Siirry suoraan sisältöön

Game EngineLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: HG00CI47

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti
Vastuuhenkilö
Risto Koskenkorva

Osaamistavoitteet

Kurssin tavoite (tavoitteet):

Oletko koskaan pohtinut, miten pelit luodaan ja mistä ne koostuvat?

Nykyään peleillä on samankaltaisia rakenteita, vaikka pelattavuus vaihtelee suuresti. Monet pelit tehdään ammattimaisilla ydinkehitystyökaluilla, kuten pelimoottoreilla, ja on erittäin tärkeää, että kaikki peliteollisuuden ammattilaiset ymmärtävät näiden työkalujen tarkoitukset ja miten niitä käytetään mahdollistamaan, tukemaan tai nopeuttamaan pelin tuotantoprosesseja.

Nyt on sinun tilaisuutesi saada ensimmäinen yhteinen kokemus pelin prototyypin luomisprosessista. Niinpä liity mukaan ja anna luovuutesi kukkia!

Kurssin osaamiset:
- Pelituotanto: Opiskelija voi tuottaa (käyttää) sisältöä peliprojektille ja osaa työskennellä työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla. He voivat käyttää resursseja ja pelimoottoria toteuttaakseen pelin prototyypin (He voivat toteuttaa resursseja pelimoottorilla). Opiskelija ymmärtää resurssien ja pelimoottorin roolin.
- Oppimisen oppiminen: Ottaa myös vastuun ryhmän oppimisesta ja jakaa opitun.

Kurssin oppimistavoitteet (tulokset):
Kurssin suoritettuasi tunnet pelien perusrakenteen. Ymmärrät, mikä pelimoottori on, miten se toimii ja miten sitä voidaan käyttää yhdessä muiden ydinkehitystyökalujen ja resurssien kanssa luomaan pelin prototyyppejä ja pelejä. Voit soveltaa pelimoottoriin liittyviä taitojasi osallistuaksesi prototyyppiprosessiin.

Sisältö

Kurssilla tutustut muun muassa pelimoottoriin, pelimoottorin editoriin, pelituotantoon liittyviin resursseihin ja versionhallintajärjestelmään. Opit käyttämään ainakin joitakin pelimoottorin ominaisuuksia ja komponentteja luodaksesi peruspalikoita peleihin. Saat kokemusta Proof of Concept (POC) -luomisprosessista käyttämällä valmiita resursseja pelimoottorissa.

Esitietovaatimukset

Aiempi kokemus pelimoottoreista ei ole tarpeen. Aiempi osaaminen pelimoottoreiden kanssa on plussaa. Taidot muiden liittyvien työkalujen, kuten versionhallintajärjestelmän, IDE:n tai pelituotantoon liittyvien erikoistyökalujen, kanssa ovat hyödyllisiä.

Avoinna olevat opinnot ja vaihto-opiskelijat: Odottaa vähimmäisohjelmointiosaamista (kielen yleinen osaaminen, perusrakenteet, syntaksi, oliot).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Tunnet pelien perusrakenteen. Ymmärrät ydinkäyttötyökalujen toiminnallisuudet, valmiit komponentit, resurssit ja/tai esimerkkiprojektit sekä niiden käytön pelien tai pelisisältöjen luomisessa. Voit olla tuottelias rajatulla roolilla tietyn erikoisalan toteuttajana. Olet myös tutustunut joihinkin muihin ydinkäyttötyökaluihin. Ymmärrät proof of concept -luontiprosessin.

Tyydyttävä (2): Kykenet käyttämään ydinkäyttötyökalujen toiminnallisuuksia, valmiita komponentteja, resursseja ja/tai esimerkkiprojekteja, ja miten niitä käytetään pelien tai pelisisältöjen luomisessa. Pystyt osoittamaan taitosi yksinkertaisen valmiiden resurssien avulla luodun proof of conceptin kautta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Good (3): Pystyt analysoimaan erilaisia ydinkehitystyökalujen toiminnallisuuksia, valmiita komponentteja, resursseja ja/tai esimerkkiprojekteja sekä niiden käyttöä pelien tai pelisisältöjen luomisessa. Pystyt käyttämään niitä luomaan yksinkertaisia konseptitoteutuksia, jotka hyödyntävät useita valmiita resursseja. Voit olla tuottava toteuttajan roolissa tietyllä erikoisalalla.

Very Good (4): Sinulla on perusteellinen ymmärrys ydinkehitystyökalujen toiminnallisuuksista, valmiista komponenteista, resursseista ja/tai esimerkkiprojekteista sekä niiden käytöstä pelien tai pelisisältöjen luomisessa. Pystyt käyttämään niitä luomaan monimutkaisia konseptitoteutuksia, jotka hyödyntävät useita valmiita resursseja. Kykenet käyttämään kolmansien osapuolten laajennuksia tai muokkaamaan käytettyjä resursseja (pelisisältöä tai toiminnallisuuksia). Olet tehnyt yhteistyötä toisen pelinkehittäjän kanssa peliproton luomisprosessissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Kykenet arvioimaan kriittisesti ydinkyhitystyökalujen toiminnallisuuksia, valmiita komponentteja, resursseja ja/tai esimerkkiprojekteja sekä niiden käyttöä pelien tai pelisisältöjen luomisessa. Pystyt käyttämään niitä luomaan monimutkaisia proof of concept -toteutuksia. Sinulla on syvällinen tuntemus jostakin(tai joistakin) tietystä pelimoottorin osasta(tai osista) ja resurssista(tai resursseista). Olet osallistunut ryhmässä peliprototyyppien luomisprosessiin.

Lisätiedot

Sopiva kaikille, jotka ovat kiinnostuneita pelin luomisprosessista.

Siirry alkuun