Tutkiva kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YZZZ0110-3048
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 28.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
- Digitaalinen toimitusketju (YAMK)
- Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
- Elinkaaren hallinta (YAMK)
- Kestävä energia (YAMK)
- Biotalouden kehittäminen (YAMK)
- Logistiikka (YAMK)
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
- Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK)
- Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK)
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Tapio Mäkelä
- Riitta Räsänen
- Pauliina Soanvaara
Vastuuopettaja
Pauliina Soanvaara
Ryhmät
-
ZJAYSG23S1Avoin AMK, sote,Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK), YAMK-polku
-
YSV23S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSG23S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YSB23S1Projektijohtaminen YAMK
-
ZJAYSB23S1Avoin AMK, sote,Projektijohtaminen, YAMK-polku
-
ZJAYSV23S1Avoin AMK, sote, Verkostojohtaminen, YAMK-polku
- 29.01.2024 06:00 - 21:00, Tutkiva kehittäminen YZZZ0110-3048
- 31.01.2024 09:00 - 15:00, Tutkiva kehittäminen YZZZ0110-3048
- 02.02.2024 09:00 - 15:00, Tutkiva kehittäminen YZZZ0110-3048
- 13.03.2024 09:00 - 15:00, Tutkiva kehittäminen YZZZ0110-3048
- 15.03.2024 09:00 - 15:00, Tutkiva kehittäminen YZZZ0110-3048
- 24.04.2024 12:00 - 15:00, Tutkiva kehittäminen YZZZ0110-3048
- 26.04.2024 12:00 - 15:00, Tutkiva kehittäminen YZZZ0110-3048
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät tutkivan otteen merkityksen työelämän kehittämisessä ja saat koottua itsellesi oman työkalupakin työelämän kehittämismenetelmistä.
Opintojakson osaamiset
Eettinen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan eron. Ymmärrät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita eli metodologisia lähtökohtia. Tiedät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessin. Hallitset ja osaat soveltaa joitakin työelämän kehittämismenetelmiä oman alasi kehittämistoiminnassa. Ymmärrät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellsen käytännön merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
Content
Tutkivan kehittämisen lähtökohdat ja metodologia
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
Tutkivan kehittämisen prosessi ja sen hallinta
Kehittämismenetelmät, aineistot ja aineistojen analyysit
Arviointi osana tutkivaa kehittämistä
Time and location
Opintojakso toteutuu täysin verkossa.
Learning materials and recommended literature
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy ja Salonen, K., Saloranta, S., Hautala, T. & Kinos. S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK (molemmat saatavissa e-kirjoina) ja muu opintojakson alussa ilmoitettava aineisto
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2023. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2023. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Teaching methods
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät: esseet, e-posteri
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit
Practical training and working life connections
Opintojakson oppimistehtäviä voi liittää työelämän kehittämistoimintaan.
Exam dates and retake possibilities
Verkkotentti Moodlessa ma 29.1.2024 klo 6-21 välisenä aikana.
International connections
Opintojaksolla käytetään osin kansainvälistä oppimateriaalia ja -kirjallisuutta.
Alternative completion methods
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Student workload
- tenttiin valmistautuminen + tentti: 54 tuntia
- webinaarit: 15 tuntia
- oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin tutustuminen: 66 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
Content scheduling
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa ja koostuu kahdesta moduulista.
Moodle-työtila aukeaa 15.1.2024. Esittäytyminen Moodle-työtilassa on samalla merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle. Esittäytyminen tulee tehdä opintojakson alussa kahden ensimmäisen viikon aikana.
Moduuli 1: itseopiskelu ja verkkotentti 2 op
Moduuli 2: 3 webinaaria ja oppimistehtävät (esseet, esseiden vertaisarviointi, e-posteri ja itsearviointi) 3 op
Webinaarit:
1.webinaari: ke 31.1.2024 tai pe 2.2.2024 klo 9-15
2.webinaari: ke 13.3.2024 tai pe 15.3.2024 klo 9-15
3.webinaari: ke 24.4.2024 tai pe 26.4.2024 klo 12-15
Further information for students
Verkkotentti muodostaa 50% arvosanasta.
E-posteri muodostaa 50% arvosanasta.
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija tietää tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja. Opiskelija osaa kuvata kehittämisprosessin vaiheet sekä valita tutkimus-/kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa
Tyydyttävä 2
Opiskelija ymmärtää tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kuvailee kehittämisprosessin vaiheet ja valitsee kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta hyödyntäen kirjallisuutta. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija kykenee vertailemaan tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kykenee analysoimaan kehittämisprosesseja, kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kirjallisuutta hyödyntäen. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
Kiitettävä 4
Opiskelija vertailee monipuolisesti tutkimusperustaisen kehittämisen ja tieteellisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija kuvaa perustellen kehittämisprosessin vaiheet, soveltaa kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä pohtii ja arvioi niiden soveltuvuutta kriittisesti ja hyödyntäen kirjallisuutta. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen 5
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti tutkimusperustaista kehittämistä. Opiskelija kuvaa perustellen kehittämisprosessin vaiheet, soveltaa kehittämisaiheeseensa soveltuvia menetelmiä sekä arvioi kriittisesti niiden soveltuvuutta alan kehittämistyöhön. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.
Lisätiedot
Opintojakso voidaan opinnollistaa tutkintosäännön 17 § Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen ohjeiden sekä JAMKin prosessien mukaisesti.