Siirry suoraan sisältöön

Osaajana kehittyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: ZZPP0500-3013

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

31.08.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TA10 - IT-instituutti

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 32

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)

Opettaja

  • Tarja Lappalainen-Kajan

Ryhmät

  • TTV18S1
    Tieto- ja viestintätekniikka

Tavoitteet

Opiskelija saa valmiudet amk-opiskeluun ja kiinnittyy osaksi opiskelu- ja toimintaympäristöä.

Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa ammatillisia vaihtoehtoja.

Opiskelija kykenee arvioimaan osaamistaan, asettamaan ammatillisia tavoitteita, tekemään opintoihinsa liittyviä valintoja ja saattamaan niitä käytäntöön.

Opiskelija saa valmiuksia työnhakuun sekä tiedostaa jatko-opiskelumahdollisuudet.

Sisältö

1. vuosi
PEREHTYMINEN JAMKIN OPPIMIS- JA TOIMINTAYMPÄRISTÖÖN
Opiskelija tekee ennakkotehtävän.
Opiskelija osallistuu orientaatiopäiviin ja yhteisiin informaatiotilaisuuksiin ja kirjaston tiedonhankintakoulutuksiin.
Opiskelija osallistuu pienryhmäryhmätyöskentelyyn (vertaistutortoiminta).
Opiskelija tiedostaa oman asemansa ja oikeutensa oppimis- ja toimintaympäristössä ja toimii eettisten ohjeiden mukaisesti.

OMA OSAAMINEN - PORTFOLION ALOITTAMINEN
• Opiskelija tunnistaa omat lähtökohtansa: millainen olen? mitä osaan? missä verkostoissa toimin? *
• Opiskelija kuvaa lähtökohtien pohjalta nykytilanteen ja pohtii ammatillisia kiinnostuksen kohteitaan ja kehittämistarpeitaan.*
• Opiskelija määrittää portfoliolleen rakenteen ja toteutustavan sekä ensimmäisen version sisällöstä huomioiden yllämainitut.

URASUUNNITTELU
• Opiskelija tuntee työ- ja koulutusmahdollisuuksiaan, pohtii ammatillisia tavoitteitaan ja suunnittelee niitä tukevia valintoja.
• Opiskelija vastaa urasuunnitelma I kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.

OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS)
• Opiskelija laatii henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS:in) ottaen huomioon urasuunnitelmansa ja portfolionsa, osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun. Opiskelija tekee opintojaksoilmoittautumiset (ASIO) ja tarvittaessa hyväksilukemista koskevat anomukset.

2. vuosi
OMA OSAAMINEN - VÄLIPORTFOLIO
• Opiskelija työstää portfoliotaan opiskelun aikana kertyneestä osaamisestaan, tuotoksistaan ja saamistaan palautteista. Portfoliossaan opiskelija kykenee reflektoimaan ja kuvaamaan osaamistaan sekä ammatti-identiteettinsä kehittymistä.
• Opiskelija kehittää portfolion visuaalista ja sisällöllistä rakennetta kohti näyteportfoliota.

URASUUNNITTELU
• Opiskelija päivittää ja pohtii ammatillisia tavoitteitaan ja niiden edistymistä osana opintoja ja tekee niitä tukevia opintoihin liittyviä jatkovalintoja.
• Opiskelija vastaa urasuunnitelma II kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.

OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS)
• Opiskelija päivittää HOPS:iaan ja miettii tutkintonsa kokonaisuutta esimerkiksi yrittäjyyden ja kansainvälistymisen tuomia mahdollisuuksia osana opintojaan.
• Opiskelija osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun.

3.-4. vuosi
OMA OSAAMINEN – NÄYTEPORTFOLIO
• Opiskelija viimeistelee työ- tai jatko-opiskelupaikan hakuun tarvittavan näyteportfolion sisällyttäen siihen myös työssä, harrastuksissa ja muissa opinnoissa saavuttamansa osaamisen.

URASUUNNITTELU
• Opiskelija valmistautuu työ- tai jatko-opiskelupaikan hakemiseen ja rekrytointitilanteisiin hyödyntäen tarjolla olevia tapahtumia ja infoja sekä Optima-työtilaan koottua aineistoa.
• Opiskelija vastaa urasuunnitelma III kysymyksiin ennen opettajatutorin kanssa käymää viimeistä henkilökohtaista HOPS-keskusteluaan.


OPINTOJEN SUUNNITTELU (HOPS)
• Opiskelija tekee tavoiteajassa valmistumiseen tähtäävän suunnitelman opintojen loppuunsaattamiseksi.
• Opiskelija tekee opintojen kokonaisarvioinnin vastaamalla AVOP-palautteeseen.
• Opiskelija osallistuu opettajatutorin järjestämään henkilökohtaiseen HOPS-keskusteluun.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaalit on koottu Moodlen työtilaan.

Opetusmenetelmät

Kontakti- ja etäopetus, oppimistehtävät ja ohjauskeskustelut.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on työelämävalmiuksia tukevia sisältöjä ja omaan ammattialaan tutustumista, kuten työpaikkoihin tutustumista ja/tai alumnivierailuja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tiettyyn ajankohtaan sidottuja tenttejä.

Kansainvälisyys

Opiskelija saa tietoa kansainvälistymismahdollisuuksista opinnoissa.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voi hyväksilukea kokonaisuudessaan. Mikäli opiskelijalla on aiempia aiheeseen liittyviä korkeakouluopintoja, voi osasuorituksien hyväksilukemisesta keskustella opettajatutorin kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientaatio opintoihin, 1 op (27 h)
JAMK opiskeluympäristönä, 1 op (27 h)
Opiskelu- ja työhyvinvointi, 1 op (27 h)
Työelämävalmiudet, 1 op (27 h)
Urasuunnittelu ja HOPS-keskustelut, 1 op (27 h)

Sisällön jaksotus

1. vuosi (3 op)
Orientaatio opintoihin
JAMK opiskeluympäristönä
Opiskelu- ja työhyvinvointi
Urasuunnittelu ja HOPS-keskustelu

2. vuosi (1 op)
Työelämävalmiudet
Urasuunnittelu ja HOPS-keskustelu

3./4. vuosi. (1 op)
Työelämävalmiudet
Urasuunnittelu ja HOPS-keskustelut

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso kestää opintojen alusta loppuun saakka.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

1. vuosi
• Opiskelija tekee ennakkotehtävän.
• Opiskelija osallistuu orientaatiopäiviin ja yhteisiin informaatiotilaisuuksiin ja kirjaston tiedonhankintakoulutuksiin.
• Opiskelija tekee alakohtaisen tutustumistehtävän / osallistuu ammattialaan liittyvään projektiin.
• Opiskelija kiinnittyy opintoihinsa ja tunnistaa omat ohjaustarpeensa. Opiskelija on päämäärätietoinen ja hän opiskelee tavoitteellisesti. Hän osaa toimia JAMKin oppimis- ja toimintaympäristössä tuntien oikeutensa ja velvollisuutensa sekä eettiset ohjeet.
• Opiskelija osallistuu pienryhmäryhmätyöskentelyyn (vertaistutortoiminta).


2. vuosi
• Opiskelija osaa hankkia ja analysoida tietoa koskien amk-opintoja, ammattialaa ja oman alansa eri ammatillisia vaihtoehtoja.
• Opiskelija kykenee arvioimaan osaamistaan, asettamaan ammatillisia tavoitteita, tekemään opintoihinsa liittyviä valintoja ja saattamaan niitä käytäntöön.
• Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan väliportfoliossa.

3.-4. vuosi
• Hän kykenee itsenäisesti ja vastuullisesti asettamaan tavoitteita omalle ammatilliselle urakehitykselleen.
• Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa kertynyttä osaamistaan suhteessa tavoittelemiinsa työtehtäviin ja vaatimustasoon sekä tutkinnon osaamistavoitteisiin.
• Opiskelija saa valmiuksia työnhakuun sekä tiedostaa kehittämistarpeensa ja jatko-opiskelumahdollisuudet.

Hän osoittaa nämä osaamisensa laatimassaan näyteportfoliossa.

Esitietovaatimukset

-