Oppilaitosturvallisuus ja hyvinvointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BP53-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Ritva Ylitervo
Ryhmät
-
AJA21SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVNAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVUAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVYAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVMAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Tavoitteena on, että ammatillinen opettaja/ erityisopettaja osaa tukea kokonaisvaltaista hyvinvointia oppilaitoksessa, toimia monialaisen opiskelijahuoltoryhmän tai opiskelijoiden hyvinvointiryhmän jäsenenä ja tuoda oman asiantuntemuksensa opiskelijan tukemiseen.
Tavoitteena on, että opettaja edistää turvallisia oppimisympäristöjä ja yhteisöjä.
Opintojaksolla kehitetään erityisesti kohtaamisosaamista ja kehittämisosaamista.
Sisältö
Opintojakso jakautuu kolmeen teemaan ja tehtäviin
1) Ympäristön hyvinvoinnin edistäminen
1. Tehtävä. SWOT analyysi toimintaympäristön turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.
2) Oman hyvinvoinnin edistäminen
2. Tehtävä. Hyvinvointiin liittyvät harjoitteet ja oman työhyvinvoinnin vuosikello.
3. Tehtävä. Omat kommentit ja ajatukset työhyvinvoinnista PSYKOPODIA podcasteihin pohjautuen.
3) Opiskelijan hyvinvoinnin edistäminen
4. Tehtävä. Materiaalin pohjalta käytävä vapaamuotoinen opintopiirikeskustelu opiskelijan hyvinvoinnin edistämisestä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan kokonaan verkossa.
Opintojaksoon sisältyy yksilötehtäviä sekä keskusteluja annetuista teemoista. Opintojakso tarjotaan ammatillisessa opettajakoulutuksessa sekä erityisopettajakoulutuksessa oleville opiskelijoille.
Sisällön jaksotus
Opintojakso jakautuu kolmeen teemaan ja tehtäviin
1) Ympäristön hyvinvoinnin edistäminen
1. Tehtävä. SWOT analyysi toimintaympäristön turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.
2) Oman hyvinvoinnin edistäminen
2. Tehtävä. Hyvinvointiin liittyvät harjoitteet ja oman työhyvinvoinnin vuosikello.
3. Tehtävä. Omat kommentit ja ajatukset työhyvinvoinnista PSYKOPODIA podcasteihin pohjautuen.
3) Opiskelijan hyvinvoinnin edistäminen
4. Tehtävä. Materiaalin pohjalta käytävä vapaamuotoinen opintopiirikeskustelu opiskelijan hyvinvoinnin edistämisestä.
5. Tehtävä Itsearviointi
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon sisältyy yksilötehtäviä sekä keskusteluja annetuista teemoista.
Tavoitteet ja arvioinnin kriteerit
Ammatillinen opettaja/ erityisopettaja osaa tukea kokonaisvaltaista hyvinvointia oppilaitoksessa, toimia monialaisen opiskelijahuoltoryhmän tai opiskelijoiden hyvinvointiryhmän jäsenenä ja tuoda oman asiantuntemuksensa opiskelijan tukemiseen. Opettaja edistää turvallisia oppimisympäristöjä ja yhteisöjä.
Ammatillinen opettaja-/erityisopettajaopiskelija
* tunnistaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osatekijöitä oppilaitoksissa ja tukee yksilöllisen
hyvinvoinnin edistämistä.
* toimii ja toteuttaa opiskelijahuoltotyötä oman asiantuntijuutensa näkökulmasta.
* tunnistaa eri tukimuotojen merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta sekä suhteessa
muihin opiskelijan tukitoimiin
* toimii turvallisen oppimisympäristön ja yhteisöjen rakentajana
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kohtaamisosaaminen ja kehittämisosaaminen:
Ammatillinen opettaja-/erityisopettajaopiskelija
* tunnistaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin osatekijöitä oppilaitoksissa ja tukee yksilöllisen
hyvinvoinnin edistämistä.
* toimii ja toteuttaa opiskelijahuoltotyötä oman asiantuntijuutensa näkökulmasta.
* tunnistaa eri tukimuotojen merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta sekä suhteessa
muihin opiskelijan tukitoimiin
* toimii turvallisen oppimisympäristön ja yhteisöjen rakentajana