• Kehittämis- ja tutkimustoiminta (ZZPP0620-3108),
         09.01.2023 – 14.04.2023,  5 op  (TTV20S5, ...) — Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus
    Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.

    Opintojakson osaamiset:
    Eettinen osaaminen
    Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
    Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

    EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
    Tutkimukset ja tiedonhaku
    Tekniikan soveltaminen käytäntöön
    Viestintä ja tiimityö

    Opintojakson tavoitteet
    Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis- ja tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien yleisimmät vaihtoehdot. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät). Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin, osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen ja suunnitelman, jossa perustelet tekemäsi menetelmälliset valinnat. Tunnet opinnäytetyötä koskevan tutkimusetiikan ja toimit niiden ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti.
    Sisältö
    Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, avoin tiede)

    Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset

    Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö

    Kuvaileva kirjallisuuskatsaus menetelmänä
    - tutkimuskysymysten asettaminen, aineiston haku ja hankinta, aineiston keruu, aineiston laadun arviointi ja aineiston analysointi

    Kvalitatiivinen tutkimus:
    - yleisimmät kvalitatiiviset aineistonkeruumenetelmät, analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu

    Kvantitatiivinen tutkimus:
    - aineistonkeruu, mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät perustasolla hyödyntämällä esim. Webropolin analysointimenetelmiä (esim. tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastollinen merkitsevyys), määrällisen tutkimuksen luotettavuustarkastelu (reliabiliteetti ja validiteetti)

    Tutkimuksellinen kehittämistoiminta:
    - kehittämisongelmien/-kysymysten asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi

    Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Välttävä 1
    Opiskelija tuntee kehittämis- ja tutkimusprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

    Tyydyttävä 2
    Opiskelija osaa hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa. Hän tunnistaa kehittämis- ja tutkimusmenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Hyvä 3
    Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä. Hän osaa valita opinnäytetyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusmenetelmän. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

    Kiitettävä 4
    Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa valita omaan kehittämis- tai tutkimustyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusotteen ja -menetelmän ja perustella valintansa. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen 5
    Opiskelija osaa hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin
    Hän osaa analysoida kehittämis- ja tutkimusmenetelmien eroja ja perustella kehittämis- tai tutkimusmenetelmien valinnan opinnäytetyöhönsä. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

    Opetuskieli

    Suomi

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Toteutus kokonaan verkossa: Zoom-verkkoluennot ja -webinaarit, itseopiskelu, pienryhmätyöskentely, harjoitustyöt ja oppimistehtävät. Zoom-linkki https://jamk.zoom.us/j/8786743123

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Moodlen verkkotyötilassa oleva materiaali.

    Kirjallisuutta:
    Aaltio, I., Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Helsinki: Gaudeamus.

    Bister, T. 2019. Tietojenkäsittelyn opinnäytetyö: Viittoja ja karttoja tutkimisen ja kehittämisen teille. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 272. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

    Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015. Tutki ja kirjoita. 20. painos. Helsinki: Tammi.

    Kananen, J. 2015. Opinnäytetyön kirjoittajan opas. Näin kirjoitan opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 202. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

    Kananen, J. 2015. Verkkotutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylän amk:n julkaisuja 187. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. (Kirja sisältää laadullisen ja määrällisen tutkimuksen).

    Kananen, J. 2019. Opinnäytetyön ja pro gradun pikaopas. Avain opinnäytetyön ja pro gradun kirjoittamiseen. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 262. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

    Liukko, S. & Perttula, S. Opinnäytetyön raportointi. Oppimateriaali. Uusin versio. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu. https://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointiohje/.

    Puusa, A., Juuti, P., Aaltio, I., Siltaoja, M., Puusa, A. & Sorsa, V. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Helsinki: Gaudeamus.

    Tang, H. 2021. Engineering research: Design, methods, and publication. John Wiley & Sons, Ltd.

    Valli, R. & Aaltola, J. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 5., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

    Valli, R. & Aarnos, E. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu : virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 5., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

    Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä: Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus.

    Opettaja

    Raija Hämäläinen

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojaksoon ei kuulu tenttiä. Opintojaksoon kuuluvat oppimistehtävät ja harjoitustyöt aikatauluineen esitellään opintojakson aloituskerralla ke 11.1.2023 klo 11.30-13 (Zoom).

    Ajoitus

    09.01.2023 - 14.04.2023

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Opintojakson laajuus 5 op = 135 opiskelijan työtuntia (1 op tarkoittaa keskimäärin 27 tunnin työtä)

    - verkkoluennot ja webinaarit n. 20 tuntia
    - opiskelumateriaaliin perehtyminen (itseopiskelu) n. 40 tuntia
    - oppimistehtävät ja harjoitustyöt n. 75 tuntia

    Ilmoittautumisaika

    01.11.2022 - 05.01.2023

    Aikataulu

    Toteutus kokonaan verkossa: https://jamk.zoom.us/j/8786743123
    Luennot keskiviikkoisin klo 11.30-13 Zoomissa. Aloitus ke 11.1.2023.

    Ryhmä
    • TTV20S5
    • TTV20S3
    • TTV20S2
    • TTV20S1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.

    Paikkoja

    0 - 35

    Arviointimenetelmät

    Opintojakso arvioidaan skaalalla 0-5. Arviointiperusteet esitellään opintojakson aloituskerralla.

    Tutkinto-ohjelma

    Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)

    Toteutustapa

    Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Teknologiayksikkö