Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SLSS2013-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 19.08.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 31.07.2026
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 25
Koulutus
- Kätilö (AMK)
Opettaja
- Karoliina Mecklin
- Christina Mantsinen
- Jenni Ikola-Mäki
- Elina Tiainen
- Sirpa Sandelin
- Minna Seikkula
Ryhmät
-
SOK22KSKätilö (AMK), päivätoteutus
- 20.09.2024 08:00 - 09:30, Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen SLSS2013-3002/pienryhmä
- 25.09.2024 08:00 - 09:30, Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen SLSS2013-3002Pienryhmä
- 02.10.2024 08:00 - 09:30, Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen SLSS2013-3002/pienryhmä
- 04.10.2024 08:00 - 12:00, Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen SLSS2013-3002/pienryhmä/verkkokoe
- 12.11.2024 12:15 - 13:45, Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen SLSS2013-3002/pienryhmä
- 15.11.2024 12:00 - 13:30, Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen SLSS2013-3002/pienryhmä
- 20.11.2024 08:00 - 09:30, Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen SLSS2013-3002Pienryhmä
- 22.11.2024 08:00 - 12:00, Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen SLSS2013-3002/pienryhmä verkkokoe
- 08.01.2025 14:00 - 15:30, Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen SLSS2013-3002/Pienryhmä
- 15.01.2025 08:00 - 09:30, Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen SLSS2013-3002/Pienryhmä
- 22.01.2025 14:00 - 15:30, Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen SLSS2013-3002/pienryhmä
- 24.01.2025 08:00 - 13:00, Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen SLSS2013-3002/Pienryhmä
- 26.03.2025 08:00 - 11:15, Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen/seksologia
- 27.03.2025 09:45 - 11:15, Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen ja Perhevalmennus
- 01.04.2025 09:45 - 11:15, Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen SLSS2013-3002
- 01.04.2025 12:00 - 13:30, Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen SLSS2013-3002
- 01.04.2025 13:45 - 15:15, Naisen hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen SLSS2013-3002
Tavoitteet
Tarkoitus
Tämän opintojakson suoritettuasi osaat naistentautien hoitotyön teorian
Osaamiset
Kätilön ammatillinen osaaminen
Kätilötyön asiakkuusosaaminen
Kätilön kliininen osaaminen seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäjänä
Tavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät ja osaat perustella naisten ja heidän perheiden turvalliseen kohtaamiseen yhteydessä olevat tekijät.
Osaat tunnistaa, arvioida ja ennakoida naisen ja hänen perheen seksuaaliterveyttä edistäviä tekijöitä, riskejä ja toimintahäiriöitä näyttöön perustuen.
Tunnet ja osaa arvioida seksuaaliterveyden edistämisen periaatteita ja voimavaralähtöisiä menetelmiä.
Sovellat voimavaralähtöistä prosessiajattelua ja osaat tehdä näyttöön perustuvia päätöksiä moniammatillisesti naistentautienhoitotyösuunnittelussa ja arvioinnissa.
Tiedät ja osaat perustella naistentautien hoitotyön keskeiset tutkimukset ja auttamismenetelmät
Sisältö
Naistentautien hoitotyötä ja seksuaaliterveyden edistämistä ohjaava lainsäädäntö, suositukset ja palvelujärjestelmä
Parisuhde ja seksologia
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
Kulttuuritaustaltaan erilaisten naisen ja perheen kohtaaminen ja yhteistyösuhde sekä vaikeiden ja sensitiivisten asioiden tunnistaminen ja puheeksi ottaminen.
Naisen ja perheen seksuaaliterveyttä edistäviä tekijät, riskit ja toimintahäiriöt sekä naisiin kohdistuva väkivalta
Naisen ja perheen seksuaaliterveyden edistämisenilmiöt, periaatteet, mallit ja voimavaralähtöiset menetelmät
Näyttöön perustuva hoitoprosessi naistentautien hoitotyön suunnittelussa ja arvioinnissa.
Naistentautien hoitotyön keskeiset tutkimukset ja auttamismenetelmät sekä digitaalisuuden hyödyntäminen naistentautien hoitotyössä
Naistentautien hoitotyön eri yhteistyötahot ja monniammatillinen hoitotyö
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Paananen, U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. & Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2021.Edita.Soveltuvin osin.
Brusila P, Kero K., Piha J. & Räsänen M. (toim.) Seksuaalilääketiede, 2020. Duodecim Oppiportti. Soveltuvin osin.
Naistentaudit ja synnytykset. 2019. Toim. O. Heikinheimo, K. Mäkikallio, J. Tapaninen. Duodecim Oppiportti. Soveltuvin osin.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskelet naistentautien hoitotyötä ja seksuaaliterveyden edistämistä. Naistentautien hoitotyö toteutuu pienryhmissä, jolloin osallistut aktiivisesti kolmeen dialogitreeniin. Dialogitreeneihin valmistaudut itsenäisesti hyödyntäen moodle verkko-oppimisympäristöä. Opiskelun päätteeksi osoitat osaamisesi verkkokokeessa.
Seksuaaliterveyden edistämistä opiskelet seksologian luennoilla ja suunnittelemalla, toteuttamalla sekä raportoimalla seksuaaliterveyteen liittyvän opetustilanteen. Opintojakson lopuksi syvennät ja laajennat osaamistasi kätilötyön asiantuntijaluennoilla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Naistentautien hoitotyö: verkkokoe 2023-2024
Seksuaaliterveyden opetustustilaisuuden suunnittelu, toteutus ja raportointi 2023-2024
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 135 t.
Naistentautien hoitotyö 40 t: kontaktiopetus 6 t + koe 5 t, verkko-opiskelu 29 t
Seksologian asiantuntijaluennot 10 t
Seksologian opetustukion suunnittelu, toteutus ja raportointi 31 t
Asiantuntijaluennot: kontaktiopetus 54 t
Sisällön jaksotus
Naistentautien hoitotyö 40 t:
Opetus toteutuu 3 tarjontana:
I tarjonta viikot 38-40 niille ketkä harjoittelevat naistentautien osastolla tai -poliklinikalla viikoilla 41-45
II tarjonta viikoilla 46-47 niille ketkä harjoittelevat naistentautien osastolla tai -poliklinikalla viikoilla 48-51
III tarjonta viikoilla 2-4 niille, ketkä harjoittelevat naistentautien osastolla tai -poliklinikalla kevätlukuklaudella 2024
Seksologian asiantuntijaluennot 10 t, kevät 2025
Asiantuntijaluennot: kontaktiopetus 54 t, 2023-2025
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arviointi perustuu opintojakson arviointikriteereihin.
Arviointimenetelmät:
Verkkokoe:
- opettajan antama laadullinen ja määrällinen arviointi
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden opetustilanteen arviointi:
- itsearviointi
- opettajan antama laadullinen ja määrällinen arviointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Osaat kuvailla naisten ja hänen perheen turvalliseen kohtaamiseen yhteydessä olevat tekijät.
Osaat kuvailla naisen ja hänen perheen seksuaaliterveyttä edistäviä tekijöitä, riskejä ja toimintahäiriöitä näyttöön perustuen.
Osaat kuvailla naisen ja perheen seksuaaliterveyden edistämisen periaatteita ja voimavaralähtöisiä menetelmiä.
Osaat kuvailla voimavaralähtöistä prosessiajattelua naistentautien hoitotyön näyttöön perustuvassa suunnittelussa ja arvioinnissa.
Osaat nimetä naistentautien hoitotyön keskeisiä tutkimuksia ja auttamismenetelmiä
Osaat nimetä naistentautien hoitotyön eriyhteistyötahot ja moniammatillisen verkoston raskausajan kätilötyössä
Tyydyttävä 2
Osaat kuvata naisten ja hänen perheen turvalliseen kohtaamiseen yhteydessä olevat tekijät
Osaat kuvata naisen ja hänen perheen seksuaaliterveyttä edistäviä tekijöitä, riskejä ja toimintahäiriöitä näyttöön perustuen.
Osaat kuvata naisen ja perheen seksuaaliterveyden edistämisen periaatteita ja voimavaralähtöisiä menetelmiä.
Osaat kuvata voimavaralähtöisen prosessiajattelua naistentautien hoitotyön näyttöön perustuvassa suunnittelussa ja arvioinnissa.
Osaat kuvailla naistentautien hoitotyön keskeisiä k tutkimuksia ja auttamismenetelmiä
Osaat kuvata naistentautien hoitotyön eri yhteistyötahot ja moniammatillisen verkoston raskausajan kätilötyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat perustella naisen ja hänen perheen turvalliseen kohtaamisen merkitystä kätilötyössä
Osaat perustella naisen ja hänen perheen seksuaaliterveyttä edistäviä tekijöitä, raskauden riskejä ja riskiraskauksia näyttöön perustuen.
Osaat perustella naisen ja perheen seksuaaliterveyden edistämisen periaatteita ja voimavaralähtöisiä menetelmiä.
Osaat perustella voimavaralähtöistä prosessiajattelua naistentautien hoitotyön näyttöön perutuvassa suunnittelussa ja arvioinnissa.
Osaat kuvata naistentautien hoitotyön keskeisiä tutkimuksia ja auttamismenetelmiä
Osaat perustella naistentautien hoitotyön eri yhteistyötahojen ja moniammatillisen yhteistyön merkityksen
Kiitettävä 4
Osaat arvioida naisen ja hänen perheen turvalliseen kohtaamisen merkitystä kätilötyössä.
Osaat arvioida naisen ja hänen perheen seksuaaliterveyttä edistäviä tekijöitä, riskejä ja toimintahäiriöitä näyttöön perustuen.
Osaat arvioida naisen ja perheen seksuaaliterveyden edistämisen periaatteita ja voimavaralähtöisiä menetelmiä.
Osaat arvioida voimavaralähtöisen prosessiajattelun merkityksen naistentautien hoitotyön näyttöön perustuvassa suunnittelussa ja arvioinnissa.
Osaat perustella naistentautien hoitotyön keskeisiä tutkimuksia ja auttamismenetelmiä
Osaat arvioida naistentautien hoitotyön eri yhteistyötahojen ja moniammatillisen yhteistyön merkitystä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat kriittisesti arvioida naisen ja hänen perheen turvalliseen kohtaamisen merkitystä kätilötyössä
Osaat kriittisesti arvioida naisen ja hänen perheen seksuaaliterveyttä edistäviä tekijöitä, riskejä ja toimintahäiriöitä näyttöön perustuen.
Osaat kriittisesti arvioida naisen ja perheen seksuaaliterveyden edistämisen periaatteita ja voimavaralähtöisiä menetelmiä.
Osaat kriittisesti arvioida voimavaralähtöisen prosessiajattelun merkityksen naistentautien hoitotyön näyttöön perustuvassa suunnittelussa ja arvioinnissa.
Osaat kriittisesti perustella naistentautien hoitotyön keskeisiä tutkimuksia ja auttamismenetelmiä
Osaat kriittisesti arvioida naistentautien hoitotyön eri yhteistyötahojen ja moniammatillisen yhteistyön merkitystä
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee anatomian ja fysiologian sisällöt sekä farmakologian ja lääketieteen osa-alueet, jotka liittyvät em. hoitotyön opintoihin.
Opiskelija hallitsee terveyden edistämisen, sisätautien?hoitotyön, mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyön, akuutti- ja perioperatiivisen hoitotyön sekä perhehoitotyön menetelmät.
Opiskelija tuntee näyttöön perustuvan päätöksenteon lähtökohdat.