Siirry suoraan sisältöön

Ohjelmistotuotanto (6 op)

Toteutuksen tunnus: HTGP0090-3006

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

10.02.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Tietojenkäsittely (AMK)

Opettaja

  • Jere Lamberg

Ryhmät

  • HTK23S1
    Tietojenkäsittely (AMK)

Tavoitteet

Kurssin tarkoitus:
Oletko koskaan miettinyt, millaista on työskennellä ohjelmisto- tai pelikehitysprojektissa? Oletko tietoinen tietojärjestelmien rakentamisen osatekijöistä? Ohjelmistotuotanto-kurssi tarjoaa vastauksia näihin kysymyksiin ja moneen muuhun! Tällä kurssilla opit tuntemaan ja ymmärtämään tietojärjestelmien tuottamiseen liittyvät ydinprosessit.

Kurssin suoritettuasi sinulla on valmiudet työskennellä tehokkaasti ja tuloksellisesti ohjelmistoprojekteissa erilaisissa rooleissa ja ymmärrät ohjelmistokehityksen osana ohjelmistotuotantoa.

Kurssin osaaminen:
Liiketoimintaosaaminen
Ohjelmistotuotanto-osaaminen
Tietojärjestelmäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Kurssin oppimistavoitteet: Kurssin suorittanut opiskelija osaa määritellä tuotteen, palvelun tai pelin toteuttamiseen tarvittavat vaatimukset ja käyttäjätarinat yhdessä Product Ownerin kanssa. Opiskelija ymmärtää käyttäjäkeskeisen suunnittelun osana ohjelmistomallinnusta.

Opiskelija oppii projektin suunnittelun, seurannan ja ohjauksen perusteet ja menetelmät. Opiskelija osaa toimia tietojärjestelmäprojekteissa.

Sisältö

Kurssilla keskitytään ohjelmistotuotantoon liittyviin peruskäsitteisiin: tuotteen elinkaari, vaatimustenhallinta, tuotehallinta, laadunvarmistus, tuotantoprosessit, asiakas- (ja käyttäjäkeskeisyys), projektisuunnittelu, projektin seuranta, projektin valvonta ja työmäärän arviointi. Lisäksi kurssin sisältöön kuuluu neuvottelutaitoihin, johtamistaitoihin ja johtamisongelmiin liittyviä aiheita.

Versiohallintatyökaluja käytetään yhdessä projektinhallintatyökalujen kanssa. Käytettävät työkalut ovat yrityksissä ja pelistudioissa yleisesti käytettyjä työkaluja, ja ne voivat muuttua vuosittain.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Haunts, S. Agile Software Development Succinctly, 2015
Marsic, I. Software Engineering, 2012

Opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan kontaktiopiskeluna Jamkin kampuksilla.
Kurssi voidaan jakaa karkeasti kolmeen osaan.
1. jaksossa opiskelijat oppivat ohjelmistotuotannon perusteoriaa. Tämän jakson aikana on luentoja ja yksilöllisiä/paritehtäviä.
2. jaksossa opiskelijat muodostetaan ryhmiin, ja työ siirtyy ohjelmiston idean esituotantoon ryhmien kanssa. Myös tässä jaksossa on luentoja, jotka tukevat ryhmätyöskentelyä.
3. jakso on 1 viikon mittainen intensiivinen jakso, jossa opiskelijat luovat pienen ohjelmistoprototyypin aiemmin muodostetuissa ryhmissä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla voi olla vierailevia luennoitsijoita ja mahdollisesti ekskursio (virtuaalinen tai fyysinen).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla on lopputentti, ja tarvittaessa järjestetään enintään kaksi uusintatenttiä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Sinulla on oikeus hakea osaamisen tunnistamista ja tunnustamista, jos sinulla on aiemmin hankittua osaamista (esimerkiksi muualla suoritettuja korkeakouluopintoja), joita voidaan katsoa hyväksi nyt suoritettavaan tutkintoon.

Osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa on kolme päätapaa: hyväksilukeminen (korvaaminen, sisällyttäminen) ja muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sekä opinnollistaminen. Lisätietoa JAMKin tutkintosäännössä, luku 17.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tunnin työmäärää, mikä tarkoittaa, että 6 opintopisteen työmäärä on keskimäärin 162 tuntia.
Nämä 162 tuntia jakautuvat karkeasti ottaen seuraavasti:
Luennot: 30 h
Tentti: 3 tuntia
Sprintti-viikko: 40 h
Itseopiskelu: 89 h

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1): Tunnet ohjelmistotuotannon käsitteitä ja tiedät, mitä ne tarkoittavat. Kykenet työskentelemään ketterässä projektissa ja olemaan tuottava rajoitetussa roolissa.

Tyydyttävä (2): Ymmärrät ohjelmistotuotannon käsitteet ja miten ne liittyvät ohjelmistokehitykseen. Ymmärrät ohjelmistotuotannon eri osat ja miten ne muodostavat kokonaisuuden. Ymmärrät ketterän kehityksen eri roolit ja pystyt toimimaan tuottavasti valitussa roolissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3): Ymmärrät ohjelmistotuotannon käsitteet ja osaat soveltaa hankkimiasi tietoja tosielämän kehitysprojektissa. Osaat soveltaa taitojasi ja tietojasi esim. johtamisongelmien ratkaisemiseen tai projektisuunnitelman laatimiseen.

Kiitettävä (4): Ymmärrät ohjelmistotuotannon käsitteet perusteellisesti ja pystyt analysoimaan eri osa-alueiden vaikutusta prosesseihin. Pystyt kehittämään analyyttisesti tuotantoprosesseja ja työskentelemään tehokkaasti vaativammissa ketterissä rooleissa (kuten Product Ownerina).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Osaat keskustella analyyttisesti ohjelmistotuotannon käsitteistä sekä esittää ja puolustaa (tietoon ja näyttöön perustuvia) mielipiteitäsi. Osaat kyseenalaistaa esitetyt tiedot ja esittää päteviä vaihtoehtoja. Osaat arvioida prosesseja ja valita oikeat prosessit käsillä olevaan projektiin. Olet projektien kantava voima ja autat tiimiä saamaan parhaan mahdollisen hyödyn irti!

Esitietovaatimukset

Collaboration Tools -kurssi on suoritettava hyväksytysti ennen tälle kurssille osallistumista. Jos et ole suorittanut kurssia hyväksytysti, sinun on esitettävä riittävät todisteet kyseisellä kurssilla vaadittavista taidoista.