Siirry suoraan sisältöön

Monikulttuurinen asiakastyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSZY0930-0K0S1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Aino Alaverdyan

Ryhmät

  • YSY19S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija

- ymmärtää maahanmuuttoon, kotoutumiseen ja integraatioon liittyviä teoreettisia lähtökohtia ja osaa niiden pohjalta suunnitella, kehittää, rakentaa ja arvioida erilaisista kulttuureista tulevien henkilöiden asiakastyön prosesseja ja toimintamalleja huomioiden suomalaisen yhteiskunnan palvelujärjestelmän.
- Opiskelija osaa analysoida kulttuurin ja identiteetin sekä niiden muutosten merkitystä kotoutumistyössä, ja soveltaa niihin liittyvää teoreettista tietoa kulttuurisensitiivisessä asiakastyössä
- ymmärtää maahanmuuttoon liittyvät sosiaaliset riskit ja yhteyden sosiaalisiin ongelmiin soveltaen niihin liittyvää teoriaa käytännön maahanmuuttoyön kehittämiseen.
- Tunnistaa globaaleja ilmiöitä ja osaa analysoida ja ennakoida niiden merkitystä maahanmuuttotyön kehittämisessä.
- Osaa hyödyntää ja kehittää monikulttuurisen asiakastyön menetelmiä monimuotoisissa toimintaympäristöissä.

Osaamiset: Ohjausosaaminen, vuorovaikutusosaaminen, monikulttuurisuusosaaminen, lainsäädäntöosaaminen

Sisältö

- Maahanmuuton tausta ja syyt, globaalit ilmiöt ja niiden merkitys kotoutumistyöhön ja suomalaiseen yhteiskunnan maahanmuuttopalveluihin
- Kulttuurin ja identiteetin merkitys maahanmuutossa, kulttuurisensitiivisen ohjauksen periaatteet
- Integraatio- ja kotoutumisprosessi, kulttuurishokin vaiheet
- Maahanmuutto riskinä ja sosiaalisten ongelmien ehkäisy
- Palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö, palveluiden kehittäminen
- Ennakkoluulojen ja rasististen prosessien ennaltaehkäisy

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Anis Merja 2010: Sosiaalityö ja maahanmuuttajat. Lastensuojelun ammattilaisten ja asiakkaiden vuorovaikutus ja tulkinnat http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/35938/diss2008Anis.pdf?sequence=1.Nisula, L. (toim.)2018. Polkuja suomalaiseen yhteiskuntaan. Esikotoutumisen mahdollisuudet turvapaikanhakuvaiheessa.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Oppimistehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 15 - Virtuaaliopiskelu 35 h - Harjoitustyöt 35 h - Itsenäinen opiskelu 50 h - Yhteensä 135 h.

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Yksilö- ja ryhmäarviointi
Vertaisarviointi
Itsearviointi

Arviointikriteerit:

K5 (Erinomainen)
-Osaa arvioida monikulttuurisuusilmiöön liittyvää tietoperustaa kriittisesti ja hyödyntää tutkimukseen ja näyttöön perustuvaa tietoa monikulttuurisen työskentelyn ja työotteen kehittämisessä.
- Osaa tehdä johtopäätöksiä maahanmuuttoon, kotoutumiseen, identiteettiin ja integraatioon liittyvien teorioiden ja käsitteiden pohjalta suhteessa asiakastyön prosessien ja menetelmien kehittämiseen.
- Osaa suunnitella ja rakentaa teorioiden pohjalta monikulttuurista työskentelyä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista sosiaalisia riskejä ennakoiden ja niitä vähentäen.
- Osaa rakentaa ja uudistaa monikulttuurisen työn toimintatapoja ja kumppanuuksia yhteistyössä asiakkaan ja moniammatillisen verkoston kanssa hyödyntäen monikulttuurisen asiakastyön menetelmiä.


H4 (Kiitettävä)
- Opiskelija osaa analysoida monikulttuurisuusilmiöön liittyvää tietoperustaa sekä tutkimukseen ja näyttöön perustuvaa tietoa kriittisesti monikulttuurisen työskentelyn ja työotteen kehittämisessä.
- Osaa arvioida maahanmuuttoon, kotoutumiseen, identiteettiin ja integraatioon liittyvien teorioiden ja käsitteiden pohjalta niiden merkitystä asiakastyön prosessien ja menetelmien kehittämisessä.
- Osaa vertailla ja perustella teorioiden pohjalta monikulttuurista työskentelyä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista sosiaalisia riskejä ennakoiden ja niitä vähentäen.
- Osaa kehittää monikulttuurisen työn toimintatapoja ja kumppanuuksia yhteistyössä asiakkaan ja moniammatillisen verkoston kanssa hyödyntäen monikulttuurisen asiakastyön menetelmiä.

H3 (Hyvä)
- Opiskelija osaa erotella monikulttuurisuusilmiöön liittyvää tietoperustaa sekä tutkimukseen ja näyttöön perustuvaa tietoa monikulttuurisessa työskentelyssä ja työotteessaan.
- Osaa analysoida maahanmuuttoon, kotoutumiseen, identiteettiin ja integraatioon liittyvien teorioiden ja käsitteiden pohjalta niiden merkitystä asiakastyön prosessien ja menetelmien kehittämisessä.
- Ymmärtää teorioiden pohjalta monikulttuurista työskentelyä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista tunnistaen maahanmuuttoon liittyvät sosiaaliset riskit.
- Osaa vertailla monikulttuurisen työn toimintatapoja ja kumppanuuksia ja suunnitella yhteistyötä asiakkaan ja moniammatillisen verkoston kanssa hyödyntäen monikulttuurisen asiakastyön menetelmiä.

T2 (Tyydyttävä)
- Opiskelija osaa antaa esimerkkejä monikulttuurisuusilmiöön liittyvästä tietoperustasta sekä tutkimukseen ja näyttöön perustuvasta tiedosta
- Osaa selittää maahanmuuttoon, kotoutumiseen, identiteettiin ja integraatioon liittyviä teorioita ja käsitteitä
- Osaa antaa esimerkkejä teorioihin viitaten monikulttuurisesta työskentelystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista sekä maahanmuuttoon liittyvistä sosiaalisista riskeistä
- Osaa erotella monikulttuurisen työn toimintatapoja ja kumppanuuksia ja toteuttaa yhteistyötä asiakkaan ja moniammatillisen verkoston kanssa hyödyntäen monikulttuurisen asiakastyön menetelmiä.

V1 (Välttävä)
- Opiskelija tunnistaa monikulttuurisuusilmiöön liittyvää tietoperustaa sekä tutkimukseen ja näyttöön perustuvaa tietoa
- Tunnistaa maahanmuuttoon, kotoutumiseen, identiteettiin ja integraatioon liittyviä teorioita ja käsitteitä
- Osaa nimetä teorioihin viitaten monikulttuurisen työskentelyn perusteita yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista ja maahanmuuttoon liittyvistä sosiaalisista riskeistä
- Osaa nimetä monikulttuurisen työn toimintatapoja ja kumppanuuksia löytää yhteistyön keinoja asiakkaan ja moniammatillisen verkoston kanssa hyödyntäen monikulttuuriseen asiakastyön menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
- Opiskelija osaa erotella monikulttuurisuusilmiöön liittyvää tietoperustaa sekä tutkimukseen ja näyttöön perustuvaa tietoa monikulttuurisessa työskentelyssä ja työotteessaan. - Osaa analysoida maahanmuuttoon, kotoutumiseen, identiteettiin ja integraatioon liittyvien teorioiden ja käsitteiden pohjalta niiden merkitystä asiakastyön prosessien ja menetelmien kehittämisessä. - Ymmärtää teorioiden pohjalta monikulttuurista työskentelyä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista tunnistaen maahanmuuttoon liittyvät sosiaaliset riskit. - Osaa vertailla monikulttuurisen työn toimintatapoja ja kumppanuuksia ja suunnitella yhteistyötä asiakkaan ja moniammatillisen verkoston kanssa hyödyntäen monikulttuurisen asiakastyön menetelmiä

Kiitettävä 4
- Opiskelija osaa analysoida monikulttuurisuusilmiöön liittyvää tietoperustaa sekä tutkimukseen ja näyttöön perustuvaa tietoa kriittisesti monikulttuurisen työskentelyn ja työotteen kehittämisessä. - Osaa arvioida maahanmuuttoon, kotoutumiseen, identiteettiin ja integraatioon liittyvien teorioiden ja käsitteiden pohjalta niiden merkitystä asiakastyön prosessien ja menetelmien kehittämisessä. - Osaa vertailla ja perustella teorioiden pohjalta monikulttuurista työskentelyä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista sosiaalisia riskejä ennakoiden ja niitä vähentäen. - Osaa kehittää monikulttuurisen työn toimintatapoja ja kumppanuuksia yhteistyössä asiakkaan ja moniammatillisen verkoston kanssa hyödyntäen monikulttuurisen asiakastyön menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
-Osaa arvioida monikulttuurisuusilmiöön liittyvää tietoperustaa kriittisesti ja hyödyntää tutkimukseen ja näyttöön perustuvaa tietoa monikulttuurisen työskentelyn ja työotteen kehittämisessä. - Osaa tehdä johtopäätöksiä maahanmuuttoon, kotoutumiseen, identiteettiin ja integraatioon liittyvien teorioiden ja käsitteiden pohjalta suhteessa asiakastyön prosessien ja menetelmien kehittämiseen. - Osaa suunnitella ja rakentaa teorioiden pohjalta monikulttuurista työskentelyä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista sosiaalisia riskejä ennakoiden ja niitä vähentäen. - Osaa rakentaa ja uudistaa monikulttuurisen työn toimintatapoja ja kumppanuuksia yhteistyössä asiakkaan ja moniammatillisen verkoston kanssa hyödyntäen monikulttuurisen asiakastyön menetelmiä

Esitietovaatimukset

-