Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva toiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSMA0500-9S0S2

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Tiina Kuukkanen

Ryhmät

  • YSY19S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella ja käsitteellistää käytännön toiminnasta nousevia kehittämistarpeita ja -haasteita. Hän osaa hankkia ja arvioida kotimaista ja kansainvälistä tutkimustietoa. Hän kykenee tarkastelemaan käsitteellistämiänsä ilmiöitä ja argumentoimaan tutkimustuloksia. Hän kykenee analysoimaan vallitsevia toimintatapoja ja esittelemään näyttöön perustuvia vaihtoehtoja toiminnan kehittämiseksi sekä laatimaan suunnitelmia näyttöön perustuvan toiminnan implementoimiseksi

Sisältö

Näyttöön perustuva toiminta kuntoutuksessa
Tiedonhankintataitojen syventäminen
Asiantuntijaviestintä
Implementoinnin prosessi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hoffmann T, Bennett S, Del Mar C. 2013.Evidence-based practice across the health professions. Elsevier. Soveltuvin osin. Holopainen, A, Junttila, K., Jylhä, V., Korhonen, A. & Seppänen, S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca, Helsinki. Soveltuvin osin. Law, M. & MacDermid, J. 2014. Evidence-Based Rehabilitation, A Guide for Practice. Thorofare: SLACK Incorporation. 3rd ed. Soveltuvin osin. Rycroft-Malone, J. & Bucknall, T. (toim.) 2011. Models and Frameworks for implementing evidence-based practice: linking evidence to action. Wiley-Blackwell. Soveltuvin osin.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

OppimistehtävätYksilö/pari/ryhmätehtävät 70% Webinaarikeskustelu 20% Vertaispalaute 10%

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

o luennot, seminaarit, webinaarit 25h o oppimistehtävät 60h o opiskelumateriaaleihin perehtyminen 15h o itsenäinen työskentely 40h

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointimenetelmät: suullinen ja/tai kirjallinen palaute oppimistehtävistä, itsearviointi ja vertaisarviointi.

Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tuottaman osaamisen yleiset arviointikriteerit ovat web-sivuilla (http://opinto-oppaat.jamk.fi/fi/Opinto-opas-yamk/). Opintojakson oppimistulokset arvioidaan suhteessa kunkin opintojakson osaamistavoitteisiin tietojen, taitojen ja yleisten pätevyyksien perusteella (Kansallinen ja eurooppalainen laatujärjestelmä NQF/EQF, taso 7).

välttävä 1 – tyydyttävä 2:
Tiedot: On valmiudet tutkimustiedon kriittiseen tarkasteluun. Kykenee tunnistamaan ja käsitteellistämään työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä. Tuntee, mitä on näyttöön perustuva työ omalla asiantuntijuusalueellaan. On valmius asianomaisen aihealueen tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehityksen seuraamiseen ja erittelyyn. Ymmärtää alan ja eri alojen rajapintojen tietoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä ja uutta tietoa kriittisesti. Taidot: Kykenee hakemaan tietoa tietokannoista ja lukemaan kansainvälisiä tutkimusartikkeleita. Kykenee pinnallisesti kuvaamaan työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä. Pätevyys: Itsearvioinnissa ilmaisee valmiutensa elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan oman ammattitaidon kehittämiseen opintojakson aihealueelta. Osoittaa työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä.

hyvä 3:
Tiedot: Kykenee tutkimustiedon kriittiseen tarkasteluun. Kykenee tunnistamaan ja käsitteellistämään työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä. Kykenee käyttämään tutkimustietoa, kehittämään ja analysoimaan näyttöön perustuvalla työotteella omalla asiantuntijuusalueellaan. Omaa hyvät valmiudet asianomaisen aihealueen tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehityksen seuraamiseen ja erittelyyn. Ymmärtää alan ja eri alojen rajapintojen tietoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä ja uutta tietoa kriittisesti. Taidot: Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista tietokannoista ja lukemaan kansainvälisiä tutkimusartikkeleita kriittisellä otteella. Kykenee kuvaamaan monipuolisesti työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä.
Pätevyys: Itsearvioinnissa ilmaisee valmiutensa elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan oman ammattitaidon kehittämiseen opintojakson aihealueelta. Osoittaa työelämässä vaadittavaa hyvää viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä. kiitettävä 4- erinomainen 5:
Tiedot: Kykenee tutkimustiedon kriittiseen tarkasteluun. Kykenee tunnistamaan ja käsitteellistämään työelämästä nousevia kehittämishaasteita ja ilmiöitä, ja osoittaa oma-aloitteisuutta niiden esiin tuomisessa. Ymmärtää olemassa olevaan tietoon vaikuttavat luotettavuustekijät. Kykenee käyttämään tutkimustietoa, kehittämään ja analysoimaan näyttöön perustuvalla työotteella omalla asiantuntijuusalueellaan. Omaa erinomaiset valmiudet asianomaisen aihealueen tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehityksen seuraamiseen ja erittelyyn. Ymmärtää alan ja eri alojen rajapintojen tietoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä ja uutta tietoa kriittisesti. Taidot: Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista tietokannoista ja lukemaan kansainvälisiä tutkimusartikkeleita kriittisellä otteella sekä muodostamaan kerätystä tiedosta kokonaisnäkemyksen. Kykenee kuvaamaan kokonaisvaltaisesti työyhteisönsä näyttöön perustuvan toiminnan implementoinnin esteitä ja edistäviä tekijöitä. Pätevyys: Itsearvioinnissa ilmaisee valmiutensa elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan oman ammattitaidon kehittämiseen opintojakson aihealueelta. Osoittaa työelämässä vaadittavaa erinomaista viestintä- ja kielitaitoa opintojakson suoritusten raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttämällä vieraskielistä materiaalia lähteinä. Kykenee

Esitietovaatimukset

AMK tutkinto