Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaliohjauksen menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: YS00CP18-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

14.01.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4.5 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus

Opettaja

  • Riikka Rantanen
  • Asta Suomi
  • Katri Ylönen

Vastuuopettaja

Katri Ylönen

Ryhmät

  • YSG24S1
    Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
  • ZJAYSG24S1
    Avoin AMK, sote, YAMK-väylät,Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
  • 14.01.2025 08:30 - 11:00, Sosiaaliohjauksen menetelmät YS00CP18-3001
  • 12.03.2025 12:00 - 16:00, Sosiaaliohjauksen menetelmät YS00CP18-3001
  • 24.04.2025 12:00 - 16:00, Sosiaaliohjauksen menetelmät YS00CP18-3001
  • 29.04.2025 08:15 - 12:00, Sosiaaliohjauksen menetelmät YS00CP18-3001

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on syventää ymmärrystäsi erilaisista sosiaalialan työorientaatioista, vaikuttavuustutkimuksesta sekä arviointiprosesseista osana asiakastyötä.

Osaamiset:

Kestävä kehitys
Ennakoiva kehittäminen
Sosiaalialan asiantuntijaosaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet:

Kykenet suunnittelemaan ja johtamaan työyhteisössäsi kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja vakiinnuttamista.

Osaat kehittää uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden.

Hallitset sosiaalialan asiantuntijaosaamista vastaavat käsitteet, tietoperustan ja keskeiset työmenetelmät sekä arvioit ja ylläpidät osaamistasi aktiivisesti.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on asiakaslähtöinen ja monitoimijainen orientaatio, toiminnallisuus ja luovat menetelmät, huono-osaisuuden ja kriisien vaikutusten ymmärrys ja soveltuvien työorientaatioiden soveltaminen, yhteisöllinen työ, rakenteellinen sosiaalityö.

Aika ja paikka

14.1. klo 8.30-11 Aloituspäivä livenä Lutakko Katri Ylönen ja Asta Suomi
12.3. klo 12-16 webinaari Katri Ylönen ja Asta Suomi
24.4. klo 12-16 webinaari Katri Ylönen ja Asta Suomi
29.4 klo 8.15-16 lähikontaktipäivä, tämä osuus klo 8.15-12, sitten oppariseminaari iltapäivällä 13-16, Katri Ylönen ja Asta Suomi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Payne, Malcolm (2000) Teamwork in multiprofessional care. New York: Palgrave.

Lindh, Jari, Kristiina Härkäpää, Kaisa Kostamo-Pääkkö (toim.) (2018): Sosiaalinen kuntoutuksessa. Lapland University Press. (ISBN 978-952-310-948-3 nidottu ISBN 978-952-310-947-6 verkko)

Linner Matikka, J., Hipp, T., & Barkman, J. (2023). Traumainformoitu työote. PS-kustannus.

Aaltio, E. & Isokuortti, N. (2019) Systeemisen lastensuojelun toimintamallin pilotointi: Valtakunnallinen arviointi Raportti 3/2019. Helsinki: THL. Julkaisun pysyvä osoite on https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-419-6

Koivisto, J. (2006). Sosiaalialan näyttökeskustelu: miten sosiaalisten interventioiden vaikuttavuus osoitetaan? Janus Sosiaalipolitiikan Ja sosiaalityön Tutkimuksen Aikakauslehti, 14(1), 53 – 60. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/janus/article/view/50356

Thoburn, J. (2022). Motivational Interviewing for Working with Children and Families: A Practical Guide for Early Intervention and Child Protection, Donald Forrester, David Wilkins and Charlotte Whittaker. The British journal of social work, 52(7), 4452-4454. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcab236

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöiset oppimistehtävät
Työelämävierailijat

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit 4*4 (16), itsenäinen opiskelu, kirjallisuus, kirjalliset tehtävät, dialogiset keskustelut 119h

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 10 paikkaa.

Arviointimenetelmät: Arviointi on asteikolla 0-5 ja perustuu arviointikriteereihin. Arvosana määrittyy viimeisen koko opintojaksoa tarkastelevan oppimistehtävän perusteella. Kontaktikertoihin (lähiopetus ja webinaarit) on osallistuttava tai korvattava opettajalta pyydetyllä korvaavalla tehtävällä. Opintojaksolla vaaditut ennakko- ja oppimistehtävät (arvioinnit hyv/hyl) on oltava hyväksyttyinä ennen lopullista arviointia.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1)
Ymmärrät erilaisia sosiaalialan työorientaatioita toimintaympäristössäsi. Tunnet vaikuttavuustutkimusta ja tiedät, millaisia menetelmiä käytetään vaikuttavuuden tutkimuksessa. Ymmärrät kestävän kehityksen näkökulmista toimivia ja vaikuttavia menetelmiä. Osaat suunnitella itsenäisesti arviointiprosessin asiakastyössä, mutta siinä esiintyy puutteita.

Tyydyttävä (2)
Sovellat erilaisia sosiaalialan työorientaatioita toimintaympäristössäsi. Tunnet vaikuttavuustutkimusta ja osaat soveltaa menetelmiä vaikuttavuuden tutkimuksessa työssäsi. Osaat soveltaa kestävän kehityksen näkökulmista toimivia ja vaikuttavia menetelmiä. Osaat suunnitella itsenäisesti arviointiprosessin asiakastyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Sovellat ja analysoit erilaisia sosiaalialan työorientaatioita toimintaympäristössäsi. Hallitset vaikuttavuustutkimusta ja osaat soveltaa menetelmiä vaikuttavuuden tutkimuksessa työssäsi. Osaat arvioida ja soveltaa kestävän kehityksen näkökulmista toimivia ja vaikuttavia menetelmiä. Osaat suunnitella itsenäisesti arviointiprosessin asiakastyössä soveltaen sekä analysoida sitä kriittisesti.

Kiitettävä (4)
Jäsennät, sovellat ja analysoit erilaisia sosiaalialan työorientaatioita toimintaympäristössäsi. Hallitset vaikuttavuustutkimusta ja osaat soveltaa ja analysoida menetelmiä vaikuttavuuden tutkimuksessa työssäsi. Osaat arvioida ja soveltaa kestävän kehityksen näkökulmista toimivia ja vaikuttavia menetelmiä. Osaat suunnitella itsenäisesti arviointiprosessin asiakastyössä soveltaen, jäsentäen sekä kriittisesti analysoiden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Edellä mainittujen lisäksi osoitat huomattavaa ymmärrystä sosiaaliohjauksen menetelmistä ja vaikuttavuustutkimuksesta sekä osaat soveltaa tietoa työssäsi johdonmukaisesti. Tarkastelu on monipuolista, loogista, analyyttista ja uutta luovaa.