Siirry suoraan sisältöön

Monialaisen kuntoutuksen kehittäjä (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSMA0300-9S0S2

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Asta Suomi

Ryhmät

  • YSY18S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on, että hallitset monialaisen kuntoutumisen osallistavia kehittämistapoja ja osaat hyödyntää tätä osaamista omassa työssäsi

Opintojakson osaamiset
Monialaisen kuntoutuksen asiantuntijaosaaminen

Opintotavoitteet:

- Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida monialaisen
kuntoutuksen asiakaskonsultaatioita ja valmennusprosesseja
-Hallitset verkostokonsultaation sekä verkostotyön perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä asiakaskonsultaatioissa
- Osaat kumppanuustyön perusperiaatteet ja osaat rakentaa työelämälähtöisiä kehittämisprosesseja

Sisältö

Couching/valmentaja, kehittäjä- osaaminen
Verkostokonsultaatio, prosessikonsultaatio: periaatteita, työtapoja
Verkostoituminen ja kumppanuus, laajojen toimijaverkostojen rakentaminen ja monitoimijuus
Innovointi, toimijatahojen osallistaminen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Soveltuvin osin Bird, J. Gornall, S. Bird, J.2015. The Art of Coaching. Routledge Hietala, O. 2014. Sote-palveluiden yhteiskehittämistä kokemusasiantuntijoiden/vertaistoimijoiden ja ammattilaisten verkostossa. Helsinki: Kuntoutussäätiö. Lindh, J. 2013. Kuntoutus työn muutoksessa: yksilön vajavuuden arvioinnista toimintaverkostojen rakenteistumiseen. Akateeminen väitöskirja. http://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61780/Lindh_Jari_Acta_Electronica_126_Verkkoversio2bdfA.pdf?sequence=5,viitattu 11.3.2019Ahola, T., FurmanB. 2015 Reteaming-valmennus. Helsinki: Lyhytterapia-Instituutti Puutio, R. & Kykyri, V-L /( toim.) Konsultointi keskusteluna 2015. Vuorovaikutuksen vivahteita ja tunneherkkää tasapainoilua. Helsinki: Metanoia Instituutti Saarisilta, J. Heikkilä, J. 2015. Yhdessä innovoimaan - osallistuva innovaatiotoiminta ja sen johtaminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa - Osuva-tutkimushankkeen, http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-433-5, viitattu 11.3.2018

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Itsenäiset oppimistehtävät, joihin liittyy yhden konsultaatiokerran toteuttaminen ja siihen liittyvä raportointi Kontaktiopetukseen osallistuminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus, 24 hItsenäiset tehtävät, 87 h Verkkokeskustelu, 24 h

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1:Opiskelija tietää konsultaation/valmennuksen mahdollisuudet osana monialaista kuntouksen kehittämistyötä ja hallitsee prosessi- ja konsultaatiotyön alkeet omassa työssään

Tyydyttävä 2:
Opiskelija osaa konsultaation/valmennuksen mahdollisuudet osana monialaista kuntouksen kehittämistyötä ja hän hallitsee prosessi- ja konsultaatiotyön alkeet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija ymmärtää ja pystyy perustelemaan työotteessaan konsultatiivisen/valmentavan työtavan. Opiskelija osaa prosessi-ja substanssikonsultaation sekä käytäntöpainotteisen kehittämistyön sekä innovoinnin

Kiitettävä 4
Opiskelija ymmärtää ja pystyy monipuolisesti/ teoreettisesti perustelemaan työotteessaan konsultatiivisen/valmentavan työtavan. Opiskelija osaa prosessi-ja substanssikonsultaation sekä käytäntöpainotteisen kehittämistyön sekä innovoinnin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija on osoittanut vertaisparrauksen ja kirjallisuutehtävänäytön kautta, että hallitsee sekä prosessikonsultaation että substanssikonsultaation sekä innovaatiotoiminnan perusteet ja pystyy soveltamaan joustavasti osaamistaan erilaissa moniammatillisen kuntoutustoiminnan tilanteissa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

0 (hylätty). Opiskelija pysty suoriutumaan opintojakson tehtävistä, eikä ole osallistunut riittävästi kontaktiopetukseen.

Esitietovaatimukset

AMK tutkinto