Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutuksen monitieteinen tietoperusta (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSMA0100-9S6S1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Sanna Sihvonen
  • Leila Nisula

Ryhmät

  • YSY19S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystä monialaisen kuntoutuksen tietoperustasta.

Opintojakson osaamiset
Monialaisen kuntoutuksen asiantuntijaosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana osaat huomioida kuntoutuksen monialaisena yhteiskunnallisena ilmiönä ja ennakoida kuntoutukseen liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä muutoksia. Osaat jäsentää kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja kuntoutusta ohjaavan lainsäädännön merkityksen kuntoutustoiminnassa. Tiedät ja osaat soveltaa kuntoutuksen teorioita, käsitejärjestelmiä ja malleja omalla erityisalallasi sekä perustat toimintasi tutkittuun tietoon.

Sisältö

Kuntoutuksen kehittämistarpeiden ennakointi
Kuntoutuksen palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö
Kuntoutuksen teoriat ja käsitteet
Kuntoutustoiminnan kehittäminen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Järvikoski, A. 2013. Monimuotoinen kuntoutus ja sen käsitteet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita. 43. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. Järvikoski, A. 2008. Kuntoutuskäsityksen muutos ja kuntoutuksen vaikuttavuuden tutkimus. Teoksessa Mäkitalo, J., Turunen, J., Vilkkumaa, I. 2008: Vaikuttavuus muutoksessa. Oulu: Verve.Härkäpää, K., Järvikoski, A., Salminen, A-L. 2015. Kuntoutuksen teorioista ja ICF-mallista. Kuntoutus; 38 (2): 18 - 32 McPherson, K., Gibson B. E., Leplege A. Rethinking Rehabilitation: Theory and Practice.2015. CRC Press. https://www.crcpress.com/Rethinking-Rehabilitation-Theory-and-Practice/McPherson-Gibson-Leplege/p/book/9781482249200 Soveltuvin osin.Law, M. & MacDermid, J. 2014. Evidence-Based Rehabilitation, A Guide for Practice. Thorofare: SLACK Incorporation. 3rd ed. Soveltuvin osin.Salla Sipari & Elisa Mäkinen. 2012. Yhdessä rakentuva kuntoutusosaaminen.Metropolia Ammattikorkeakoulun julkaisusarja; Aatos-Artikkelit 6/2012.Laitinen Merja & Niskala Asta 2013: Asiakkaat toimijoina. Vastapaino.Pohjola Anneli & Väyrynen Sanna (toim.)2012: Vaikuttavuus ja sosiaalityö. Lapin Yliopistopaino.Väyrynen Sanna; Kostamo-Pääkkö Kaisa & Ojaniemi Pekka (toim.) 2015: Sosiaalityön yhteisöllisyyttä etsimässä. UniPressGlobal. Tallinna

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Oppimistehtävät 100%

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot, työpajat, seminaarit 16h, itsenäinen opiskelu 87h, etäopiskelu 32h

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija tuntee kuntoutuksen tietoperustaa ja hyödyntää sitä joiltakin osin kehittämistoiminnassa. Hän osaa nimetä kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tietoperustaa ja hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistoiminnassa. Hän osaa nimetä kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tietoperustaa ja hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistoiminnassa ennakoiden tulevaa. Hän osaa soveltaa kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista.

Kiitettävä 4
Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tietoperustaa kriittisesti ja hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistoiminnassa ennakoiden tulevaa ja luoden uutta. Hän osaa soveltaa laajasti kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija osaa tarkastella kuntoutuksen tietoperustaa kriittisesti ja hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti kehittämistoiminnassa ennakoiden tulevaa ja luoden uutta. Hän soveltaa kattavasti kuntoutuksen keskeisiä teorioita ja käsitteitä ja osaa niiden pohjalta arvioida kuntoutustoimintaa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista.