Siirry suoraan sisältöön

Laadullinen tutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YZZZ0130-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 06.01.2023

Ajoitus

10.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Organisaation ja talouden johtaminen, ylempi AMK
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
  • Digitaalinen toimitusketju, ylempi AMK
  • Logistiikka, ylempi AMK
  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
  • Verkostojohtaminen, ylempi AMK, teknologia
  • Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK

Opettaja

  • Sari Järvinen

Vastuuopettaja

Sari Järvinen

Ryhmät

  • YSY22SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
  • YSY22ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
  • YSY22SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
  • ZJAYSB22S1
    Avoin AMK, sote, Projektijohtaminen, YAMK-polku
  • ZJAYSV22S1
    Avoin AMK, sote, Verkostojohtaminen, YAMK-polku
  • YSV21S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • ZJAYSY22ST
    Avoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
  • YSB21S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • ZJAYSY22SK
    Avoin AMK, sote, Kliininen asiantuntija, YAMK-polku
  • ZJAYSY22SM
    Avoin AMK, sote, Monialainen kuntoutus, YAMK-polku

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on, että osaat tulkita ja arvioida laadullisia tutkimuksia ja osaat hyödyntää laadullista tutkimusta ja sen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

Osaamiset
- Eettinen osaaminen; Osaat toteuttaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössäsi
- Oppimaan oppiminen; Osaat hankkia, kriittisesti arvioida ja tuottaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden.
- Ennakoiva kehittäminen; Osaat toteuttaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä soveltaa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.

Opintojakson suoritettuasi osaat tulkita ja selittää laadullisen tutkimuksen teoreettisia perusteita ja menetelmiä. Osaat kriittisesti arvioida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön ottaen huomioon laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksen tai kehittämistyön soveltaen erilaisia laadullisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.

Sisältö

Laadullisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
Tutkimusaiheen rajaus ja tutkimustehtävän/ongelman muodostaminen
Laadullisen tutkimuksen prosessi
Keskeiset aineiston keruumenetelmät laadullisessa tutkimuksessa
Erilaiset kirjallisuuskatsaustyypit
Keskeiset aineiston analysointimenetelmät laadullisessa tutkimuksessa
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus
Laadullisen tutkimuksen eettiset kysymykset

Aika ja paikka

Toteutusaika 10.1-30.4.2023 (Moodle auki)

I Webinaari 12.1.2023 kello 16-19
II Webinaari 31.1..2023 kello 16-19
III Webinaari 8.3.2023 kello 16-19
Seminaari online 26.4.2023 kello 8-16

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Holloway, I. & Galvin K. (2017). Qualitative Research in Nursing and Healthcare.
John Wiley & Sons, Incorporated. 4th ed. Ebook

Kyngäs, H., Mikkonen, K. & Kääriäinen, M. (2020) The Application of Content Analysis in Nursing Science Research. Springer Nature, Switzerland. eBook

TAI

Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop.

TAI

Klenke, K. 2008. Qualitative Research in the Study of Leadership. Great Britain: Emerald.

Lisämateriaalia:

Creswell, J. & Poth, C.N. 2018. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. Los Angeles: SAGE Publications, Inc.
Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. 2011. Handbook of qualitative research. 2011. Lincoln. 4. edition. London: Sage.
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia: Elsevier/Saunders cop.
Elo, S. & Kyngäs, H. 2008. The qualitative content analysis process. Advanced Nursing 62(1), 107–115.
Resnik D. B. 2011. What is Ethics in Research & Why is It Important? National institute of health science. Available at: http://www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/whatis.cfm
Silverman, D. 2014. Interpreting qualitative data. Methods for analysing talk, text and interaction. 5.painos. London:Sage.
Gerrish, K. & Lathlean, J. 2015. The Research process in Nursing. Wileys & Blackwell. Section 4 and chapter 34. Ebook
Tuomi, J, & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu laitos. Helsinki: Tammi.

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus, jossa hyödynnetään verkko-opiskelua sekä itsenäistä opiskelua ja vertaistukea.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 14 h
Online seminaari, jossa esitellään "mini-tutkimus" 7 h
Itsenäinen työskentely: kirjallisuuteen perehtyminen, oppimistehtävien työstäminen sekä seminaariesityksen valmistelu 114 h

Yhteensä 135 h

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä1
Opiskelija tietää laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia laadullisia aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija ymmärtää miten arvioidaan laadullista tutkimusta. Opiskelija tuntee miten laadullista tutkimusta on sovellettu oman alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Tyydyttävä 2
Opiskelija soveltaa laadullisen tutkimuksen teoreettisia perusteita, vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija osaa toteuttaa laadullisen aineiston keruun, joka soveltuu erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija osaa soveltaa laadullista tutkimusta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija hallitsee laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija osaa analysoida erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön. Opiskelija osaa analysoida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Kiitettävä 4
Opiskelija osaa luoda synteesin laadullisen tutkimuksen vahvuuksista ja heikkouksista. Opiskelija osaa luoda uutta tietoa käyttämällä hyödyksi laadullista aineistoa ja menetelmiä. Opiskelija osaa tutkia ja kehittää omaa alaansa hyödyntämällä laadullista tutkimusta uuden tiedon tuottamiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija tarkastelee kriittisesti laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija arvioi kriittisesti laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.