Skip to main content

Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: ZZ00CK89-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 04.01.2025

Ajoitus

31.03.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 45

Koulutus

  • Palveluliiketoiminta (AMK)

Opettaja

  • Sari-Maarit Peltola

Ryhmät

  • MPT23S1
    Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.

Opintojakson osaamiset (ARENEn tutkintojen yhteiset osaamiset):
1. Oppimaan oppiminen:
- osaat hankkia, arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- otat vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta sekä opitun jakamisesta.

2. Ennakoiva kehittäminen:
- osaat hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.

3. Eettisyys:
- kykenet vastaaman omasta toiminnastasi ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alan ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ymmärrät hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.

4. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus:
- osaat seurata oman alan kansainvälistä kehitystä työssäsi.

EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
- Tutkimukset ja tiedonhaku
- Tekniikan soveltaminen käytäntöön
- Viestintä ja tiimityö

Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämisprosessien eri vaiheet. Osaat hankkia luotettavaa ja ajankohtaista työelämätietoa. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämismenetelmän sekä aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät. Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin ja osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.

Content

- Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit
- Kehittämisen prosessi: tavoitteen määrittely, tutkimuskysymys tai kehittämistehtävä, työelämätiedon hankinta, aineiston keruun ja analyysin menetelmät, luotettavuuden arviointi
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
- Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: kehittämistehtävän asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
- Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta

Time and location

Viikottaiset luennot pääkampuksella.

Learning materials and recommended literature

Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
TAI

Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi.
TAI

Metsämuuronen, J. (toim.) 2006. Laadullisen tutkimuksen käsikirja. Helsinki: International Methelp.

JA

Metsämuuronen, J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: Opiskelijalaitos. 2. laitos (4. laitoksen pohjalta). Helsinki: International Methelp.

TAI

Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.

Teaching methods

Opintojakso on päivätarjonnassa. Läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta, jolloin ensimmäinen tehtävä tulee olla tehty.

Suoritustavat: Itsenäiset tehtävät.

Exam dates and retake possibilities

Tentit ja harjoitustentit opintojakson aikana 31.3.-31.5.2025, itse valitsemasi aikataulun mukaisesti.

Alternative completion methods

Opintojaksolla on käytössä hyväksiluvun käytänteistä korvaaminen aiemmilla opinnoilla tai aiemmin hankitun osaamisen hyväksiluku. Tarkemmat ohjeet saat tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Student workload

Luennot 24 h
Itsenäinen opiskelu ja itsenäiset tehtävät 118 h
Yhteensä 135 h

Varaa työskentelyaikaa noin 8 h/viikko.

Further information for students

Tämä opintojakso korvaa aiemman opintojakson ZZPP0620 Kehittämis- ja tutkimustoiminta.

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Välttävä 1
Tunnet kehittämisprosessin vaiheet. Tiedät, miten hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tiedät keskeisiä kehittämismenetelmiä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.

Tyydyttävä 2
Osaat hankkia omaa alaansi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa. Tunnistat kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Tunnet opinnäytetyöhön hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä 3
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.

Kiitettävä 4
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Osaat valita opinnäytetyöhösi soveltuvan kehittämismenetelmän ja perustella valintaasi. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti

Evaluation criteria, excellent (5)

Erinomainen 5
Osaat itsenäisesti hankkia omaa alaasi koskevaa työelämä- ja tutkimustietoa sekä arvioida sitä. Osaat analysoida kehittämismenetelmien eroja ja perustella tekemiäsi menetelmävalintoja. Osaat arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä. Tunnet hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimit niiden mukaisesti.