Koulutuksen tulevaisuus (6 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BN76-3018
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
06.06.2024 - 05.06.2027
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 350
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Mika Loponen
- Seija Koskela
- Henna Pernu
- Hanna Frilander
- Virpi Koskelo
- Siru Lehto
- Mari Petäjä
- Hanna Laitinen
- Anu Mustonen
- Maarit Miettinen
- Mikael Viitasaari
- Essi Silvennoinen
- Virva-Liisa Pekkarinen
- Ari Langén
- Ari Hyyryläinen
- Jari Karttunen
- Ritva Ylitervo
- Anna Leppäkorpi
- Katja Kokkinen
- Annu Niskanen
Ryhmät
-
AJA24SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJCAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJFAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla pohdit yhteiskunnan ja koulutuksen välisiä suhteita. Perehdyt kasvatus- ja koulutussosiologian peruskäsitteisiin ja lähestymistapoihin, ja pohdit niiden pohjalta ajankohtaisia koulutukseen liittyviä ilmiöitä ja niiden merkityksiä opettajan työhön. Tutustut tulevaisuuden koulutukseen ja siihen liittyviin ajankohtaisiin tutkimuksiin.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla edistät ja kehität ammattipedagogista osaamista, tulevaisuusosaamista ja reflektio-osaamista.
Ammattipedagoginen osaaminen tarkoittaa, että tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia. Osaat arvioida omia lähtökohtiasi ja tavoitteitasi erilaissa oppimisen ohjaustilanteissa. Osaat myös analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.
Tulevaisuusosaaminen tarkoittaa opettajankoulutuksessa sitä, että tunnet maamme ammatillisen koulutuksen historiaa ja nykyisiä kehityssuuntia ja kykenet hahmottamaan oman alasi tapahtumassa olevia muutoksia ja niiden vaikutuksia ammatillisen osaamisen tulevaisuuden muutoksiin. Ymmärrät myös koulutuksen mahdollisuudet yhteiskunnallista tasa-arvoa, sivistystä ja kestävää kehitystä edistävänä asiana.
Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajankoulutuksessa sitä, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.
Osaamistavoitteet
Osaat tarkastella kasvatukseen ja koulutukseen liittyviä kysymyksiä yhteiskunnallisina ja kulttuurisina ilmiöinä kasvatus- ja koulutussosiologisesta näkökulmasta. Osaat myös arvioida omia lähtökohtiasi ja tavoitteitasi ammattikasvatuksen ja -koulutuksen toimijana ja oppimisen ohjaajana.
Sisältö
Tutustut kasvatussosiologian peruskäsitteisiin sekä lähestymistapoihin ja sosiologisiin ajankohtaisiin ilmiöihin sekä niiden merkityksiin ammatillisen opettajan työssä. Perehdyt tulevaisuuden koulutukseen ja siihen liittyviin ajankohtaiseen kirjallisuuteen ja tutkimukseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Antikainen, A., Rinne, R. & Koski, L. 2015. Kasvatussosiologia. E-kirja. PS-kustannus.
Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Voit hankkia opintojakson tavoitteena olevan osaamisen tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät. Opintojaksossa toteutetaan yhteistoiminnallisia ja osallistavia menetelmiä, vertaisoppimista ja -arviointia sekä itsenäistä työskentelyä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Olet voinut jo hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen suorittamalla kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen tai ammattikasvatuksen perusopinnot tai approbatur-arvosanan tai suorittamalla vastaavat opinnot Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ennen opettajaopintoja.
Voit myös opettajaopintojesi aikana suorittaa edellä mainitut perusopinnot ja siten hankkia tavoitteena olevan osaamisen.
Osaamisen hankkiminen
Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät. Olet voinut jo hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen suorittamalla kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen, ammattikasvatuksen tai kasvatustieteen pedagogiset perusopinnot 25 op / 15 ov tai ammatillisen opettajankoulutuksen kasvatustieteelliset opinnot ammatillisessa opettajakorkeakoulussa (Jamk 12 op, HAMK 13 op, Haaga-Helia 15 op).
Erityispedagogiikan, varhaiskasvatuksen, yliopistopedagogiikan, sotilaspedagogiikan perusopinnot (25 op / 15 ov), liikenneopettajan EAT tai TAMKin ammatillisessa opettajankoulutuksessa suoritetut kasvatustieteelliset opinnot eivät oikeuta em. opintojaksojen suoraan korvaavuuteen. Näissä tapauksissa sinun tulee täydentää opintojasi seuraavasti:
Oppiminen ja elämänkulku -opintojakso, osiot: 2. Oppiminen ilmiönä ja 3. Nuoren oppijan muotokuva
Koulutuksen tulevaisuus -opintojakso, osiot: 1. Sukellus kasvatussosiologiaan ja 2. Ajassa olevaa
Lisätietoa suorittamisesta löydät opintojaksojen Moodle-työtilasta kohdasta Tietoa opintojaksosta. Halutessasi pääset tekemään tehtäviä jo kesän aikana.
Voit myös opettajaopintojesi aikana suorittaa edellä mainitut perusopinnot ja siten hankkia tavoitteena olevan osaamisen.
Osaamisen osoittaminen
Voit osoittaa osaamisesi osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siellä olevat oppimistehtävät tai osoittamalla todistuksen suorittamistasi kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen tai ammattikasvatuksen perusopinnoista tai approbatur-arvosanasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on yhteensä 162 h (8x27h) opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa heti opintojesi alussa ja kestää koko opiskelusi ajan. Opintojakso on avoinna koko opinto-oikeutesi ajan.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineisto muodostuu HOPSista, portfoliosta ja oppimispiiri- ja ohjauspäivätyöskentelystä sekä koulutuksen päättävästä arviointikeskustelusta ja siihen liittyvästä aineistosta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn tason arviointikriteerit:
Ammattipedagoginen osaaminen
- hyödynnät opetustyössä tietämystäsi ammatillisesta osaamisesta ja oppimista koskevista teoreettisista, eettisistä ja filosofisista lähtökohdista
Tulevaisuusosaaminen
- tarkastelet kriittisesti ja tutkivasti kasvatuksen ja koulutuksen nykytilaa
- hahmotat koulutuksen ja oman alasi tulevaisuussuuntia oman opetustyön ja työyhteisösi kehittämiseksi
Reflektio-osaaminen
- arvioit pedagogisia lähtökohtiasi ja ajattelu- ja toimintamallejasi
- arvioit realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi ja
- asetat itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana