Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten tunne- ja turvataidot (3 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00CR58-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 30.04.2025

Ajoitus

10.03.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 70

Koulutus

  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kätilö (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)

Opettaja

  • Heidi Pasonen

Ryhmät

  • ZJA25KS
    Avoin AMK, sote
  • ZJM25KS
    EF, sote, yksittäiset opintojaksot

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla opit tukemaan lasten ja nuorten tunne- ja turvataito- sekä digiturvataitovalmiuksia. Opintojaksolla lisäät myös tietoisuuttasi seksuaalisesta häirinnästä, kiusaamisesta, seurustelu- ja kunniaan liittyvästä sekä digitaalisesta väkivallasta ja niiden ennalta ehkäisystä.

Opintojakson osaamiset
Eettisyys: ottaa toiset huomioon ja edistää tasa‐arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta
Terveyden edistämisen osaaminen: tukee asiakkaiden/potilaiden omien voimavarojen tunnistamista ja voimaantumista
Opintojakson osaamistavoite

Tämän opintojakson käytyäsi ymmärrät tunne- ja turvataitojen sekä digiturvataitojen merkityksen lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisessä. Opintojakson myötä sinä osaat edistää ja tukea lasten ja nuorten tunne- ja turvataitoja huomioiden myös digiturvataidot. Lisäksi ymmärrät kaveri- ja seurustelutaitojen merkityksen lapsen ja nuoren elämässä ja tunnet häirinnän ja väkivallan erimuotoja kuten kiusaaminen, seurustelu-, kunniaan liittyvä ja digitaalinen väkivalta.

Sisältö

Tule vahvistamaan osaamistasi tunne- ja turvataitojen sekä digiturvataitojen äärellä. Opintokokonaisuus antaa sinulle tietoa ja ymmärrystä siitä, kuinka voit tukea turvallista kasvua ja kehitystä lasten ja nuorten tunne- ja turvataitojen sekä digiturvataitojen näkökulmasta. Tällä ajankohtaisella opintojaksolla perehdyt seuraaviin teemoihin:

Tunne- ja turvataidot sekä digiturvataidot
Kaveri- ja seurustelutaidot
Seksuaalinen häirintä
Kiusaaminen, seurusteluväkivalta, kunniaan liittyvä väkivalta, digitaalinen väkivalta

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu non stop -toteutuksena kevätukukauden 2025 aikana Jyväskylän ammattikorkeakoulun Moodlen verkko-oppimisympäristössä. Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti, oman aikataulunsa mukaisesti opintojakson toteutusaikana.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Aaltonen, J. 2012. Turvataitoja nuorille - opas sukupuolisen häirinnän ja seksuaalisen väkivallan ehkäisyyn

Lajunen, K. Andell, M. & Ylenius-Lehtonen, M. 2022. Tunne- ja turvataitoja lapsille

Lisäksi Moodlen verkko-oppimisympäristöstä löytyvä materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu kokonaan verkkototeutuksena Jyväskylän ammattikorkeakoulun Moodlen verkko-oppimisympäristössä.

Opiskelija perehtyy itsenäisesti opintojakson materiaaliin (kirjallinen materiaali sekä videotallenteet ja podcastit).

Opintojaksolla opiskelija suorittaa itsenäisiä tehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tehtävät ja muut suoritukset tulee suorittaa opintojakson aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kokonaiskuormitus on 81h (27h x 3 op= 81h)
Orientaatio opintojaksoon 2h
Oppimateriaaleihin perehtyminen (kirjallinen aineisto, videotallenteet, videot, Podcastit) yhteensä 35h
Oppimistehtävien tekeminen (kirjalliset tehtävät, verkkokeskustelut) yhteensä 34h
Arviointi / palaute: itsearviointi, vertaispalaute, opintojaksopalaute yhteensä 10h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla arviointi toteutuu oppimistehtävien kautta saatavan jatkuvan palautteen periaatteella. Keskeisessä roolissa on myös itsearviointi ja vertaisarviointi. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.

Avoin amk: 15
Tutkinto-opiskelijat: 10
Campusonline: 45
EF: 5

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat perustella tunne- ja turvataitojen sekä digiturvataitojen merkityksen lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisessä. Osaat edistää ja tukea lasten ja nuorten tunne- ja turvataitoja huomioiden myös digiturvataidot. Osoitat ymmärtäväsi kaveri- ja seurustelutaitojen merkityksen lapsen ja nuoren elämässä ja tunnistat häirinnän ja väkivallan erimuotoja kuten kiusaaminen, seurustelu-, kunniaan liittyvä ja digitaalinen väkivalta.