Mielenterveys- ja päihdetyön erityiskysymykset (5 op)
Toteutuksen tunnus: YS00BN84-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Katja Kokkinen
Vastuuopettaja
Katja Kokkinen
Ryhmät
-
YSY20STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on syventää ymmärrystä mielenterveys- ja päihdetyön erityiskysymyksistä.
Opintojakson jälkeen osaat arvioida kriittisesti mielenterveys- ja päihdetyön alueella omaa spesifiä osaamisaluettasi (esimerkiksi lastenpsykiatria, oikeuspsykiatria, mielenterveyttä edistävä toiminta) suhteessa sitä ohjaaviin säädöksiin, lakeihin ja suosituksiin. Tunnistat oman spesifin osaamisalueesi kehittämisen kohteita ja osaat tarkastella näitä kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen. Lisäksi osaat kuvata kehittämisehdotuksia ja toimintasuunnitelman näiden toteuttamiseksi käytännössä omalla spesifillä osaamisalueellaan
Sisältö
- Spesifiä mielenterveys- ja päihdetyön alueen toimintaa ohjaavat säädökset, lait ja suositukset (opiskelijan nykyisen työn mukaisesti)
- Spesifin osaamisalueen käytäntöjä koskeva näyttöön perustuva tieto
- Kehittämisehdotuksista toimintasuunnitelmaan ja käytännön toteutukseen Peppa –mallin mukaan
Aika ja paikka
Intensiivipäivät 25.-26.9.2023 Oulun ammattikorkeakoulussa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjasta Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Soveltuvin osin.
Ahonen P. (2012) Kliininen asiantuntija. Uutta osaamista ylemmästä ammattikorkeakoulu tutkinnosta. Raportteja 130 Turun Ammattikorkeakoulu. Tampereen yliopistopaino 2012 http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522162588.pdf
Bovero M, Giacomo C, Ansari M, Roulin MJ (2018). Role of advanced nurse practitioners in the care pathway for children diagnosed with leukemia. European Journal of Oncological Nursing. Oct; 36:68-74. doi: 10.1016/j.ejon.2018.08.002. Epub 2018 Aug 25.
Tölli S, Kontio R, Partanen P, Häggman-Laitila, A. (2021) Conceptual framework for a comprehensive competence in managing challenging behaviour: The views of trained instructors. Journal of Mental Health Nursing, 2021;00:1–14. https://doi.org/10.1111/ jpm.12722
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä, kaksi peräkkäistä intensiivipäivää Oulussa (sisältää luentoja, ryhmätöitä), kirjallinen tehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä 1 op, intensiivipäivät 1 op, opintojakson kirjallinen tehtävä 3 op
Sisällön jaksotus
Opintojakson ennakkotehtävä annetaan noin kuukausi ennen intensiivipäiviä. Kirjallinen tehtävä annetaan intensiivipäivillä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on osa Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät YAMK-opinnot opintokokonaisuutta eikä sitä voi suorittaa erillisenä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojakson arvosana muodostuu opintojakson kirjallisen tehtävän perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Saadaksesi arvosanan 1 tai 2 kykenet hakemaan tietoa opintojakson aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä. Kykenet soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa, mutta et osoita aihealueen kriittistä arviointia. Osallistumisesi opintojaksolle on vaihtelevaa ja kirjallisissa tehtävissä tuotat vain osin tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Saadaksesi arvosanan 3 tai 4 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista, että kansainvälisistä tietolähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella. Osaat tehdä analyysiä ja synteesiä aihealueesta ja osoitat kykeneväsi käyttämään hankkimaasi tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Saadaksesi arvosanan 5 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin. Osoitat syvällisen näkemyksen aihealueesta ja kykenet kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia, tutkimukseen perustuvia toimintatapoja. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat selkeää, tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.
Lisätiedot
Opintojakson järjestää Oulun ammattikorkeakoulu