Siirry suoraan sisältöön

Koulutuksen tulevaisuus (6 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BN76-3018

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

06.06.2024 - 05.06.2027

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

6 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 350

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Mika Loponen
  • Seija Koskela
  • Henna Pernu
  • Hanna Frilander
  • Virpi Koskelo
  • Siru Lehto
  • Mari Petäjä
  • Hanna Laitinen
  • Anu Mustonen
  • Maarit Miettinen
  • Mikael Viitasaari
  • Essi Silvennoinen
  • Virva-Liisa Pekkarinen
  • Ari Langén
  • Ari Hyyryläinen
  • Jari Karttunen
  • Ritva Ylitervo
  • Anna Leppäkorpi
  • Katja Kokkinen
  • Annu Niskanen

Ryhmät

  • AJA24SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJC
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJP
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla pohdit yhteiskunnan ja koulutuksen välisiä suhteita. Perehdyt kasvatus- ja koulutussosiologian peruskäsitteisiin ja lähestymistapoihin, ja pohdit niiden pohjalta ajankohtaisia koulutukseen liittyviä ilmiöitä ja niiden merkityksiä opettajan työhön. Tutustut tulevaisuuden koulutukseen ja siihen liittyviin ajankohtaisiin tutkimuksiin.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla edistät ja kehität ammattipedagogista osaamista, tulevaisuusosaamista ja reflektio-osaamista.

Ammattipedagoginen osaaminen tarkoittaa, että tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia. Osaat arvioida omia lähtökohtiasi ja tavoitteitasi erilaissa oppimisen ohjaustilanteissa. Osaat myös analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.

Tulevaisuusosaaminen tarkoittaa opettajankoulutuksessa sitä, että tunnet maamme ammatillisen koulutuksen historiaa ja nykyisiä kehityssuuntia ja kykenet hahmottamaan oman alasi tapahtumassa olevia muutoksia ja niiden vaikutuksia ammatillisen osaamisen tulevaisuuden muutoksiin. Ymmärrät myös koulutuksen mahdollisuudet yhteiskunnallista tasa-arvoa, sivistystä ja kestävää kehitystä edistävänä asiana.

Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajankoulutuksessa sitä, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.

Osaamistavoitteet

Osaat tarkastella kasvatukseen ja koulutukseen liittyviä kysymyksiä yhteiskunnallisina ja kulttuurisina ilmiöinä kasvatus- ja koulutussosiologisesta näkökulmasta. Osaat myös arvioida omia lähtökohtiasi ja tavoitteitasi ammattikasvatuksen ja -koulutuksen toimijana ja oppimisen ohjaajana.

Sisältö

Tutustut kasvatussosiologian peruskäsitteisiin sekä lähestymistapoihin ja sosiologisiin ajankohtaisiin ilmiöihin sekä niiden merkityksiin ammatillisen opettajan työssä. Perehdyt tulevaisuuden koulutukseen ja siihen liittyviin ajankohtaiseen kirjallisuuteen ja tutkimukseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Antikainen, A., Rinne, R. & Koski, L. 2015. Kasvatussosiologia. E-kirja. PS-kustannus.
Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Voit hankkia opintojakson tavoitteena olevan osaamisen tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät. Opintojaksossa toteutetaan yhteistoiminnallisia ja osallistavia menetelmiä, vertaisoppimista ja -arviointia sekä itsenäistä työskentelyä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Olet voinut jo hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen suorittamalla kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen tai ammattikasvatuksen perusopinnot tai approbatur-arvosanan tai suorittamalla vastaavat opinnot Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ennen opettajaopintoja.

Voit myös opettajaopintojesi aikana suorittaa edellä mainitut perusopinnot ja siten hankkia tavoitteena olevan osaamisen.

Osaamisen hankkiminen

Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät. Olet voinut jo hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen suorittamalla kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen, ammattikasvatuksen tai kasvatustieteen pedagogiset perusopinnot 25 op / 15 ov tai ammatillisen opettajankoulutuksen kasvatustieteelliset opinnot ammatillisessa opettajakorkeakoulussa (Jamk 12 op, HAMK 13 op, Haaga-Helia 15 op).

Erityispedagogiikan, varhaiskasvatuksen, yliopistopedagogiikan, sotilaspedagogiikan perusopinnot (25 op / 15 ov), liikenneopettajan EAT tai TAMKin ammatillisessa opettajankoulutuksessa suoritetut kasvatustieteelliset opinnot eivät oikeuta em. opintojaksojen suoraan korvaavuuteen. Näissä tapauksissa sinun tulee täydentää opintojasi seuraavasti:
Oppiminen ja elämänkulku -opintojakso, osiot: 2. Oppiminen ilmiönä ja 3. Nuoren oppijan muotokuva
Koulutuksen tulevaisuus -opintojakso, osiot: 1. Sukellus kasvatussosiologiaan ja 2. Ajassa olevaa
Lisätietoa suorittamisesta löydät opintojaksojen Moodle-työtilasta kohdasta Tietoa opintojaksosta. Halutessasi pääset tekemään tehtäviä jo kesän aikana.

Voit myös opettajaopintojesi aikana suorittaa edellä mainitut perusopinnot ja siten hankkia tavoitteena olevan osaamisen.

Osaamisen osoittaminen

Voit osoittaa osaamisesi osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siellä olevat oppimistehtävät tai osoittamalla todistuksen suorittamistasi kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen tai ammattikasvatuksen perusopinnoista tai approbatur-arvosanasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on yhteensä 162 h (8x27h) opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa heti opintojesi alussa ja kestää koko opiskelusi ajan. Opintojakso on avoinna koko opinto-oikeutesi ajan.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineisto muodostuu HOPSista, portfoliosta ja oppimispiiri- ja ohjauspäivätyöskentelystä sekä koulutuksen päättävästä arviointikeskustelusta ja siihen liittyvästä aineistosta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn tason arviointikriteerit:

Ammattipedagoginen osaaminen
- hyödynnät opetustyössä tietämystäsi ammatillisesta osaamisesta ja oppimista koskevista teoreettisista, eettisistä ja filosofisista lähtökohdista

Tulevaisuusosaaminen
- tarkastelet kriittisesti ja tutkivasti kasvatuksen ja koulutuksen nykytilaa
- hahmotat koulutuksen ja oman alasi tulevaisuussuuntia oman opetustyön ja työyhteisösi kehittämiseksi

Reflektio-osaaminen
- arvioit pedagogisia lähtökohtiasi ja ajattelu- ja toimintamallejasi
- arvioit realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi ja
- asetat itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana