Siirry suoraan sisältöön

Määrällinen tutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YZZT0800-9S0M2

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Tiina Kuukkanen
  • Niilo Kuokkanen

Ryhmät

  • YSY18S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija tietää määrällisen tutkimuksen ja joidenkin menetelmien perusteet. Opiskelija ymmärtää määrällisen tutkimuksen vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen.
Opiskelijalla on valmiudet tehdä sekä arvioida määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Sisältö

- Määrällisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
- Tutkimusaiheen rajaus, tutkimuskysymysten määrittely
- Määrällisen tutkimuksen kulku
- Keskeiset aineistonkeruumenetelmät
- Keskeiset aineiston analysointimenetelmät Yamk opinnäytetyössä
- Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
- Määrällisen tutkimuksen eettisyys

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet. (e-kirja)Kimmo Vehkalahti (2008): Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät.KvantiMOTV. Kvantitatiivisten menetelmien tietovaranto. Tampereen yliopisto.http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/intro.html

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojaksolle osallistuminen ja harjoitustehtävien hyväksytty suorittaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Opiskelumateriaaliin perehtyminen 95h - Harjoitustehtävät 40hMahdollisesti luentoja ja/tai webinaareja, riippuen tutkinto-ohjelmasta - Mahdollisesti vapaaehtoisia webinaareja ja kontakteja kurssisuunnitelman mukaisesti.Yhteensä 135h

Lisätietoja opiskelijoille

JAMKin yamkien yhteiset tutkimusopinnot. Vastuuhenkilöt:Elina Vaara, Liiketoimintayksikkö ja Tiina Kuukkanen,Hyvinvointiyksikkö

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointimenetelmät:
- Kehittävä arviointi
- Itsearviointi


1 (välttävä):
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta.

2 (tyydyttävä):
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa ja pystyy valitseemaan erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

3 (hyvä):
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija valitsee ja perustelee määrällisen aineiston ja menetelmien valintansa, jotka soveltuvuvat hänen opinnäyetyönsä tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

4 (kiitettävä):
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

5 (erinomainen):
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi kriittisesti määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 (hyvä): Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija valitsee ja perustelee määrällisen aineiston ja menetelmien valintansa, jotka soveltuvuvat hänen opinnäyetyönsä tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

4 (kiitettävä): Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 (erinomainen): Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi kriittisesti määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on perustiedot tutkimuksen tekemisestä.