Lasten ja nuorten tunne- ja turvataidot (3 op)
Toteutuksen tunnus: SZ00CR58-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 30.04.2025
Ajoitus
10.03.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kätilö (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Heidi Pasonen
Ryhmät
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
-
ZJM25KSEF, sote, yksittäiset opintojaksot
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit tukemaan lasten ja nuorten tunne- ja turvataito- sekä digiturvataitovalmiuksia. Opintojaksolla lisäät myös tietoisuuttasi seksuaalisesta häirinnästä, kiusaamisesta, seurustelu- ja kunniaan liittyvästä sekä digitaalisesta väkivallasta ja niiden ennalta ehkäisystä.
Opintojakson osaamiset
Eettisyys: ottaa toiset huomioon ja edistää tasa‐arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta
Terveyden edistämisen osaaminen: tukee asiakkaiden/potilaiden omien voimavarojen tunnistamista ja voimaantumista
Opintojakson osaamistavoite
Tämän opintojakson käytyäsi ymmärrät tunne- ja turvataitojen sekä digiturvataitojen merkityksen lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisessä. Opintojakson myötä sinä osaat edistää ja tukea lasten ja nuorten tunne- ja turvataitoja huomioiden myös digiturvataidot. Lisäksi ymmärrät kaveri- ja seurustelutaitojen merkityksen lapsen ja nuoren elämässä ja tunnet häirinnän ja väkivallan erimuotoja kuten kiusaaminen, seurustelu-, kunniaan liittyvä ja digitaalinen väkivalta.
Sisältö
Tule vahvistamaan osaamistasi tunne- ja turvataitojen sekä digiturvataitojen äärellä. Opintokokonaisuus antaa sinulle tietoa ja ymmärrystä siitä, kuinka voit tukea turvallista kasvua ja kehitystä lasten ja nuorten tunne- ja turvataitojen sekä digiturvataitojen näkökulmasta. Tällä ajankohtaisella opintojaksolla perehdyt seuraaviin teemoihin:
Tunne- ja turvataidot sekä digiturvataidot
Kaveri- ja seurustelutaidot
Seksuaalinen häirintä
Kiusaaminen, seurusteluväkivalta, kunniaan liittyvä väkivalta, digitaalinen väkivalta
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu non stop -toteutuksena kevätukukauden 2025 aikana Jyväskylän ammattikorkeakoulun Moodlen verkko-oppimisympäristössä. Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti, oman aikataulunsa mukaisesti opintojakson toteutusaikana.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Aaltonen, J. 2012. Turvataitoja nuorille - opas sukupuolisen häirinnän ja seksuaalisen väkivallan ehkäisyyn
Lajunen, K. Andell, M. & Ylenius-Lehtonen, M. 2022. Tunne- ja turvataitoja lapsille
Lisäksi Moodlen verkko-oppimisympäristöstä löytyvä materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu kokonaan verkkototeutuksena Jyväskylän ammattikorkeakoulun Moodlen verkko-oppimisympäristössä.
Opiskelija perehtyy itsenäisesti opintojakson materiaaliin (kirjallinen materiaali sekä videotallenteet ja podcastit).
Opintojaksolla opiskelija suorittaa itsenäisiä tehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tehtävät ja muut suoritukset tulee suorittaa opintojakson aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kokonaiskuormitus on 81h (27h x 3 op= 81h)
Orientaatio opintojaksoon 2h
Oppimateriaaleihin perehtyminen (kirjallinen aineisto, videotallenteet, videot, Podcastit) yhteensä 35h
Oppimistehtävien tekeminen (kirjalliset tehtävät, verkkokeskustelut) yhteensä 34h
Arviointi / palaute: itsearviointi, vertaispalaute, opintojaksopalaute yhteensä 10h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla arviointi toteutuu oppimistehtävien kautta saatavan jatkuvan palautteen periaatteella. Keskeisessä roolissa on myös itsearviointi ja vertaisarviointi. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Avoin amk: 15
Tutkinto-opiskelijat: 10
Campusonline: 45
EF: 5
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat perustella tunne- ja turvataitojen sekä digiturvataitojen merkityksen lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisessä. Osaat edistää ja tukea lasten ja nuorten tunne- ja turvataitoja huomioiden myös digiturvataidot. Osoitat ymmärtäväsi kaveri- ja seurustelutaitojen merkityksen lapsen ja nuoren elämässä ja tunnistat häirinnän ja väkivallan erimuotoja kuten kiusaaminen, seurustelu-, kunniaan liittyvä ja digitaalinen väkivalta.