Siirry suoraan sisältöön

Laadullinen tutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YZZT0701-0K0S3

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Kati Honkanen
  • Sari Järvinen

Ryhmät

  • YSY19S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelijalla on kokonaiskuva laadullisen tutkimuksen teoreettisista perusteista ja menetelmistä. Opiskelija ymmärtää laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on valmiudet tehdä laadullista tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Sisältö

Laadullisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
Tutkimusaiheen rajaus ja tutkimustehtävän/ongelman muodostaminen
Laadullisen tutkimuksen prosessi
Keskeiset aineiston keruumenetelmät laadullisessa tutkimuksessa
Erilaiset kirjallisuuskatsaustyypit
Keskeiset aineiston analysointimenetelmät laadullisessa tutkimuksessa
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus
Laadullisen tutkimuksen eettiset kysymykset

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Handbook of qualitative research. 2011. Toim.N. K. Denzin, & Y. Lincoln. 4. edition. London: Sage. TAI Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. TAI Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia: Elsevier/Saunders cop. TAI Klenke, K. 2008. Qualitative Research in the Study of Leadership. Great Britain: Emerald.Elo, S. & Kyngäs, H. 2008. The qualitative content analysis process. Advanced Nursing 62(1), 107–115.Resnik D. B. 2011. What is Ethics in Research & Why is It Important? National institute of health science. Available at: http://www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/whatis.cfm Silverman, D. 2014. Interpreting qualitative data. Methods for analysing talk, text and interaction. 5.painos. London:Sage.Tuomi, J, & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu laitos. Helsinki: Tammi.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Laadullisiin tutkimusartikkeleihin perustuva oppimistehtävä (20 %) Tutkimusetiikan verkkokeskustelu (20 %) Ryhmätyönä laadullisen aineistonkeruu ja –analysointi sekä pienryhmätuotosten yksilöllisesti tehtävä vertaisarviointi (60 %)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opiskelu sis. webinaarit 14 h Kontaktiseminaari 7 h Itsenäinen työskentely: kirjallisuuteen perehtyminen, oppimistehtävien työstäminen sekä seminaariesityksen valmistelu 114 h Yhteensä 135 h

Lisätietoja opiskelijoille

Liiketoimintayksikössä opintojakson toteutuksesta vastaa Sini Seppelin.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 (Välttävä):
Opiskelija tietää laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia laadullisia aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija ymmärtää miten arvioidaan laadullista tutkimusta. Opiskelija tuntee miten laadullista tutkimusta on sovellettu oman alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.

2 (Tyydyttävä):
Opiskelija soveltaa laadullisen tutkimuksen teoreettisia perusteita, vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija osaa toteuttaa laadullisen aineiston keruun, joka soveltuu erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija osaa soveltaa laadullista tutkimusta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

3 (Hyvä):
Opiskelija hallitsee laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija osaa analysoida erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön. Opiskelija osaa analysoida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

4 (Kiitettävä):
Opiskelija osaa luoda synteesin laadullisen tutkimuksen vahvuuksista ja heikkouksista. Opiskelija osaa luoda uutta tietoa käyttämällä hyödyksi laadullista aineistoa ja menetelmiä. Opiskelija osaa tutkia ja kehittää omaa alaansa hyödyntämällä laadullista tutkimusta uuden tiedon tuottamiseen.

5 (Erinomainen):
Opiskelija tarkastelee kriittisesti laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija arvioi kriittisesti laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön

Esitietovaatimukset

AMK-tutkinnon tuottama tutkimus- ja kehittämisosaaminen