Monialaisen kuntoutuksen kehittäjä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YSMA0300-9S0S2
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Asta Suomi
Ryhmät
-
YSY18S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että hallitset monialaisen kuntoutumisen osallistavia kehittämistapoja ja osaat hyödyntää tätä osaamista omassa työssäsi
Opintojakson osaamiset
Monialaisen kuntoutuksen asiantuntijaosaaminen
Opintotavoitteet:
- Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida monialaisen
kuntoutuksen asiakaskonsultaatioita ja valmennusprosesseja
-Hallitset verkostokonsultaation sekä verkostotyön perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä asiakaskonsultaatioissa
- Osaat kumppanuustyön perusperiaatteet ja osaat rakentaa työelämälähtöisiä kehittämisprosesseja
Sisältö
Couching/valmentaja, kehittäjä- osaaminen
Verkostokonsultaatio, prosessikonsultaatio: periaatteita, työtapoja
Verkostoituminen ja kumppanuus, laajojen toimijaverkostojen rakentaminen ja monitoimijuus
Innovointi, toimijatahojen osallistaminen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Soveltuvin osin Bird, J. Gornall, S. Bird, J.2015. The Art of Coaching. Routledge Hietala, O. 2014. Sote-palveluiden yhteiskehittämistä kokemusasiantuntijoiden/vertaistoimijoiden ja ammattilaisten verkostossa. Helsinki: Kuntoutussäätiö. Lindh, J. 2013. Kuntoutus työn muutoksessa: yksilön vajavuuden arvioinnista toimintaverkostojen rakenteistumiseen. Akateeminen väitöskirja. http://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61780/Lindh_Jari_Acta_Electronica_126_Verkkoversio2bdfA.pdf?sequence=5,viitattu 11.3.2019Ahola, T., FurmanB. 2015 Reteaming-valmennus. Helsinki: Lyhytterapia-Instituutti Puutio, R. & Kykyri, V-L /( toim.) Konsultointi keskusteluna 2015. Vuorovaikutuksen vivahteita ja tunneherkkää tasapainoilua. Helsinki: Metanoia Instituutti Saarisilta, J. Heikkilä, J. 2015. Yhdessä innovoimaan - osallistuva innovaatiotoiminta ja sen johtaminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa - Osuva-tutkimushankkeen, http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-433-5, viitattu 11.3.2018
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Itsenäiset oppimistehtävät, joihin liittyy yhden konsultaatiokerran toteuttaminen ja siihen liittyvä raportointi Kontaktiopetukseen osallistuminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus, 24 hItsenäiset tehtävät, 87 h Verkkokeskustelu, 24 h
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1:Opiskelija tietää konsultaation/valmennuksen mahdollisuudet osana monialaista kuntouksen kehittämistyötä ja hallitsee prosessi- ja konsultaatiotyön alkeet omassa työssään
Tyydyttävä 2:
Opiskelija osaa konsultaation/valmennuksen mahdollisuudet osana monialaista kuntouksen kehittämistyötä ja hän hallitsee prosessi- ja konsultaatiotyön alkeet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija ymmärtää ja pystyy perustelemaan työotteessaan konsultatiivisen/valmentavan työtavan. Opiskelija osaa prosessi-ja substanssikonsultaation sekä käytäntöpainotteisen kehittämistyön sekä innovoinnin
Kiitettävä 4
Opiskelija ymmärtää ja pystyy monipuolisesti/ teoreettisesti perustelemaan työotteessaan konsultatiivisen/valmentavan työtavan. Opiskelija osaa prosessi-ja substanssikonsultaation sekä käytäntöpainotteisen kehittämistyön sekä innovoinnin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija on osoittanut vertaisparrauksen ja kirjallisuutehtävänäytön kautta, että hallitsee sekä prosessikonsultaation että substanssikonsultaation sekä innovaatiotoiminnan perusteet ja pystyy soveltamaan joustavasti osaamistaan erilaissa moniammatillisen kuntoutustoiminnan tilanteissa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
0 (hylätty). Opiskelija pysty suoriutumaan opintojakson tehtävistä, eikä ole osallistunut riittävästi kontaktiopetukseen.
Esitietovaatimukset
AMK tutkinto