Sosiaaliohjauksen menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: YS00CP18-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
14.01.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
Opettaja
- Riikka Rantanen
- Asta Suomi
- Katri Ylönen
Vastuuopettaja
Katri Ylönen
Ryhmät
-
YSG24S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
ZJAYSG24S1Avoin AMK, sote, YAMK-väylät,Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
- 14.01.2025 08:30 - 11:00, Sosiaaliohjauksen menetelmät YS00CP18-3001
- 12.03.2025 12:00 - 16:00, Sosiaaliohjauksen menetelmät YS00CP18-3001
- 24.04.2025 12:00 - 16:00, Sosiaaliohjauksen menetelmät YS00CP18-3001
- 29.04.2025 08:15 - 12:00, Sosiaaliohjauksen menetelmät YS00CP18-3001
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on syventää ymmärrystäsi erilaisista sosiaalialan työorientaatioista, vaikuttavuustutkimuksesta sekä arviointiprosesseista osana asiakastyötä.
Osaamiset:
Kestävä kehitys
Ennakoiva kehittäminen
Sosiaalialan asiantuntijaosaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet:
Kykenet suunnittelemaan ja johtamaan työyhteisössäsi kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja vakiinnuttamista.
Osaat kehittää uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden.
Hallitset sosiaalialan asiantuntijaosaamista vastaavat käsitteet, tietoperustan ja keskeiset työmenetelmät sekä arvioit ja ylläpidät osaamistasi aktiivisesti.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on asiakaslähtöinen ja monitoimijainen orientaatio, toiminnallisuus ja luovat menetelmät, huono-osaisuuden ja kriisien vaikutusten ymmärrys ja soveltuvien työorientaatioiden soveltaminen, yhteisöllinen työ, rakenteellinen sosiaalityö.
Aika ja paikka
14.1. klo 8.30-11 Aloituspäivä livenä Lutakko Katri Ylönen ja Asta Suomi
12.3. klo 12-16 webinaari Katri Ylönen ja Asta Suomi
24.4. klo 12-16 webinaari Katri Ylönen ja Asta Suomi
7.5. klo 9-15 lähikontaktipäivä, tämä osuus klo 8.15-12, sitten oppariseminaari iltapäivällä 13-16, Katri Ylönen ja Asta Suomi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Payne, Malcolm (2000) Teamwork in multiprofessional care. New York: Palgrave.
Lindh, Jari, Kristiina Härkäpää, Kaisa Kostamo-Pääkkö (toim.) (2018): Sosiaalinen kuntoutuksessa. Lapland University Press. (ISBN 978-952-310-948-3 nidottu ISBN 978-952-310-947-6 verkko)
Linner Matikka, J., Hipp, T., & Barkman, J. (2023). Traumainformoitu työote. PS-kustannus.
Aaltio, E. & Isokuortti, N. (2019) Systeemisen lastensuojelun toimintamallin pilotointi: Valtakunnallinen arviointi Raportti 3/2019. Helsinki: THL. Julkaisun pysyvä osoite on https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-419-6
Koivisto, J. (2006). Sosiaalialan näyttökeskustelu: miten sosiaalisten interventioiden vaikuttavuus osoitetaan? Janus Sosiaalipolitiikan Ja sosiaalityön Tutkimuksen Aikakauslehti, 14(1), 53 – 60. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/janus/article/view/50356
Thoburn, J. (2022). Motivational Interviewing for Working with Children and Families: A Practical Guide for Early Intervention and Child Protection, Donald Forrester, David Wilkins and Charlotte Whittaker. The British journal of social work, 52(7), 4452-4454. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcab236
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset oppimistehtävät
Työelämävierailijat
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 4*4 (16), itsenäinen opiskelu, kirjallisuus, kirjalliset tehtävät, dialogiset keskustelut 119h
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 10 paikkaa.
Arviointimenetelmät: Arviointi on asteikolla 0-5 ja perustuu arviointikriteereihin. Arvosana määrittyy viimeisen koko opintojaksoa tarkastelevan oppimistehtävän perusteella. Kontaktikertoihin (lähiopetus ja webinaarit) on osallistuttava tai korvattava opettajalta pyydetyllä korvaavalla tehtävällä. Opintojaksolla vaaditut ennakko- ja oppimistehtävät (arvioinnit hyv/hyl) on oltava hyväksyttyinä ennen lopullista arviointia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1)
Ymmärrät erilaisia sosiaalialan työorientaatioita toimintaympäristössäsi. Tunnet vaikuttavuustutkimusta ja tiedät, millaisia menetelmiä käytetään vaikuttavuuden tutkimuksessa. Ymmärrät kestävän kehityksen näkökulmista toimivia ja vaikuttavia menetelmiä. Osaat suunnitella itsenäisesti arviointiprosessin asiakastyössä, mutta siinä esiintyy puutteita.
Tyydyttävä (2)
Sovellat erilaisia sosiaalialan työorientaatioita toimintaympäristössäsi. Tunnet vaikuttavuustutkimusta ja osaat soveltaa menetelmiä vaikuttavuuden tutkimuksessa työssäsi. Osaat soveltaa kestävän kehityksen näkökulmista toimivia ja vaikuttavia menetelmiä. Osaat suunnitella itsenäisesti arviointiprosessin asiakastyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Sovellat ja analysoit erilaisia sosiaalialan työorientaatioita toimintaympäristössäsi. Hallitset vaikuttavuustutkimusta ja osaat soveltaa menetelmiä vaikuttavuuden tutkimuksessa työssäsi. Osaat arvioida ja soveltaa kestävän kehityksen näkökulmista toimivia ja vaikuttavia menetelmiä. Osaat suunnitella itsenäisesti arviointiprosessin asiakastyössä soveltaen sekä analysoida sitä kriittisesti.
Kiitettävä (4)
Jäsennät, sovellat ja analysoit erilaisia sosiaalialan työorientaatioita toimintaympäristössäsi. Hallitset vaikuttavuustutkimusta ja osaat soveltaa ja analysoida menetelmiä vaikuttavuuden tutkimuksessa työssäsi. Osaat arvioida ja soveltaa kestävän kehityksen näkökulmista toimivia ja vaikuttavia menetelmiä. Osaat suunnitella itsenäisesti arviointiprosessin asiakastyössä soveltaen, jäsentäen sekä kriittisesti analysoiden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Edellä mainittujen lisäksi osoitat huomattavaa ymmärrystä sosiaaliohjauksen menetelmistä ja vaikuttavuustutkimuksesta sekä osaat soveltaa tietoa työssäsi johdonmukaisesti. Tarkastelu on monipuolista, loogista, analyyttista ja uutta luovaa.