Siirry suoraan sisältöön

Yrittäjyys (3 op)

Toteutuksen tunnus: ZZPP0710-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 12.01.2021

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Avoin AMK

Opettaja

  • Anu Pelkonen

Vastuuopettaja

Anu Pelkonen

Ajoitusryhmät

  • Monimuotoinen opetus 1 (Paikkoja: 30. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • ZJA19SSHKD
    Avoin amk, KKD, Hyvinvointivalmennus

Pienryhmät

  • Monimuotoinen opetus 1

Tavoitteet

1. Opiskelija tietää, mitä ovat sisäinen yrittäjyys, yrittäjäksi ryhtyminen sekä yrittäjyyden ja innovaatioiden merkitys yhteiskunnassa
2. Opiskelija ymmärtää kannattavan yritystoiminnan periaatteet ja omaan alaan liittyvää liiketoimialalogiikkaa
3. Opiskelija ymmärtää asiakkuuden roolin liike- ja muussa toiminnassa ja osaa soveltaa näitä tietoja tunnistaakseen asiakkaat omalle osaamiselleen
4. Opiskelija osoittaa kykyä johtaa itseään yrittäjämäisesti asiakaslähtöisessä ryhmässä
5. Opiskelija osaa tunnistaa asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita sekä jalostaa niistä tuotemahdollisuuksia (tai liiketoimintamahdollisuuksia)
6. Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää omia yrittäjyyteen liittyviä valmiuksiaan ja asenteitaan.
7. Opiskelija tuntee ja osaa hyödyntää JAMK yrittäjyys ja innovaatioympäristöjä sekä niihin liittyviä tukipalveluja.

Sisältö

Yrittäjyysosion pääosa toteutetaan yksikkö-, tulosalue- tai tutkinto-ohjelmakohtaisissa ryhmissä. Opintojaksoon sisältöön kuuluu omien kokemuksien, havaintojen ja hankitun tiedon perusteella muodostettu näkemys yksittäisestä markkinoiden tarpeista tai kysynnästä, jonka tyydyttämiseksi kehittään oma kokonaisratkaisu (tuotekonseptin). Opiskelijoiden pienryhmät pohtivat ideansa liiketoimintamahdollisuuksia ja jakavat ryhmiensä ideoita ja niiden onnistumismahdollisuuksia opintojakson muille opiskelijoille. Tuoteideoita testataan potentiaalisilla asiakkailla ja jatkokehitetään saadun palautteen perusteella. Kehityksen työkaluna ja viestinnän apuvälineenä käytetään liiketoimintakaaviota (Business Model Canvas) ja asikasarvokaaviota (Value Proposition Canvas). Opiskelijat hankkivat perustietoa yrittäjyydestä ja kannattavasta liiketoiminnasta toiminnallisilla tavoilla. Opiskelijat testaavat omia yrittäjyysvalmiuksiaan ja laajentavat ymmärrystä toimialastaan yritystarinoiden avulla.

Aika ja paikka

30.10.2020 klo 8.15-9.45 Orientaatio opintojaksoon
11.12.2020 klo 8.15-11.30 Oppimispiiri, Business Model Canvasiin sekä kustannuslaskelmaan perehtyminen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkkomateriaali

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly tenttejä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

1. Asiakkuus- ja yrittäjyysanalyysi monialaisesta toimintaympäristöstä (15 %)
2. Aktiivinen osallistuminen ryhmien ideointi- ja innovaatiotoimintaan sekä JAMKin yrittäjyysvalmentajien tukeen ja ohjaukseen (70 %)
3. Toiminnan kuvaukset, tulosten ja tuotosten esittelyt (mm. liikeidean esittäminen) sekä arvioinnit omasta ja ryhmän toiminnasta (15 %)

Lähiopetus 5h
Webinaari 2h (yhdessä sovittuna ajankohtana)
Itsenäinen oppiminen 54h
Ryhmätyöskentely 20h

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattua työskentelyä 7h, itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä 74h

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 30 paikkaa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Oppimisen arviointi on ns. kehittävää arviointia. Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli. Arvioinnin kohteet on kuvattu ”Suoritukset” - kohdassa.
Oppimistulokset arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin.
Opintojakson arviointikriteerit ovat:
Aktiivinen osallistuminen, oppimistehtävien ja harjoituksien hyväksytty suoritus.
Lisäksi arvioinnissa kiinnitetään huomiota siihen, että opiskelijan näytöt ja analyysit yrittäjyysorientaatiosta, asiakkuuksista ja toimintaympäristöstä osoittavat sellaista ymmärrystä, joka on mahdollista konkretisoida kannattavaksi toiminnaksi. Opiskelija osoittaa aloitteellisuutta ja vastuunkantokykyä. Opiskelija tunnistaa joitakin potentiaalisia asiakkuuksia osaamiselleen. Opiskelija toimii aktiivisesti yhteisön jäsenenä.