Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen markkinointi (4 op)

Toteutuksen tunnus: LMSB2400-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Biotalousinstituutti
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Maaseutuelinkeinot (AMK)
Opettajat
Kaisa Kinnunen
Ryhmät
LMS23KM
Maaseutuelinkeinot (AMK)
Opintojakso
LMSB2400

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Pe 06.09.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3007
TU17L118 Oppimistila
Pe 20.09.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3007
TU17L117 Oppimistila
Pe 04.10.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3007
TU17L117 Oppimistila
Pe 25.10.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3007
TU17L118 Oppimistila
Pe 22.11.2024 klo 09:15 - 11:45
(2 t 30 min)
Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3007
TU17L118 Oppimistila
Ke 04.12.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Asiakaslähtöinen markkinointi LMSB2400-3007
TU17L117 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojaksolla opit tekemään toimivan, asiakaslähtöisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Markkinointisuunnitelma toimii osana omaa liiketoimintasuunnitelmaasi. Opit suunnittelemaan ja toteuttamaan markkinointia sekä kotimaan että kansainvälisillä markkinoilla.

Opintojakson osaamiset
Toimintaympäristöosaaminen
Liiketoimintaosaaminen

Opintojakson osaamistavoite
Opintojaksolla opit tekemään toimivan, asiakaslähtöisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Markkinointisuunnitelma toimii osana omaa liiketoimintasuunnitelmaasi. Opit suunnittelemaan ja toteuttamaan markkinointia sekä kotimaan että kansainvälisillä markkinoilla. Opit markkinoinnin peruskäsitteet.

Sisältö

- Markkinoinnin käsitteet
- Business Model Canvas
- Biotalouden asiakasryhmät ja markkinointikanavat
- Biotalouden ansaintamallit
- Markkinointisuunnitelma osana liiketoimintasuunnitelmaa

Aika ja paikka

Kontaktiopetus toteutetaan Biotalousinstituutissa Saarijärvellä. Käytännön markkinointitoimista sovitaan yhdessä opintojakson alussa.

Oppimateriaalit

Verkko-oppimisympäristön materiaali. Lisäksi kannattaa käyttää verkosta löytyviä markkinoinnin suunnittelutyökaluja (esim. Yritystulkki).

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan tavoitteiden mukaisia aihepiirejä kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti tehtäviä suorittaen. . Lisäksi osallistut biotalousalan markkinointiin käytännössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä. Opintojakson arviointi perustuu vaiheistetusti tehtyyn markkinoinnin oppimispäiväkirjaan ja käytännön markkinointitöihin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voit korvata esittelemällä itse tekemäsi markkinointisuunnitelman, joka päivitetään opintojakson vaatimusten mukaiseksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 24 tuntia
Käytännön markkinointityöt 16 tuntia
Itsenäinen opiskelu 68 tuntia
Yhteensä 108 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana 1:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnet Business model canvas -työkalun.


Arvosana 2:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnet Business model canvas työkalun ja tunnistat sen käyttömahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämisessä. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat suunnitella ja toteuttaa markkinointia, joka kehittää yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla. Tunnet Business model canvas työkalun ja tunnistat sen käyttömahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämisessä.

Arvosana 4:
Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat suunnitella ja toteuttaa markkinointia, joka kehittää yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla. Hallitset Business model canvasin käytön liiketoiminnan kehittämisen välineenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedät markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat laatia markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnan tulo- ja menovirrat. Tunnistat käsiteltävänä olevalle yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat suunnitella ja toteuttaa markkinointia, joka kehittää yrityksen liiketoimintaa halutulla tavalla. Hallitset Business model canvasin käytön liiketoiminnan kehittämisen välineenä. Osaat arvioida biotalousalan yritysten markkinointia ja liiketoimintaa ja ehdottaa kehittämistoimenpiteitä.

Esitietovaatimukset

-

Siirry alkuun