Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdetyön erityiskysymykset (5 op)

Toteutuksen tunnus: YS00BN84-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Opettaja

  • Katja Kokkinen

Vastuuopettaja

Katja Kokkinen

Ryhmät

  • YSY20ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
  • YSY20SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
  • YSY21SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
  • YSY21ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on syventää ymmärrystä mielenterveys- ja päihdetyön erityiskysymyksistä.

Opintojakson jälkeen osaat arvioida kriittisesti mielenterveys- ja päihdetyön alueella omaa spesifiä osaamisaluettasi (esimerkiksi lastenpsykiatria, oikeuspsykiatria, mielenterveyttä edistävä toiminta) suhteessa sitä ohjaaviin säädöksiin, lakeihin ja suosituksiin. Tunnistat oman spesifin osaamisalueesi kehittämisen kohteita ja osaat tarkastella näitä kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen. Lisäksi osaat kuvata kehittämisehdotuksia ja toimintasuunnitelman näiden toteuttamiseksi käytännössä omalla spesifillä osaamisalueellaan

Sisältö

- Spesifiä mielenterveys- ja päihdetyön alueen toimintaa ohjaavat säädökset, lait ja suositukset (opiskelijan nykyisen työn mukaisesti)
- Spesifin osaamisalueen käytäntöjä koskeva näyttöön perustuva tieto
- Kehittämisehdotuksista toimintasuunnitelmaan ja käytännön toteutukseen Peppa –mallin mukaan

Aika ja paikka

Intensiivipäivät 25.-26.9.2023 Oulun ammattikorkeakoulussa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjasta Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Soveltuvin osin.
Ahonen P. (2012) Kliininen asiantuntija. Uutta osaamista ylemmästä ammattikorkeakoulu tutkinnosta. Raportteja 130 Turun Ammattikorkeakoulu. Tampereen yliopistopaino 2012 http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522162588.pdf
Bovero M, Giacomo C, Ansari M, Roulin MJ (2018). Role of advanced nurse practitioners in the care pathway for children diagnosed with leukemia. European Journal of Oncological Nursing. Oct; 36:68-74. doi: 10.1016/j.ejon.2018.08.002. Epub 2018 Aug 25.
Tölli S, Kontio R, Partanen P, Häggman-Laitila, A. (2021) Conceptual framework for a comprehensive competence in managing challenging behaviour: The views of trained instructors. Journal of Mental Health Nursing, 2021;00:1–14. https://doi.org/10.1111/ jpm.12722

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä, kaksi peräkkäistä intensiivipäivää Oulussa (sisältää luentoja, ryhmätöitä), kirjallinen tehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä 1 op, intensiivipäivät 1 op, opintojakson kirjallinen tehtävä 3 op

Sisällön jaksotus

Opintojakson ennakkotehtävä annetaan noin kuukausi ennen intensiivipäiviä. Kirjallinen tehtävä annetaan intensiivipäivillä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on osa Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät YAMK-opinnot opintokokonaisuutta eikä sitä voi suorittaa erillisenä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson arvosana muodostuu opintojakson kirjallisen tehtävän perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Saadaksesi arvosanan 1 tai 2 kykenet hakemaan tietoa opintojakson aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä. Kykenet soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa, mutta et osoita aihealueen kriittistä arviointia. Osallistumisesi opintojaksolle on vaihtelevaa ja kirjallisissa tehtävissä tuotat vain osin tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Saadaksesi arvosanan 3 tai 4 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista, että kansainvälisistä tietolähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella. Osaat tehdä analyysiä ja synteesiä aihealueesta ja osoitat kykeneväsi käyttämään hankkimaasi tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Saadaksesi arvosanan 5 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin. Osoitat syvällisen näkemyksen aihealueesta ja kykenet kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia, tutkimukseen perustuvia toimintatapoja. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat selkeää, tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.

Lisätiedot

Opintojakson järjestää Oulun ammattikorkeakoulu