden uutta. Hän osaa soveltaa laajasti kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tietoperustaa kriittisesti ja hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti kehittämistoiminnassa ennakoiden tulevaa ja luoden uutta. Hän soveltaa kattavasti kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja osaa niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista.