Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZXX2012-3038

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 16.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.03.2025 - 19.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Sosionomi (AMK)
Toimintaterapeutti (AMK)
Opettajat
Elina Fisk
Suvi Salminen
Ryhmät
ZJK25KS
Korkeakoulujen välinen yhteistyö, SOTE
ZJA25KS
Avoin AMK, sote
Opintojakso
SZXX2012
Toteutukselle SZXX2012-3038 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson jälkeen sinulla on ymmärrys siitä mitä palvelumuotoilu on ja miten sitä voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä sosiaali- ja terveysalalla. Opintojakso lisää ymmärrystä miksi asiakkaan aito ymmärtäminen on tärkeää ja kuinka asiakkaita osallistetaan kehittämistyöhön. Opintojakson jälkeen sinulla on valmiudet hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja työssäsi.

Opintojakson osaamiset
Sosiaali- ja terveysalan asiakkuusosaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
Eettinen osaaminen

Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson jälkeen ymmärrät ihmislähtöisen suunnittelun ja asiakkaan syvällisen ymmärtämisen periaatteet sekä asiakaskokemuksen ja arvon tuottamisen merkityksen olemassa olevien tai uusien palveluiden kehittämisessä.
Opit tunnistamaan uusia kehittämiskohteita sosiaali- ja terveysalan palveluissa ja rakentamaan ratkaisuja palvelumuotoilun keinoin.
Osaat hyödyntää muutamia palvelumuotoilun keskeisiä työkaluja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämisessä.

Sisältö

Opintojaksolla opit palvelumuotoilun ideologian sen mahdollisuudet sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittämisessä oman/tiimisi kehittämistyön kautta. Opinojaksolla pääset työskentelemään monialaisen tiimin kanssa ja ratkaisemaan todellisia työelämän kehittämishaasteita. Opit hyödyntämään erilaisia palvelumuotoilun työkaluja/menetelmiä haasteen kirkastamisessa, asiakkaan ymmärtämisessä, asiakasprofiilien rakentamisessa, ongelman ratkaisussa sen konseptoinnissa ja testauksessa sekä prototypoinnissa.

Aika ja paikka

Katso koodilla SZXX2012-3038 opintojakson webinaarien aikataulut osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi.

Oppimateriaalit

Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Helsinki: Alma Talent.
Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Sarvas, R., Nevanlinna, H. & Pesonen J. 2017. Lean Service Creation.
Stickdorn, M., Lawrence, A. Hormess, M. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O´Reillys Media.
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Docendo.
Ahonen, T. 2017. Palvelumuotoilu sotessa. Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen.

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät
- Itsenäinen kehittämistyö
- Työpajawebinaarit
- Asiantuntijaluennot

Opiskeluusi opintojaksolla sisältyy itsenäistä työskentelyä, työpajawebinaareja pienryhmissä ja asiantuntijaluentoja. Keskeisin osa oppimistasi on oma toimintasi ja sen itsearviointi. Tapaamisiin (kuten webinaariluennot ja -työpajat) tulet aina valmistautuneena. Opintojakso tukee sellaista oppimiskulttuuria, missä opit toimimaan asiantuntijana ja ratkomaan työelämän todellisia kehittämishaasteita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Itsenäinen työskentely
2. Aktiivinen osallistuminen työpajawebinaareihin
3. Toiminnan kuvaukset, tulosten ja tuotosten esittelyt sekä arvioinnit omasta toiminnasta

webinaareja 12 t ja työelämälähtöistä kehittämistyötä itsenäisesti 123t.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Omaksut muotoiluajattelun ideologian. Ymmärrät ja osaat käyttää joitain palvelumuotoilun menetelmiä olemassa olevien tai uusien palveluiden kehittämisessä sosiaali- ja terveysalalla. Osaat nimetä ja pohtia tekijöitä, joita tulee huomioida ihmislähtöisessä suunnittelussa ja asiakkaan syvällisessä ymmärtämisessä. Käsität mitkä asiat lisäävät asiakaskokemusta ja tuottavat arvoa asiakkaalle.

Lisätiedot

Huom! Ei paikkoja tutkinto-opiskelijoille.

Avoin AMK 5 paikkaa
Campus online 45 paikkaa

Siirry alkuun