Kehittämis- ja tutkimustoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: ZZPP0620-3224
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 14.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kätilö (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
- Sosiaalialan koulutusohjelma (AMK)
Opettaja
- Minna Haapakoski
- Pauliina Soanvaara
Ryhmät
-
SFT23SMFysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
STT23SMToimintaterapeutti (AMK)
-
SFT22S1Fysioterapeutti (AMK)
-
STT22S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
STT22SMToimintaterapeutti (AMK)
-
SAR23S1Sairaanhoitaja (AMK)
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
-
SAR23SMSairaanhoitaja (AMK)
-
SOS23SMSosionomi (AMK)
-
SKO23SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
SFT22SMFysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
SOS23SM2Sosionomi (AMK)
-
SAR23K1Sairaanhoitaja (AMK)
-
SAR23KMSairaanhoitaja (AMK)
-
SKO22SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- 15.01.2025 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3224
- 22.01.2025 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3224
- 29.01.2025 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3224
- 05.02.2025 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3224
- 12.02.2025 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3224
- 19.02.2025 12:00 - 15:00, Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3224
- 03.03.2025 11:30 - 12:30, Tentti /Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3224
- 07.03.2025 11:30 - 12:30, 1. uusintatentti /Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3224
- 12.03.2025 11:30 - 12:30, 2. uusintatentti /Kehittämis- ja tutkimustoiminta ZZPP0620-3224
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.
Opintojakson osaamiset:
Eettinen osaaminen
Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
Tutkimukset ja tiedonhaku
Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Viestintä ja tiimityö
Opintojakson tavoitteet
Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis- ja tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien yleisimmät vaihtoehdot. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät). Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin, osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen ja suunnitelman, jossa perustelet tekemäsi menetelmälliset valinnat. Tunnet opinnäytetyötä koskevan tutkimusetiikan ja toimit niiden ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti.
Sisältö
Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, avoin tiede)
Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö
Kuvaileva kirjallisuuskatsaus menetelmänä
- tutkimuskysymysten asettaminen, aineiston haku ja hankinta, aineiston keruu, aineiston laadun arviointi ja aineiston analysointi
Kvalitatiivinen tutkimus:
- yleisimmät kvalitatiiviset aineistonkeruumenetelmät, analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu
Kvantitatiivinen tutkimus:
- aineistonkeruu, mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät perustasolla hyödyntämällä esim. Webropolin analysointimenetelmiä (esim. tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastollinen merkitsevyys), määrällisen tutkimuksen luotettavuustarkastelu (reliabiliteetti ja validiteetti)
Tutkimuksellinen kehittämistoiminta:
- kehittämisongelmien/-kysymysten asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi
Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
Aika ja paikka
Kontaktiopetuksen aiheet ja ajat:
1. Opintojakson esitely ja Jamkin opinnäytetyöprosessi. ke 15.1. klo 12-15
2. Hyvä tieteellinen käytäntö, ke 22.1. 12-15
3. Määrällinen tutkimus, ke 29.1. 12-15
4. Laadullinen tutkimus, ke 5.2 12-15
5. Kirjallisuuskatsaus, ke 12.2. 12-15
6.Tutkimuksellinen kehittämistyö, ke 19.2. 12-15
7. Tentti ma 3.3. klo 12-13
8. Ensimmäinen uusinta pe 7.3. klo 12-13
9. Toinen uusinta ke 12.3. klo 12-13
Opetusmenetelmät
Osallistut kontaktisti koululla tapahtuvaan opetukseen, jotka sisältävät pienryhmätyöskentelyä. Teet ennakko- ja oppimistehtäviä itsenäisesti, perehdyt opintojakson materiaaleihin ja menetelmäkirjallisuuteen sekä etsit tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvää tietoa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti ma 3.3. klo 12-13
Ensimmäinen uusinta pe 7.3. klo 12-13
Toinen uusinta ke 12.3. klo 12-13
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty - hylätty.
Opintojakso arvioidaan tentin perusteella ja tästä muodostuu 100% opintojakson arvosana.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija tuntee kehittämis- ja tutkimusprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa. Hän tunnistaa kehittämis- ja tutkimusmenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä. Hän osaa valita opinnäytetyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusmenetelmän. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
Kiitettävä 4
Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa valita omaan kehittämis- tai tutkimustyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusotteen ja -menetelmän ja perustella valintansa. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija osaa hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin
Hän osaa analysoida kehittämis- ja tutkimusmenetelmien eroja ja perustella kehittämis- tai tutkimusmenetelmien valinnan opinnäytetyöhönsä. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.