Kuntoutuksen monitieteinen tietoperusta (5 op)
Toteutuksen tunnus: YSMA0100-9S6S1
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Sanna Sihvonen
- Leila Nisula
Ryhmät
-
YSY19S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystä monialaisen kuntoutuksen tietoperustasta.
Opintojakson osaamiset
Monialaisen kuntoutuksen asiantuntijaosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana osaat huomioida kuntoutuksen monialaisena yhteiskunnallisena ilmiönä ja ennakoida kuntoutukseen liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä muutoksia. Osaat jäsentää kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja kuntoutusta ohjaavan lainsäädännön merkityksen kuntoutustoiminnassa. Tiedät ja osaat soveltaa kuntoutuksen teorioita, käsitejärjestelmiä ja malleja omalla erityisalallasi sekä perustat toimintasi tutkittuun tietoon.
Sisältö
Kuntoutuksen kehittämistarpeiden ennakointi
Kuntoutuksen palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö
Kuntoutuksen teoriat ja käsitteet
Kuntoutustoiminnan kehittäminen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Järvikoski, A. 2013. Monimuotoinen kuntoutus ja sen käsitteet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita. 43. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. Järvikoski, A. 2008. Kuntoutuskäsityksen muutos ja kuntoutuksen vaikuttavuuden tutkimus. Teoksessa Mäkitalo, J., Turunen, J., Vilkkumaa, I. 2008: Vaikuttavuus muutoksessa. Oulu: Verve.Härkäpää, K., Järvikoski, A., Salminen, A-L. 2015. Kuntoutuksen teorioista ja ICF-mallista. Kuntoutus; 38 (2): 18 - 32 McPherson, K., Gibson B. E., Leplege A. Rethinking Rehabilitation: Theory and Practice.2015. CRC Press. https://www.crcpress.com/Rethinking-Rehabilitation-Theory-and-Practice/McPherson-Gibson-Leplege/p/book/9781482249200 Soveltuvin osin.Law, M. & MacDermid, J. 2014. Evidence-Based Rehabilitation, A Guide for Practice. Thorofare: SLACK Incorporation. 3rd ed. Soveltuvin osin.Salla Sipari & Elisa Mäkinen. 2012. Yhdessä rakentuva kuntoutusosaaminen.Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisusarja; Aatos-Artikkelit 6/2012.Laitinen Merja & Niskala Asta 2013: Asiakkaat toimijoina. Vastapaino.Pohjola Anneli & Väyrynen Sanna (toim.)2012: Vaikuttavuus ja sosiaalityö. Lapin Yliopistopaino.Väyrynen Sanna; Kostamo-Pääkkö Kaisa & Ojaniemi Pekka (toim.) 2015: Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. UniPressGlobal. Tallinna
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Oppimistehtävät 100%
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot, työpajat, seminaarit 16h, itsenäinen opiskelu 87h, etäopiskelu 32h
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija tuntee kuntoutuksen tietoperustaa ja hyödyntää sitä joiltakin osin kehittämistoiminnassa. Hän osaa nimetä kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa.
Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tietoperustaa ja hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistoiminnassa. Hän osaa nimetä kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tietoperustaa ja hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistoiminnassa ennakoiden tulevaa. Hän osaa soveltaa kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista.
Kiitettävä 4
Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tietoperustaa kriittisesti ja hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistoiminnassa ennakoiden tulevaa ja luoden uutta. Hän osaa soveltaa laajasti kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tietoperustaa kriittisesti ja hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti kehittämistoiminnassa ennakoiden tulevaa ja luoden uutta. Hän soveltaa kattavasti kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja osaa niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista.