ICT-valmiudetLaajuus (3 op)
Tunnus: ZZ00CB60
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
- englanti
Vastuuhenkilö
- Teija Koskinen
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Kun olet käynyt tämän opintojakson, osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa opiskelussasi. Sinulla on perustiedot tekijänoikeuksista, tietoturvasta, tietosuojasta sekä niiden vaikutuksesta opiskeluusi ja työelämään. Osaat käyttää monipuolisesti tekstinkäsittelyn, esitysgrafiikan ja taulukkolaskennan toimisto-ohjelmia. Osaat osallistua ja luoda verkkokokouksen sekä käyttää ryhmätyövälineitä.
Opintojakson osaamiset
Eettisyys
Opiskelija kykenee vastaamaan omasta toiminnastaan ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alansa ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
Opiskelija ottaa toiset huomioon ja edistää tasa‐arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta.
Oppimaan oppiminen
Opiskelija arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Työelämässä toimiminen
Opiskelija osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään.
Opintojakson tavoite
Sinulla on perustiedot tekijänoikeuksista, tietoturvasta sekä niiden merkityksestä. Osaat käyttää monipuolisesti tekstinkäsittelyn, esitysgrafiikan ja taulukkolaskennan toimisto-ohjelmia.
Sisältö
Tietotekniikan perusteet -osioissa opiskelet tietotekniikan peruskäsitteistön ja tietokoneen laitteiston. Perehdyt myös tekijänoikeuteen, ergonomiaan ja ICT-alan ympäristövaikutuksiin sekä Teamsiin kommunikaatio- ja ryhmätyövälineenä.
Tekstinkäsittely -osioissa opiskelet keskeiset toiminnot pitkien, moniosaisten asiakirjojen (esim. Jamkin raportit) käsittelyyn ja opettelet laatimaan asiakirjastandardin mukaisen asiakirjan.
Taulukkolaskenta -osioissa opiskelet taulukkolaskentaohjelman perustoiminnot, yleisimmät funktiot sekä kaavioiden tekemisen ja niiden soveltamisen ohjelmassa.
Esitysgrafiikka -osioissa opiskelet ohjelman käyttämistä monipuolisen ja selkeän esityksen laatimiseksi. Opiskelet myös esityksen hallinnan ja muokkaamisen perustyylin avulla.
Tutkinto-ohjelmakohtaisesti opintojaksoon voi sisältyä myös muita yhdessä sovittavia, osaamisen kannalta hyödyllisiä tietotekniikan aihepiirejä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn suorituksen saavuttaaksesi sinun tulee osoittaa, että hallitset tietotekniset perustaidot opiskelun ja työelämän edellyttämällä tasolla. Sinulla on myös valmiuksia kehittää omaa tietoteknistä osaamistasi. Osaamisesi arvioidaan palautettavien harjoitustöiden perusteella.
Sinulla on perustiedot tekijänoikeuksista, tietoturvasta sekä niiden merkityksestä. Osaat käyttää monipuolisesti tekstinkäsittelyn, esitysgrafiikan ja taulukkolaskennan toimisto-ohjelmia. Tunnistat ja osaat käyttää organisaation tarjoamia ryhmätyö- ja verkkoviestintävälineitä.
Lisätiedot
Opintojaksosta voi anoa hyväksilukua, jos vastaavasta Jamkissa suoritetusta opintojaksosta on kulunut enintään 3 vuotta ja todistus vastaavasta suorituksesta on liitettävä mukaan. Ohjeet ja lomakkeet löytyvät Jamkin opiskelijalle www-sivuilta ja eahot -menettelystä.
Mikäli opiskelija ei ole suorittanut aiempaa tutkintoa Jamkista tai hänellä ei ole opintojaksoa suoritettuna Jamkissa muuten, hänen tulee hyväksiluvun lisäksi palauttaa itse tehty Jamkin raportointiohjeen mukainen raporttipohja opintojakson opettajalle. Tämän lisäksi opiskelijan tulee kirjoittaa erillinen selvitys ICT-osaamisestaan muotoiltuna asiakirjastandardin SFS2487 mukaan, koska pelkkä merkintä todistuksessa ei kerro kaikkea kurssin/opintojakson sisällöstä. Tällöin varmistutaan opintojen yhteensopivuudesta.
Enrollment
01.08.2023 - 22.08.2024
Timing
22.08.2024 - 18.12.2024
Number of ECTS credits allocated
3 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Business
Teaching languages
- English
Seats
0 - 500
Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Logistics
- Bachelor's Degree Programme in Construction and Civil Engineering
- Bachelor's Degree Programme in Energy and Environmental Technology
- Bachelor's Degree Programme in Electrical and Automation Engineering
- Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
- Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
- Bachelor's Degree Programme in Construction Management
- Bachelor's Degree Programme in Agricultural and Rural Industries
- Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
- Bachelor's Degree Programme in Automation and Robotics
Teachers
- Teemu Siikaniemi
- Henri Tervakoski
Groups
-
TIC24S2Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
-
ZJATTV24S2Avoin amk, Tieto- ja viestintätekniikka, Päivä
-
TTV24S2Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
-
TTV24S3Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
-
ZJATTV24S3Avoin amk, Tieto- ja viestintätekniikka, Päivä
-
ZJATAR24SSAvoin amk, Automation and Robotics, Päivä
-
ZJATTV24SMAvoin amk, Tieto- ja viestintätekniikka, Monimuoto
-
TTV24SMTieto- ja viestintätekniikka (AMK)
-
TLP24VSBachelor's Degree Programme in Purchasing and Logistics Engineering (AMK) vaihto-opiskelu/Exchange studies
-
TTV24S1Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
-
TAR24S1Bachelor's Degree Programme in Automation and Robotics
-
TIC24S1Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
-
TLP24S1Bachelor's Degree Programme in Purchasing and Logistics Engineering
Objective
The objectives of the course
Upon completion of this course you know how to use information and communication technology with your studies. You have a basic knowledge of immaterial rights, information security, data privacy and their impact on your studies and work life. You can use the office software such as word processing, presentation graphics and spreadsheet calculating diversely. You can participate and create network meeting and use the teamwork tools.
Course competences
Ethics
You are able to take responsibility for their own actions and their consequences and reflects on them in accordance with the ethical principles and values of their field.
You take others into account and promote equality and non-discrimination.
Learning to learn
You assess and develop your competence and learning methods in different learning environments.
Operating in a workplace
You are able to act professionally in communication and interaction situations at a workplace.
You utilise the opportunities offered by technology and digitalisation in your work.
The learning objectives of the course
You have basic knowledge of immaterial rights, information security, data privacy and their impact on your studies and work life. You can use the office software such as word processing, presentation graphics and spreadsheet calculating diversely.
Content
In Basics of ICT module you will study the basic concepts of information and communication technology. You will also study basic concepts of immaterial rights, ergonomics, the environmental impact of ICT and Microsoft Teams as a communication and cooperative tool.
In Word Processing module you will study the key functions of word processing software to enable drawing up of documents conforming to document standard and reports conforming to the JUAS reporting instructions.
In Spreadsheet module you will study the software key operations, most common functions and charts and their practical usage.
In Presentation graphics module you will study how to use a presentation graphics software to prepare a high-quality presentation. You will also study how to control and edit the presentation by using the master slides.
The course may also include on a degree program specific basis other key information technology sectors required for field-specific skills.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Theory material for ICT Skills. https://oppimateriaalit.jamk.fi/en/ict-valmiudet/basics_of_ict/
Teaching methods
You will be studying the contents of this course using videomaterial. Videos consist of basic functionalities and their use. After familiarizing yourself with the functionalities, you will be applying the contents into practise in weekly exercises and in larger assignments that combine the contents of weekly exercises.
Exam schedules
The overall assessment of the course is done in three phases based on the weekly exercises and learning assignments. Assessment phases can be considered as an "exam and it's re-takes". In case the course is not yet completed at the time of first / second assessment phase, you have possibility to complete the course before the last assessment.
Student workload
Time consumption based on course credits is 81 hours.
- Learning the weekly topic, weekly exercises, 11 pcs: 60 h
- Learning assignments: 21 h
Further information
Assessment of the course is implemented as continuous assessment. You will be given feedback in the e-learning environment, related to your returns. This supports continuous working on the course.
Assessment is done based on criteria of the weekly exercises and learning assignments, that are presented at the beginning of the course. Passing the course requires passing all the exercises and assignments.
Evaluation scale
Pass/Fail
Assessment criteria, approved/failed
To pass this course you must demonstrate that you master the basic ICT skills at a level required by your studies and working life. You are also capable of improving your ICT skills. Your abilities are assessed based on the course assignments and tasks.
You have basic knowledge of immaterial rights, information security, data privacy and their impact on your studies and work life. You can use the office software such as word processing, presentation graphics and spreadsheet calculating diversely. You recognize and can use the teamwork and network communication tools your organization provides.
Further information
The course can be accredited if the previous course is completed in UAS within the last 3 years. The excerpt of the study card must be included with the accreditation documents. The documents and the instructions are available on UAS. For students web pages and the accreditation process.
If you have no prior credits or degree directly from UAS, you will also create the UAS reporting model in addition with the accreditation documents. Also the student will include a separate document formatted according to the SFS2487 standard document covering the description of the content of the previous ICT course/courses. This is done in order to verify the content of the previous course/courses.