Siirry suoraan sisältöön

Talouden ohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YZZZ0230-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri

Opettaja

  • Päivi Korpivaara

Ryhmät

  • ZJA21SSYP
    Avoin AMK, sote, Projektijohtaminen, YAMK-polku
  • ZJA21STPYPJ
    Avoin AMK, teniikka, Projektijohtaminen (insinööri)
  • YTB21S1
    Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
  • YSB21S1
    Projektijohtaminen YAMK

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla saat valmiuksia sekä työkaluja talouden ohjauksen arvioimiseen ja kehittämiseen.

Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Kestävä kehitys
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson tavoitteet
Tunnet ajankohtaiset keskeiset talouden ohjauksen teoriat ja osaat soveltaa niitä omaan työhönsä. Osoitat kriittistä kykyä seurata ja eritellä ammattialan sekä tutkimusalueen tietoa. Tunnistat talouden ohjauksen haasteet ja osaat kehittää omia talouden ohjauksen taitojasi sekä käytäntöjä. Osaat arvioida, kehittää ja uudistaa talouden ohjausta organisaatiossa.

Sisältö

kannattavuus, katetuottoajattelu, toimintolaskenta, toimintoanalyysi, suoritusmittaus, tunnuslukuanalyysi, investoinnit, budjetointi, kassavirta, ennustaminen, herkkyysanalyysi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opetusmateriaali on JAMKin e-oppimisympäristössä. Sen lisäksi tarvitaan alan kirjallisuutta.

Järvenpää M., Länsiluoto A., Partanen V., Pellinen J. 2015. Talousohjaus ja kustannuslaskenta. 2.-3. painos. Sanoma Pro.

Neilimo K., Uusi-Rauva E. 2005. Johdon laskentatoimi. 6. uudistettu painos. Edita.

Puolamäki E. 2007. Strateginen johdon laskentatoimi: kasvuyrityksen liiketoiminnan ohjausmenetelmät. Tietosanoma.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena. Siten opiskelu onnistuu paikasta riippumatta pääosin oman ajankäyttösuunnitelmasi mukaisesti. Ryhmä- ja yksilöohjauksen avulla saat tukea tehtävien tekemiseen ja oppimisen vahvistamiseen.

Opintojaksolla hyödynnetään digitaalisia ja vuorovaikutteisia työvälineitä. Verkko-opiskelu sisältää mm. verkkokeskusteluja ryhmän tai opettajan kanssa, verkko-oppimisympäristössä tehtävä tehtäviä ja testejä, joilla voit arvioida ja kehittää omaa osaamistasi ja oppimistasi, videoluentoja, seminaareja, webinaareja ja omatoimista lähdemateriaaliin tutustumista.

Verkko-opiskelu soveltuu itseohjautuvalle ja oman osaamisen kehittymisestä kiinnostuneelle opiskelijalle. Opiskelijaryhmän toiveet huomioidaan toteutustavoissa. Lisäksi opiskelijaryhmänä on ohjausta verkko-oppimisympäristössä ja voit oman valintasi mukaan osallistua verkkotapaamisiin. Voitte niin halutessanne myös omatoimisesti sopia tapaamisia ja tehdä yhdessä oppimistehtäviä neuvoen ja saaden apua ja vinkkejä muilta ryhmän jäseniltä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson kehittämistehtävä on suositeltavaa kytkeä omaan työhösi ja organisaatiosi toiminnan kehittämiseen. Myös oman yritystoiminnan kehittäminen opintojaksolla on mahdollista.

Työyhteisösi kehittämistarpeita voit myös tuoda suunniteltavaksi, jalostettavaksi ja ratkaistavaksi oppimistehtävinä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä. Tehtävien, kyselyiden ja kehittämistehtävän viimeinen palautuspäivämäärä on 17.1.2022.

Sovi uusinnoista opettajan kanssa.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso arvostellaan prosessiarviointina sisältäen:
- ennakkotehtävän
- kyselyjä
- harjoitustehtävät
- kehittämistehtävän sisältäen itsearvioinnin ja työn seminaariesityksen
- kontakti- ja verkkoaktiivisuus.

Opintojakson suoritus on mahdollista rakentaa osin tai kokonaan myös henkilökohtaisena opintopolkuna opinnollistamalla työhön kuuluvia tehtäviä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkotapaamiset ovat 15 – 35 tuntia sisältäen kehittämistehtävän seminaarit.

Itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä on 100 – 120 tuntia, joka sisältää ohjausta e-oppimisympäristössä ja Zoom-verkkotyöskentely-ympäristön kautta.

Ajankäyttö ja kokonaiskuormitus on yhteensä 135 tuntia. Yhden opintopisteen (ECTS) työmäärä on 27 tuntia.

Sisällön jaksotus

Katso kontaktiopetuksen ajankohdat Peppi-opiskelijajärjestelmän kalenterista.

Kontaktiopetus on verkossa lukujärjestyksen mukaisesti Zoom-verkkotyöskentelyjärjestelmän kautta.

Ohjausta on JAMKin e-oppimisympäristössä ja sovitusti ryhmä- tai yksilöohjauksena Zoomin välityksellä.

Ryhmä voi halutessaan ottaa käyttöön myös Microsoft Teamsin yhteiseksi keskustelun, tiimityön, asiakirjojen jakamisen ja muun viestinnän alustaksi ryhmäläisten kesken ja opettajien kanssa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Tiivistämäsi aihealueen teoria on olennaista aiheen/työroolin näkökulmasta, mutta se ei muodosta kokonaisuutta. Kuvailet ja erottelet keskeisiä käsitteitä. Hahmottelet kehittämisprojektin. Löydät ongelmaan osittaisen ratkaisun, mutta et kykene havainnollistamaan tuloksia. Käsittelet asioita luettelomaisesti ja referoiden. Oma ajattelusi puuttuu.

Tyydyttävä 2
Sovellat aihealueen teoriaa, mikä on rajattu aiheen/työroolin näkökulmasta. Olet valinnut ja määritellyt keskeiset käsitteet. Suunnittelet kehittämisprojektin. Löydät ongelmaan osittaisen ratkaisun. Havainnollistat tuloksia. Esimerkit osoittavat ymmärtämistäsi ja omaa ajatteluasi, mutta yhteydet teoriatiedon ja esimerkkien välillä ovat puutteellisia. Raportointisi noudattaa pääosin JAMK:n raportointiohjeistusta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Esittämäsi aihealueen teoria on olennainen ja rajattu. Osoitat kykyä seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Osaat analysoida ja jäsentää teoriatietoa ja käsitteitä. Johdat tai suunnittelet tutkimus-, kehittämis- tai innovaatiohankkeen, jossa soveltaa uusia menetelmiä. Kehität organisaation toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehtoja. Teoria ja käytäntö kytkeytyvät toisiinsa oman ajattelusi kautta. Havainnollisessa raportissa on asioiden analysointiasi.

Kiitettävä 4
Tuotat aihealueen keskeisestä teoriasta kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Osoitat kykyä seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Osaat suhteuttaa keskeisiä käsitteitä toisiinsa. Johdat tai suunnittelet tutkimus-, kehittämis- tai innovaatiohankkeen, jossa ratkaiset käytännön ongelman. Osoitat ja perustelet tulosten hyödynnettävyyden. Raporttisi on kirjoitettu johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Se sisältää reflektiotasi ja kritiikkiäsi.

.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Kykenet luomaan uutta tietoa. Osoitat kykyä seurata ja tulkita ammattialojen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoit aihetta yhteiskunnallisella tasolla. Osaat määritellä keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet suhteessa toisiinsa. Johtaa tai suunnittelet tutkimus-, kehittämis- tai innovaatiohankkeen, jossa tuotat ja analysoit uutta tietoa sekä uudistat toimintatapoja monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä. Hyödynnät tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä ja osoitat luovaa ajattelua. Raportissasi on luotu uusia näkökulmia tai kokonaisuuksia yhdistelemällä asioita uudella tavalla. Tekstisi osoittaa kykyä kriittiseen ajatteluun sekä taitoon viestiä tuloksista.