Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: ZZPP0610-3039

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)

Opettaja

  • Raija Hämäläinen

Vastuuopettaja

Raija Hämäläinen

Ryhmät

  • TTV19SM
    Tieto- ja viestintätekniikka

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis-/tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien eri vaihtoehdot
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivan kehittämis-/tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät), soveltaa niitä sekä perustella tekemänsä valinnat
- osaa arvioida kriittisesti tutkimusten/opinnäytetöiden luotettavuutta, vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulosten hyödynnettävyyttä
- tutustuu määrällisen ja laadullisen tutkimuksen sähköisiin ohjelmistoihin

Sisältö

- Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu)
- Opinnäytetyön rakenne
Kvalitatiivinen tutkimus:
- kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, aineistonkeruumenetelmät (havainnointi, haastattelu, dokumentit), aineistojen analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, harjoitukset
Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu (tutkimuslomake), mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät (tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastolliset testit, tulosten luotettavuus ja aukikirjoitus)
- sähköiset tiedonkeruumenetelmät ja aineistojen tilastolliset ohjelmat.
- harjoitukset ja sovellukset
Kehittämis- ja toimintatutkimus:
- menetelmien lähtökohdat ja käyttökohteet
- opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlen verkkotyötilassa oleva materiaali.

Kirjallisuutta:
Bister, T. 2019. Tietojenkäsittelyn opinnäytetyö: Viittoja ja karttoja tutkimisen ja kehittämisen teille. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 272. Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1144.

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015. Tutki ja kirjoita. 20. p. Helsinki: Tammi.

Kananen, J. 2019. Opinnäytetyön ja pro gradun pikaopas. Avain opinnäytetyön ja pro gradun kirjoittamiseen. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 262. Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1143.

Kananen, J. 2015. Opinnäytetyön kirjoittajan opas. Näin kirjoitan opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 202. Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1090.

Kananen, J. 2015. Verkkotutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylän amk:n julkaisuja 187. (Kirja sisältää laadullisen ja määrällisen tutkimuksen). Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1059

Kananen, J. 2014. Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä: miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 148. Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1049.

Kananen, J. 2014. Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona. Jyväskylän amk:n julkaisuja 185. Myös e-kirjana, http://ezproxy.jamk.fi:2048/login?url=https://www.booky.fi/lainaa/1058.

Liukko, S. & Perttula, S. 2021. Opinnäytetyön raportointi. Oppimateriaali. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Viitattu 1.4.2021. http://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointi/.

Opetusmenetelmät

Toteutus kokonaan verkossa: Zoom-verkkoluennot ja -webinaarit, itseopiskelu, pienryhmätyöskentely, harjoitustyöt ja oppimistehtävät. Zoom-linkki https://jamk.zoom.us/j/8786743123

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei kuulu tenttiä. Opintojaksoon kuuluvat oppimistehtävät ja harjoitustyöt aikatauluineen esitellään opintojakson aloituskerralla pe 10.9.2021 klo 12.15 (Zoom).

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 op = 135 opiskelijan työtuntia (1 op tarkoittaa keskimäärin 27 tunnin työtä)

- verkkoluennot ja webinaarit n. 20 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen (itseopiskelu) n. 40 tuntia
- oppimistehtävät ja harjoitustyöt n. 75 tuntia

Sisällön jaksotus

Toteutus kokonaan verkossa.
Aloituswebinaari pe 10.9.2021 klo 12.15 Zoomissa https://jamk.zoom.us/j/8786743123.
Syksyn muut kokoontumiset (varmistetaan aloituskerralla):
pe 24.9.2021 klo 12.15-15 ja 15.30-19
pe 8.10.2021 klo 15.30-19
pe 29.10.2021 klo 12.15-15
pe 12.11.2021 klo 12.15-15

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso arvioidaan skaalalla 0-5. Arviointiperusteet esitellään opintojakson aloituskerralla pe 10.9.2021 klo 12.15-15 Zoomissa https://jamk.zoom.us/j/8786743123

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1) Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
- tietää, miten hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja.

Tyydyttävä (2) Opiskelija
- osaa hankkia omaa tutkimus-tai kehittämisaluettaan koskevaa tietoa
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3) Opiskelija - osaa itsenäisesti hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti - osaa valita ja käyttää työssään siihen soveltuvaa tutkimus-/kehittämismenetelmää - tuntee tutkimuseettiset periaatteet

Kiitettävä (4) Opiskelija - osaa valita perustellusti omaan tutkimus-/kehittämistyöhönsä soveltuvan tutkimus-/kehittämisotteen ja -menetelmän sekä käyttämään sitä - osaa tarkastella työnsä vahvuuksia ja heikkouksia - osaa toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti - pystyy viestimään analyyttisesti ja objektiivisesti tutkimus-/kehittämissuunnitelmastaan sekä kirjallisesti että suullisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija - osaa hankkia laajasti tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin - osaa analysoida tutkimus-tai kehittämismenetelmien eroja ja perustellusti soveltaa menetelmiä omaan työhönsä - osaa analysoida ja arvioida työnsä tuloksia sekä kriittisesti tarkastella työnsä vahvuuksia ja heikkouksia

Esitietovaatimukset

Riittävä perehtyneisyys omaan ammattialueeseen.