Siirry suoraan sisältöön

Yrittäjyys (3 op)

Toteutuksen tunnus: ZZPP0710-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Avoin AMK

Opettaja

  • Suvi Salminen

Vastuuopettaja

Suvi Salminen

Ryhmät

  • ZJA19SSKKD
    Avoin amk, KKD, Kotikuntoutus kotihoidossa

Tavoitteet

1. Opiskelija tietää, mitä ovat sisäinen yrittäjyys, yrittäjäksi ryhtyminen sekä yrittäjyyden ja innovaatioiden merkitys yhteiskunnassa
2. Opiskelija ymmärtää kannattavan yritystoiminnan periaatteet ja omaan alaan liittyvää liiketoimialalogiikkaa
3. Opiskelija ymmärtää asiakkuuden roolin liike- ja muussa toiminnassa ja osaa soveltaa näitä tietoja tunnistaakseen asiakkaat omalle osaamiselleen
4. Opiskelija osoittaa kykyä johtaa itseään yrittäjämäisesti asiakaslähtöisessä ryhmässä
5. Opiskelija osaa tunnistaa asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita sekä jalostaa niistä tuotemahdollisuuksia (tai liiketoimintamahdollisuuksia)
6. Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää omia yrittäjyyteen liittyviä valmiuksiaan ja asenteitaan.
7. Opiskelija tuntee ja osaa hyödyntää JAMK yrittäjyys ja innovaatioympäristöjä sekä niihin liittyviä tukipalveluja.

Sisältö

Yrittäjyysosion pääosa toteutetaan yksikkö-, tulosalue- tai tutkinto-ohjelmakohtaisissa ryhmissä. Opintojaksoon sisältöön kuuluu omien kokemuksien, havaintojen ja hankitun tiedon perusteella muodostettu näkemys yksittäisestä markkinoiden tarpeista tai kysynnästä, jonka tyydyttämiseksi kehittään oma kokonaisratkaisu (tuotekonseptin). Opiskelijoiden pienryhmät pohtivat ideansa liiketoimintamahdollisuuksia ja jakavat ryhmiensä ideoita ja niiden onnistumismahdollisuuksia opintojakson muille opiskelijoille. Tuoteideoita testataan potentiaalisilla asiakkailla ja jatkokehitetään saadun palautteen perusteella. Kehityksen työkaluna ja viestinnän apuvälineenä käytetään liiketoimintakaaviota (Business Model Canvas) ja asikasarvokaaviota (Value Proposition Canvas). Opiskelijat hankkivat perustietoa yrittäjyydestä ja kannattavasta liiketoiminnasta toiminnallisilla tavoilla. Opiskelijat testaavat omia yrittäjyysvalmiuksiaan ja laajentavat ymmärrystä toimialastaan yritystarinoiden avulla.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan syyslukukauden 2020 aikana jaksoilla 1 ja 2. Kontaktiopetus Lutakon kampuksella Dynamossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Blank,Dorf: The Startup Owner's Manual
Osterwalder&al.: Value Proposition Design
Osterwalder&Pigneur: Business Model Generation

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät
Oppimismenetelmät
- käänteinen luokkahuone (flipped learning)
- projektioppiminen

Opiskeluusi opintojaksolla sisältyy työpajatyöskentelyä, ryhmätöitä, itsenäistä työskentelyä, valmennuksia ja asiantuntijaluentoja. Opiskelussa ja opetuksessa tehdään yhteistyötä alueen yritysten ja yrittäjyys kumppaneiden/verkostojen kanssa (esim.Jyväskylän Yritystehdas, JES, EduFutura). Keskeisin osa oppimista on Sinun oma toiminta ja sen itsearviointi. Tapaamisiin (kuten luennot, ryhmätöskentely) tulet aina valmistautuneena. Opintojakso tukee sellaista oppimiskulttuuria, missä opit yksilönä ja ryhmissä kohtaamaan ja käsittelemään ohjaajien tuella epävarmuutta ja epäonnistumista sekä vahvistamaan riskinottamista, uskallusta ja päätöksentekokykyä sekä valmiutta viedä asiat käytäntöön ja tavoitteellisesti päätökseen. Työskentelet pienryhmässä, jossa synnytätte liikeidean. Arvioitte idean liiketoimintapotentiaalia ja asiakasarvoa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Yritysvierailu, vierailevat luennoitsijat.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimisen kontrollointi kotitehtävien ja oppimispäiväkirjan avulla. Oppimispäiväkirja palautettava kahden viikon kuluessa opintojakson päättymisestä.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 30 paikkaa (Kotikuntoutus kotihoidossa -kkd:n opiskelijat)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Oppimisen arviointi on ns. kehittävää arviointia. Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli. Arvioinnin kohteet on kuvattu ”Suoritukset” - kohdassa.
Oppimistulokset arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin.
Opintojakson arviointikriteerit ovat:
Aktiivinen osallistuminen, oppimistehtävien ja harjoituksien hyväksytty suoritus.
Lisäksi arvioinnissa kiinnitetään huomiota siihen, että opiskelijan näytöt ja analyysit yrittäjyysorientaatiosta, asiakkuuksista ja toimintaympäristöstä osoittavat sellaista ymmärrystä, joka on mahdollista konkretisoida kannattavaksi toiminnaksi. Opiskelija osoittaa aloitteellisuutta ja vastuunkantokykyä. Opiskelija tunnistaa joitakin potentiaalisia asiakkuuksia osaamiselleen. Opiskelija toimii aktiivisesti yhteisön jäsenenä.